Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@21:55:42 GMT

مهم‌ترین علت چاقی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۶۱۸۷

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به روند نگران‌کننده چاقی در کشور، گفت: حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. ناطقان: دکتر زهرا عبداللهی درباره وضعیت چاقی در کشور، گفت: طبق آخرین مطالعاتی که در کشور انجام شده، حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال میزان چاقی در زنان دو برابر مردان است و در کودکان زیر پنج سال و نوجوانان و دانش‌آموزان هم شاهد روند رو به افزایش چاقی هستیم؛ به طوری که بر اساس مطالعات وزارت بهداشت حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان بین هفت تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی بوده و حدود ۲۰ درصدشان هم مبتلا به چاقی شکمی هستند. بنابراین روندی افزایشی را در ارتباط با اضافه وزن و چاقی در کشور اعم از شهر و روستا و در گروه‌های سنی مختلف شاهدیم.
مهم‌ترین علت چاقی

وی با بیان اینکه چاقی علل متفاوتی دارد، ‌افزود: مهمترین علت آن الگوی نامناسب غذایی، مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی، غذاهای چرب و سرخ شده، فست‌فودها، ‌ نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های قندی و شیرین است. علاوه بر این تحرک بدنی ناکافی هم از دیگر علل بروز چاقی تلقی می‌شود. در کشور ما کم‌تحرکی هم در کودکان، هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان شایع است. به این دو علت روند افزایشی چاقی را در کشور شاهدیم.
بیش‌خوری و سوءتغذیه!

عبداللهی با بیان اینکه حتی برخی افراد چاق ممکن است انواع کمبودهای تغذیه‌ای را هم داشته باشند، ادامه داد: ممکن است فردی مبتلا به چاقی باشد، اما در عین حال با کمبود ریزمغذی‌ها اعم از کلسیم، ‌آهن و... هم مواجه باشد. باید توجه کرد که سوءتغذیه دارای دو طیف است؛ یکی سوءتغذیه ناشی از کمبود دریافت انرژی و پروتئین و کم‌خوری بوده و دیگری ناشی از اضافه دریافت انرژی و بیش‌خواری ‌است. مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که هم با سوءتغذیه ناشی از کم‌خوری و هم با سوءتغذیه ناشی از بیش‌خوری و چاقی و اضافه‌وزن ناشی از آن مواجهیم. در مناطق محروم کشور مشکل سوءتغذیه کودکان گرچه که طی ۲۰ سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است، اما همچنان مشکلاتی مانند کم‌وزنی و اختلال رشد کودکان وجود دارد. حتی در همین مناطق به طور همزمان شاهد اضافه‌وزن و چاقی هم هستیم.
پیشگیری از سوءتغذیه؛ اولویت وزارت بهداشت

به کارگیری ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه در شبکه بهداشتی

وی با بیان اینکه پیشگیری و کنترل تمام اشکال سوءتغذیه در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور است، گفت: در این زمینه یکسری اقدامات برای بهبود تغذیه از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور در قالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی انجام می‌شود؛ به‌طوری که کارشناسان تغذیه را در شبکه بهداشتی به‌کارگیری کرده‌ایم و بیش از ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه به‌کارگیری شده‌اند که اقداماتی چون مشاور تغذیه برای همه گروه‌های سنی انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: اندازه‌گیری قد و وزن و بررسی الگوی غذایی هم از سوی این کارشناسان انجام می‌شود. در عین حال برای همه گروه‌های سنی مکمل‌یاری ریزمغذی‌ها را به صورت رایگان، وزن‌گیری زنان باردار و ... را هم انجام می‌دهیم. در عین حال یکسری اقدامات را هم در سطح جامعه با همکاری صنایع غذایی انجام داده‌ایم؛ مانند بازنگری در استانداردهای قند و نمک و چربی، افزایش تحرک بدنی و همکاری با وزارت ورزش در مدارس، مهدکودک‌ها و سطح جامعه تا تسهیلات بیشتری برای فعالیت بدنی فراهم شود. در عین حال صنایع غذایی را تشویق کرده‌ایم که محصولات غذایی سلامت وارد بازار کنند. منبع: ایسنا برچسب ها: چاقی ، ایران ، اضافه وزن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چاقی ایران اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی از تبدیل بخش ترکمانچای به شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، تراب محمدی ضمن اعلام این خبر گفت: این اقدام در راستای سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم و رعایت عدالت در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم شریف منطقه و با توجه به پیگیری‌های اهالی بخش ترکمانچای با رای هیات دولت انجام گرفت.

وی اضافه کرد: فرایند لازم برای ایجاد فرمانداری ترکمانچای در سه ماه آینده انجام خواهد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اقدامات کارشناسی لازم برای انجام این مهم توسط کارشناسان معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی و همچنین با نظر مساعد کارشناسان تقسیمات کشوری وزارت کشور در چندین مرحله بررسی و انجام شد.

وی بیان کرد: لازم می‌دانم از زحمات وزیر محترم کشور و هیات محترم دولت در این زمینه سپاسگزاری کنم. 

وی یادآوری کرد: ضمنا چندین بخش دیگر از جمله مهربان در حال تبدیل به شهرستان هستند و کار‌های کارشناسی مرتبط با آنها در حال انجام است.

شهرستان ترکمانچای با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است.

ترکمانچای شهر آلبالو‌ها

با شنیدن نام روستا یا بخش ترکمانچای شاید ناخودآگاه تاریخ دوره قاجار و منعقد شدن قرارداد ترکمانچای بین ایران و روسیه در زمان عباس میرزا در ذهنمان مرور شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شنیدن نام روستا یا بخش ترکمانچای شاید ناخودآگاه تاریخ دوره قاجار و منعقد شدن قراداد ترکمانچای بین ایران و روسیه در زمان عباس میرزا در ذهنمان مرور شود، ولی جاذبه‌های دیگری هم در این روستا وجود دارد که در این گزارش می‌توانید ببینید. 

با دیدن این تابلو یاد تاریخ دوره قاجار و عهدنامه ترکمانچای افتادم. با عبور از چند پیچ جاده در دامنه‌های کوه بزقوش روستای ترکمانچای نمایان شد.

روستا یا بخش ترکمانچای در شهر میانه استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. چشمه‌ها رگ حیات روستا هستند که همراه با خاک حاصلخیز اراضی مستعدی برای کشاورزی فراهم شده است.

در مسیر جاده برخی از مردم روستا مشغول دامداری، برخی مشغول کشاورزی و در دامنه‌های کوه‌ها عشایر دشت مغان در مسیرکوچ برای ییلاق اتراق کرده بودند. مردم این روستا تا روستا‌های اطراف رود ارس در مرز ایران و کشور ارمنستان و کشورآذربایجان مردمانی خودکفا درحوزه دامداری، باغداری و کشاورزی هستند.

بعد از گذر از گندمزار‌های زیبا باغات این روستا به خصوص باغ‌های آلبالو که درهر کوچه و خیابانی کاشته شده بود توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کرد.

علاوه بردامداری و کشاورزی، باغداری پیشه مردمان ترکمانچای است، اما درخت آلبالو درحیاط خانه ها، بلوارها، خیابان وهرکوی و برزنی به وفور دیده می‌شد. درخت آلبالو به صورت سنتی در ترکمانچای و روستا‌های اطراف این بخش مانند غریب دوست و ... کاشته می‌شود بطوریکه نهال و میوه آلبالو فروشی نیست و مردم به اندازه مصرف از این محصول استفاده می‌کنند.

در کنارجاذبه‌های طبیعی، فرهنگ و مهمان نوازی مردم این روستا وروستا‌های همجوار خاطره دل نشینی را درصفحه تاریخ ذهن به یادگار می‌گذارد.

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند