Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران و به نقل از ردیت، پژوهشگران "دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین"(U of I) توانسته‌اند سلول‌های بنیادی را با موفقیت مهندسی کنند و آنها را در بافت عصبی زنده به کار بگیرند تا مدل‌های سه‌بعدی شبکه‌های عصبی را ابداع کنند. آنها امیدوارند که با این روش بتوانند نحوه عملکرد مغز و شبکه‌های عصبی آن را بهتر درک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



"گلسون پاگان دیاز"(Gelson Pagan-Diaz)، نویسنده ارشد این پروژه گفت: شکل دادن یک بافت سه‌بعدی متشکل از نورون‌ها، توانایی ابداع مدل‌هایی از بافت عصبی را برای بررسی یا پردازش واحدهایی فراهم می‌کند که در رایانه‌های زیستی استفاده می‌شوند.

بررسی مغز در یک فرد واقعی، موضوعی چالش‌برانگیز است اما توانایی درک نحوه ابداع این شبکه‌ها با کمک یک مدل سه‌بعدی بیرون از بدن می‌تواند ابزار جدیدی را برای درک نحوه کارکرد مغز در اختیار پژوهشگران بگذارد. این مدل‌ها می‌توانند به درک چگونگی پیش آمدن ناهنجاری‌های عامل بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کنند.

این گروه پژوهشی توانستند یک مدل سه‌بعدی برای بافت زنده ارائه دهند که از نورون‌های مبتنی بر فناوری اپتوژنتیک تشکیل شده است؛ در نتیجه شاید بتوان آن را با نور آبی فعال کرد. ممکن است این بافت‌ها، برای استفاده در بررسی رفتارهای پیچیده‌ای که در مغز رخ می‌دهند مناسب باشد و نحوه واکنش بافت‌های عصبی را به داروهای جدید مشخص کند. همچنین این روش می‌تواند نیاز به حیوانات را برای آزمایش داروها در آینده برطرف کند.

"رشید بشیر"(Rashid Bashir)، سرپرست این گروه پژوهشی گفت: اگر ما بتوانیم نحوه ارتباط این نورون‌ها با یکدیگر را کنترل کنیم و از عهده برنامه‌ریزی آنها برآییم، شاید بتوانیم از آنها برای مهندسی عملکردها استفاده کنیم. ما امیدواریم که در آینده بتوانیم این بافت‌های عصبی را طراحی کنیم و از عهده درک واحدهای پردازشی زیستی و رایانه‌های زیستی که شبیه مغز هستند، برآییم.

پژوهشگران در این پروژه، به ابداع بافت‌های عصبی پرداختند که شکل‌های متفاوتی دارند. آنها برای ابداع ساختارهای مورد نظر خود، از هیدروژل و فیبرین استفاده کردند تا آنها را به شکل مطلوب ارائه دهند.   پاگان دیاز ادامه داد: شاید ما با ارائه این روش‌های ساخت زیستی بتوانیم پدیده‌های بسیاری که به صورت درون‌جانداری رخ می‌دهند، مشخص کنیم. اگر ما از عهده اثبات این روش برآییم، می‌توانیم ریخت‌شناسی داخل مغز را شبیه‌سازی کنیم. در صورتی که نشان دهیم بافت مهندسی شده بیرون از بدن، شبیه به بافت داخل بدن است، می‌توانیم آنها را دوباره بسازیم.

پژوهشگران مایل هستند تا علاوه بر آزمایش دارو، به بازسازی شبکه‌های عصبی بپردازند که در یادگیری و حافظه نقش دارند.

پاگان دیاز افزود: توانایی ساخت این بافت‌ها بیرون از بدن، به ما امکان می‌دهد تا فعالیت الکتریکی آنها را با جزئیات دقیق مشخص کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. مجموعه گسترده قوانین طراحی و شکل‌های سه‌بعدی، آزادی بیشتری را در آزمایش فراهم می‌کند و راه‌های جدیدی برای پژوهش در حوزه علوم اعصاب، پزشکی و کاربردهای مهندسی ارائه می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران پژوهشگران آمریکایی شبکه های عصبی عملکرد مغز بررسی مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر رسول بابایی، دانشجوی دکترای باستان‌شناسی دانشگاه تهران توانست با موفقیت از رساله دکتری خود با عنوان «باستان‌شناسی جنایی: روش‌های ارزیابی جنایی در تجزیه و تحلیل خشونت در بستر باستان‌شناسی» دفاع کند.

دکتر حسن کریمیان، استاد راهنمای این رساله و مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در این خصوص اظهار داشت: «با تربیت این متخصص، زمینه همکاری مؤثر باستان‌شناسان با کارگاهان پلیس جنایی و دستگاه قضائی فراهم آمده است».

وی افزود: پس از همکاری باستان‌شناسان با بازرسان سازمان ملل در کاوش قبور جمعی و تعیین کیفیت تدفین قربانیان جنایانت جنگی در بوسنی هرزه گوین و نیز گورهای جمعی عراق، زمینه همکاری باستان‌شناسان با پلیس جنایی فراهم آمد. این تجربیات تدریجاً منجر به تربیت باستان‌شناسان جنایی و تالیفات بسیار شد؛ به کیفیتی که در کشورهای غربی، این متخصصان در همکاری با سایر دست‌اندرکاران کشف جرایم، ضمن حفاری سیستماتیک و کشف آلات و ادوات مجرمانه موجود در صحنه‌های جرم، در خصوص کمیت و کیفیت وقوع جرم اظهارنظر می‌کنند.

دکتر کریمیان با اشاره به اهمیت باستان‌شناسی جنایی در کشف حقیقت، گفت: از آنجایی که مدیریت صحنة جرم اولین و حساس‌ترین مرحله در تحقیقات جنایی است، باستان‌شناسان جنایی قادر خواهند بود با بکارگیری روش‌های علمی کاوش، ضمن مطالعه دقیق مکان تدفین و اشیا مکشوفه، بازسازی‌های مفیدی برای درک دقیق‌تر صحنه جرم انجام دهند.

در انجام این رساله، که توسط سرهنگ بابایی، از افسران آگاهی ناجا انجام شده است، ضمن بهره‌گیری از تجربیات باستان‌شناسان غربی، پس از مطالعه چند صد پرونده جنایی، ۴۹ مورد را در دستور کار مطالعات میدانی قرار داده و با بهره‌گیری از نتایج مطالعات میدانی، برای اولین بار در کشور، پژوهشی بسیار دشوار در حوزه باستان‌شناسی جنایی انجام شد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، باستان‌شناسی جنایی می‌تواند به عنوان یکی از علوم کشف جرم در کنار پلیس و پزشکی قانونی کشور قرار گرفته و در کشف رازهای پنهان جنایت مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 6085170 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • جنگ غزه با هدف از بین بردن بافت زندگی فلسطینی ها انجام می شود
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • تاکید بر بروز رسانی دانش پژوهشگران بخش کشاورزی
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
  • ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد