Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا مسیب‌زاده روز پنجشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با گرامیداشت هفته قرآن، عترت و نماز، اظهار داشت: همه روزهای ما روز قرآنی است، اما هفته‌ای به صورت نمادین در آموزش و پرورش به این موضوع اختصاص یافته و فعالیت‌هایی نمادین در این هفته برای گرامیداشت حوزه قرآن، عترت و نماز انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مرحله نخست سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در سطح مدرسه برگزار می‌شود. این مسابقات در چهار مرحله مدرسه، منطقه، استان و کشوری و اخیرا نیز مرحله بین المللی برگزار می شود که این مرحله به صورت دو سالانه است.

مسیب زاده افزود: یکی از فعالیت‌های اساسی این هفته برگزاری مرحله اول آن در مدرسه است. محوریت مدرسه در مسائل اجرایی بسیار حائز اهمیت بوده و مدرسه است که کانون پرورش قرآن و محله است. مرحله اول مسابقات از سطح وسیع‌تری برخوردار است و ۱۴ رشته ویژه در این دوره پیش‌بینی شده است.

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این مسابقه، تنها مسابقه‌ای است که بیش از نیمی از دانش‌آموزان در آن حضور دارند. در حوزه قرآن مسابقات قرائت، حفظ و مفاهیم و تفسیر را داریم. در حوزه عترت مسابقات صحیفه سجادیه و نهج البلاغه مداحی و در حوزه نماز مسابقات انشا، احکام نماز و همچنین اذان برگزار می شود.

وی گفت: از آنجا که در چند سال اخیر طبق فرمایشات رهبری پیرامون تاکید بر حفظ قرآن کریم که سرلوحه فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش است، در حوزه حفظ فعالیت‌های بیشتری از جمله حفظ موضوعی قرآن کریم پیش بینی شده و دانش‌آموزان متناسب با سن خود با آیات و عباراتی به همراه ترجمه و ایستگاه ترجمه آشنا می‌شوند. بخشی نیز در حوزه ترتیبی است که حفظ ابتدا تا انتهای قرآن است و هر فرد در حفظ کل، ۵ جزء، ۱۵ و ۲۰ جزء شرکت می‌کند.

مسیب‌زاده افزود: حفظ عمومی آیات الهی که بدون ترتیب است، یکی دیگر از رشته‌های حفظ است. در عین حال افراد هم در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند و هم در هفته قرآن ثبت‌نام کرده تا  مرحله اول مسابقات را برگزار کنند. تنها تفاوت این مسابقات در قسمت خواهران برگزار نشدن مسابقات مداحی و اذان است که در بقیه رشته‌ها تفاوتی بین مسابقات خواهران و برادران وجود ندارد.

مسیب‌زاده افزود: از برگزیدگان هر کدام از رشته‌های مدرسه یک نفر به مرحله بعدی که مرحله منطقه ای است راه می‌یابد. از نفرات برگزیده منطقه یک نفر به مرحله استانی و بالطبع آن یک نفر به مرحله کشوری راه خواهد یافت. البته تعداد نفرات بیشتری مورد تقدیر قرار می‌گیرند، اما فقط یک نفر به حوزه بالاتر راه می‌یابد.  

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مرحله کشوری نفرات اول تا پنجم مورد تقدیر قرار گرفته و هر ساله در تابستان نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از دختران و پسران در مرحله کشوری حضور می یابند. از نفرات اول، در دو سال منتهی به مسابقات بین‌المللی توسط کمیته فنی مسابقات یک نفر به عنوان نماینده حفظ و یک نفر نماینده قرائت در مسابقات بین المللی انتخاب می شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات از ۲۴ تا ۲۹ آذر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مرحله مدرسه در این مسابقات شرکت می کنند.   

کارگروهی در ۷۵۰ مرکز فعال دارالقرآن

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اهداف و اصول اصلی فعالیت‌های گروهی است، ادامه داد: ۷۵۰ مرکز فعال دارالقرآن در سطح کشور وجود دارد و هر منطقه آموزش و پرورش دارای یک دارالقرآن است که سه روز هفته به خواهران و سه روز دیگر نیز به برادران اختصاص دارد. نکته حائز اهمیت اجرای گروه‌های همخوانی، همسرایی و مدیحه سرایی در این مراکز است که کار گروهی بسیار ارزشمندی است. اوایل آذر مسابقات دارالقرآن ها با حضور هزار و ۵۰۰ گروه در حوزه خواهران و برادران در مشهد مقدس برگزار شد.

