Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ های صحرایی به کشور اظهار کرد: ملخ‌های صحرایی در موج جدید حرکت خود از سمت هندوستان و پاکستان به سمت خواستگاه اصلی که نوار ساحلی دریای سرخ و شبه جزیره عربستان بوده در حال حرکت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بخشی از ملخ‌های صحرایی که در حال گذر به سمت هندوستان و پاکستان هستند، از کشور ما عبور می‌کنند که براین اساس تاکنون دسته جاتی وارد و در استان‌های هرمزگان و تا حدودی سیستان و بلوچستان مبارزه علیه این آفت صورت گرفته است.

میر مجموع مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ۲ استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را ۲ هزار و ۹۵ هکتار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار یکصد و ۹۶۸ هکتار مبارزه در استان هرمزگان و یکصد و ۲۷ هکتار در سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات از ورود دسته جات بزرگ ملخ صحرایی طی روز‌های آتی به کشور خبر داد و افزود: براساس پیش بینی‌های سازمان فائو، دسته جات بسیار بزرگی از ملخ‌ها در حال عبور از کشور ایران هستند که به احتمال زیاد طی چند روز آینده بخشی از این ملخ‌ها در هنگام عزیمت به کشور عربستان در ایران فرود خواهند آمد که در صورت تحقق این امر، مبارزه در حجم بیشتری باید صورت گیرد.

ورود دسته جات بزرگ ملخ صحرایی طی روزهای آتی به کشور

به گفته وی، با ورود دسته جات بزرگ ملخ‌های صحرایی طی روز‌های آتی به کشور پیش بینی می‌شود که این آفت به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و برخی قسمت‌های استان بوشهر سرایت کند که بدین منظور اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم در ارتباط با این آفت صورت گرفته و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات متوسط اعتبار مبارزه به ازای هر هکتار را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر برآورد‌های سازمان فائو مبنی بر سطح مبارزه برای فاز تهاجمی هجوم ملخ‌ها در ماه‌های دی و بهمن رقمی بالغ بر ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم مشکلی در زمینه تخصیص اعتبار وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: دور دوم حمله ملخ صحرایی از اواخر دی ۹۸ به کشور آغاز می‌شود

به گفته وی، پیرو دستور معاون اول رئیس جمهور در سه ماه قبل، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور همکاری لازم را با سازمان حفظ نباتات دارند و آماده هستند که وقتی وارد فاز اصلی مبارزه شدیم بودجه مورد نظر را، هم در اختیار استان‌ها و هم در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار دهند.

میر درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی گفت: با توجه به آنکه در شرایط فعلی دروضعیت بحرانی و غیرمعمول در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی قرار نداریم، بنابراین از طریق اعتبارات استانی در حال مبارزه هستیم چرا که همه ساله بحث مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ابعاد کوچک‌تر در منطقه جازموریان داشتیم.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: فاز قبلی مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی از بهمن سال گذشته تا شهریور در سطحی معادل ۷۵۰ هزار هکتار صورت گرفت که در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بود.

وی افزود: بنابر پیش بینی‌های سازمان فائو مبنی بر ورود دسته جات جدید ملخ طی روز‌های آتی، مکاتبات مورد نیاز در ارتباط با تخصیص اعتبارات مورد نیاز صورت گرفته و دستورات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شده و همواره این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز تخصیص اعتبار لازم صورت گیرد.

در فاز تهاجمی ملخ صحرایی خسارتی به محصولات زراعی و باغی وارد نخواهد شد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فاز تهاجمی ملخ‌های صحرایی از دی به کشور آغاز می‌شود، بیان کرد: براین اساس آمادگی را ایجاد کردیم که از ابتدای دی یا بهمن که فاز اصلی هجوم ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان و شاخ آفریقا به ایران سرازیر می‌شود و بسیاری از استان‌ها را همانند دوره قبل تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

میر درباره اینکه آیا با ورود فاز جدید ملخ‌های صحرایی احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور وجود دارد، اظهار کرد: بنابر تجربه مبارزه در سال زراعی گذشته که در سطح گسترده‌ای با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از نیروی سپاه، بسیج، کشاورزان و استانداری‌ها صورت گرفت، آفت به نحو مطلوبی مدیریت شد که به همین خاطر در فاز جدید مبارزه تا حدی ادوات و امکانات را نسبت به سال قبل بیشتر تجهیز کردیم که بدین ترتیب پیش بینی می‌شود همانند سال گذشته به سبب شرایط مساعد مبارزه آسیبی به محصولات زراعی و باغی وارد نشود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات در پایان درباره اینکه هشدار‌های لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی به کشور عربستان داده شده است، تصریح کرد: دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا طی سفر اخیری که به ایران داشتند، اقدامات ایران را خوب ارزیابی کرد و اذعان کرد که کشور‌های عربی در زمینه مبارزه کم کاری کردند که به همین خاطر سازمان فائو هشدار‌های لازم را در این زمینه داده است و همواره بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ملخ صحرایی آفت ملخ سازمان فائو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرشته صادقی نسب  افزود: سطح مبارزه باعلفهای هرز غلات ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ هکتار، سطح مبارزه با بیماری های غلات ۴۱ هکتار و مبارزه با سن غلات ۹۵ هزار و ۸۱۸ هکتار در مرحله مادری بود و سطح مبارزه با ملخ ۶۰۰ هکتار بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان سردشت انجام شده و ادامه دارد گفت: عملیات سم پاشی بر علیه آفت سن پوره شروع نشده است که در اسرع وقت اطلاع رسانی می شود ولی لازم است زارعان تا قبل از تخم ریزی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: بیشترین مزارعی که مورد سم پاشی قرار گرفتند در شهرستانهای بوکان و مهاباد هستند و باتوجه به شرایط جوی مساعد و وجود شرایط مناسب جهت ایجاد و گسترش بیماری زنگ زرد گندم و بیماریهای برگی در مزارع غلات استان از کارشناسان شبکه مراقبت تقاضا می‌شود ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را درخصوص سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات کشور انجام دهند.

صادقی نسب ادامه داد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارآیی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت نانوایی گندم تاثیر نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • وزیر جنگ اسرائیل: در حال انجام «عملیات تهاجمی» گسترده علیه کل جنوب لبنان هستیم
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • مبارزه ووشوکاران ۳۸ کشور در چین/ رقبای نمایندگان ایران مشخص شدند
  • اسناد مالکیت ۳۸۶ هزار هکتار تالاب در خوزستان اهدا شد
  • ۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی
  • هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد وجود ندارد
  • کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور؛ دستگیری ۳ متهم اصلی