وی گفت: این مسابقات در دو مرحله حضوری و غیر حضوری برگزار شد که ۲۰ گروه خواهران و ۲۱ گروه برادران به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

اسامی روزهای هفته قرآن، عترت و نماز 

مسیب زاده گفت: در این هفته فعالیت‌های دیگری نیز پیش بینی شده است که در روز شنبه ۲۳ آذر ماه با عنوان قرآن، عترت و نماز کانون امید و آینده نام گذاری شده و پیش بینی فعالیت‌های گفتمان دینی با موضوعات انتظار و مهدویت و امام‌شناسی است.

مسیب زاده افزود: روز یکشنبه  ۲۴ آذر با عنوان مدرسه صالح، دانش‌آموز انقلابی نام دارد که برگزاری باشکوه مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن پیش‌بینی می‌شود. دوشنبه ۲۵ آذر تمدن اسلامی جامعه مهدوی نام دارد و جشن‌های عبادت و شکوفایی و جشن تکلیف و دیدار با مراجع و علمای دینی از برنامه‌های این روز است.

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سه‌شنبه ۲۶ آذر گام دوم انقلاب و پیروی از عدالت نام دارد. اعزام اساتید قرآن، عترت و نماز ، مبلغان دینی به مناطق محروم و مدارس پرجمعیت از برنامه‌های این روز است. همچنین روز چهارشنبه ۲۷ آذر نگاه انقلابی، روحیه جهادی نام دارد و برگزاری محافل انس با قرآن، تجلیل از حافظان جزء سی قرآن و برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی در مدارس و فضاهای مجازی از برنامه‌های این روز است.

وی گفت: یکی از فعالیت‌های محوری حفظ جزء سی قرآن توسط دانش‌آموزان است و در این روز از حافظان این جزء تقدیر می شود. پنجشنبه ۲۸ آذر مشارکت مردمی، مسئولیت قرآنی نام دارد که حضور در گلزار شهدا و مزار شهدای قرآنی و مدافع حرم از برنامه‌های این روز است. روز جمعه ۲۹ آذر نماز و معنویت، خانواده و تربیت نام دارد که با حضور گسترده دانش‌آموزان به همراه اولیا و مربیان در صفوف نماز جمعه برگزار خواهد شد.

مسیب‌زاده افزود: ۲۱ آذر بیست و هشتمین دوره مسابقات نماز سراسر کشور با پیام مقام معظم رهبری در استان گلستان برگزار می‌شود. رهبری در پیام اجلاس بیست و هفتم فرمودند: «آموزش و پرورش در این عرصه از اثرگذارترین ها است. مزین کنید فضای مدارس را به نمازخوانی دانش‌آموزان که این برترین تضمین سلامت جامعه است».

برگزاری نماز جماعت در ۷۰ هزار مدرسه

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال در آموزش و پرورش سال نماز نام گذاری شده و ۷۸۰ پیش اجلاسیه در تمامی مناطق آموزش و پرورش پیش اجلاس نماز برگزار شده است. اجلاسیه نماز در ۳۲ استان به صورت محوری با حضور تمام دستگاه های اجرایی کشور نیز برگزار شد.

وی گفت: در بیش از ۷۰ هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می شود. حدود ۱۸ هزار نفر از این امامان جماعت از روحانیونی هستند که به اقامه نماز کمک می‌کنند. همچنین نزدیک به ۵۲ هزار فرهنگی امامت نماز جماعت مدارس را عهده دار هستند.

برچسب‌ها مدارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وضعیت امکانات آموزشی خوزستان گفت: بعضا امکانات متوازن توزیع نشده است یا مدرسه‌ای در جایی ساخته شده است که دانش‌آموز ندارد.

عبدالله حبیبی با تاکید بر لزوم برگزاری مستمر جلسات این شورا اظهار کرد: انتظار می‌رود اعضای اصلی این شورا در جلسه حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به برگزاری ستاد برزرگداشت روز معلم و جشنواره‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان افزود: در حوزه پرورشی، جشنواره‌های قرآنی در سه شهرستان و همچنین ۸ هزار محفل انس با قرآن در مدارس برگزار شد و در محفل انس با قرآن که در آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی برگزار شد، ۷۰۰ نفر حضور داشتند. البته تعهد می‌دهیم در دیگر ماه‌های سال هم محافل انس با قرآن برگزار شود.

حبیبی با بیان اینکه رتبه علمی آموزش خوزستان، آموزش دغدغه اداره‌کل آموزش و پرورش شده است، گفت: در حوزه آموزش نیز معاونان اداره‌کل را کدبندی کرده‌ایم و هر معاون شش شهرستان بر عهده گرفته است و امتحانات شهرستان‌ها را ارزیابی می‌کند.

وی بیان کرد: این معاونان، وضعیت هر شهرستان ارزیابی می‌کنند و مشاوره ارائه می‌دهند و در صورت نیاز مداخلات را انجام می‌دهند. امیدواریم رتبه علمی شهرستان‌ها ارتقا یابد.

حبیبی با اشاره به وضعیت امکانات آموزشی خوزستان گفت: بعضا امکانات متوازن توزیع نشده است یا مدرسه‌ای در جایی ساخته شده است که دانش‌آموز ندارد.

‌سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در حوزه ابتدایی دانش‌آموزان لازم‌التوجه شناسایی شده‌اند، افزود: این دانش‌آموزان در پنجشنبه‌های طلایی آموزش‌های لازم را می‌بینند. قطعا پوشش این طرح صددرصدی نخواهد بود، اما بخش زیادی از این دانش‌آموزان را پوشش می‌دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه متوسطه دوم که دغدغه بیشتر ما است، از طریق فضای مجازی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. کلاس‌های فوق برنامه هم برای توانمندسازی معلمان و دبیران برگزار شده و همایش‌های جمع‌بندی نیز در تمام شهرستان‌ها در حال اجرا است.

حبیبی با اشاره به برگزاری کلاس‌های رفع اشکال و مرور درس‌ها برای دانش‌آموزان گفت: با توجه به وجود اشکالات اساسی، نمی‌توان پوشش صددرصدی دانش‌آموزان را در برگزاری این کلاس‌ها ارائه داد. آموزشگاه‌هایی (خصوصی) در نوبت صبح فعال هستند که تخلف بسیار بزرگی است که در خوزستان رخ می‌دهد و باید جمع شوند. این آموزشگاه‌ها، دانش‌آموزان را از کلاس فاصله می‌دهند و خانواده‌ها به ما فشار می‌آورند تا دانش‌آموزان بتوانند در این آموزشگاه‌ها حضور پیدا کنند؛ اما ما چه ابزاری داریم؟

‌سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: باید بپذیریم فضایی ایجاد شده است که خانواده‌ها برای نیامدن به مدرسه، کنار دانش‌آموزان آمده‌اند و می‌گویند مدرسه چیزی برای گفتن ندارد، زیرا در مدرسه، معلم کتاب و دانش را درس می‌دهد، اما در آموزشگاه‌ها چهار نکته تست و راه‌های میان‌بر جذاب را ارائه می‌دهند و این مسائل، موجب می‌شوند دانش‌آموز به مدرسه نیاید.

وی افزود: از سوی دیگر آموزش و پرورش محدودیت دارد در حالی که این آموزشگاه‌ها محدودیت ندارند. به طور مثال در استان خوزستان یکی از بهترین اساتید زیست‌شناسی، زن است که ما در این زمینه محدودیت داریم.

حبیبی با اشاره به در پیش بودن روز معلم گفت: دستورالعمل شناسایی معلمان نمونه از دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شد و در فرآیند شناسایی معلمان، ۴ هزار همکار واجد شرایط در استان خوزستان مشخص شدند و پس از برررسی، ۱۳۰ نفر از آنها انتخاب شدند و در نهایت ۱۴ معلم نمونه انتخاب شدند که در مرحله کشوری نیز ارزیابی می‌شوند و امیدواریم معلم نمونه کشوری هم داشته باشیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیشتر بر اساس ارائه مستندات معلمان نمونه انتخاب می‌شدند، اما امسال علاوه بر این، ارائه تدریس هم مد نظر قرار گرفت.

‌سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: استقبال نکردن و نبود همراهی مناسب برخی نهادها، شرکت‌ها و ارگان‌ها برای بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها یکی از چالش‌ها در این خصوص است. پیشنهاد می‌شود امسال تامین امکانات رفاهی، در نظر گرفتن تخفیفات، تغییر فضای تبلیغاتی شهر در هفته معلم و برگزاری اردوی‌های راهیان پیشرفت ویژه همکاران نمونه و سایر معلمان، در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: امسال برای اولین بار جشن منسجم بزرگداشت مقام معلم در پارک لاله اهواز با ۱۱۰ غرفه با پیوست‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • مرحله استانی دوازدهمین دور المپیاد آماده هلال احمر فارس برگزار شد
  • رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان
  • رقابت دانش آموزان خرامه‌ای در مسابقات قرآنی
  • نخستین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی در مازندران
  • آغاز مسابقات قرآن دانش‌آموزان در ۱۴ منطقه فارس