Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@10:12:00 GMT

شکاف 200 هزار میلیاردی بودجه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۷۰۴۶

شکاف 200 هزار میلیاردی بودجه

سقف بودجه در 480 هزار میلیارد تومان بسته شده و فروش دارایی سرمایه ای، سود شرکت ها و تامین مالی خارجی باید به 200 هزار میلیارد تومان برسد تا بودجه دولت بدون کسری بسته شود.

خبرگزاری فارس اصفهان؛ یادداشت مصطفی مصری‌پور؛ لایحه پرحواشی بودجه 99 با اندکی تغییر نسبت به پیش‌نویس خود، در هیات دولت تصویب شد و مجوز ارائه به بهارستان را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز آمار دقیقی از اعداد و سرفصل‌های بودجه منتشر نشده اما کلیات مطروحه در این لایحه همچنان مبهم بوده و منتقدین بسیاری را پیش روی خود می‌بیند که به احتمال فراوان این لایحه پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی با اظهارنظرهای جدید و اصلاحات مواجه خواهد کرد. 

به طور کلی، گمانه‌زنی‌ها در مورد این لایحه نشان می‌دهد که دولت فرض اول خود را بر فروش یک میلیون بشکه و معادل 70 هزار میلیارد تومان گذاشته و با دریافت 200 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض گمرکی و پرداخت 20 درصد صندوق توسعه ملی سایر منابع خود را تأمین کند. با این حال بنا بر آمار موجود، سقف بودجه در 480 هزار میلیارد تومان بسته شده و فروش دارایی سرمایه‌ای، سود شرکت‌ها و تأمین مالی خارجی باید به 200 هزار میلیارد تومان برسد تا بودجه دولت بدون کسری بسته شود.

درآمد انتظاری دولت از فروش نفت در حدوداً 19 میلیارد دلار عنوان شده که برای رسیدن به آن باید روزانه یک میلیون بشکه نفت به فروش برود و اعلام نظر رسمی در خصوص فروش فعلی نفت بین 300 الی 500 هزار بشکه است. دولت در نظر دارد با اندکی تغییر، سهم دلار 4200 تومانی را در مصارف ارزی حفظ کرده و برآوردها حاکی از مانده 2 الی 3 میلیارد دلاری ارز برای سایر مصارف است.

اما کسری 200 هزار میلیاردی منابع و مصارف، دولت را مجبور می‌کند که به واسطه انتشار اوراق، فروش دارایی‌های غیرمولد، سهام و کسب درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، این کسری را جبران کند و با نظر به محدودیت 50 هزار میلیارد تومانی فروش اوراق اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه، تأمین مالی خارجی بیش از پیش قوت خواهد گرفت. در کنار آن این احتمال وجود دارد که اصلاحیه‌ای به قانون برنامه پنجم نیز اعمال شده و سقف اوراق افزایش یابد اما قاعدتاً این افزایش چشمگیر و در حد 200 هزار میلیارد کسری موجود نخواهد بود، لذا احتمال تحقق صحبت‌های اخیر سخنگوی دولت در خصوص تأمین مالی خارجی افزایش می‌یابد که البته چندی پیش نیز خبری در خصوص درخواست وام ایران از روسیه در رسانه‌ها مطرح شده بود.

میزان دریافتی دولت از محل  درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، از جمله سود سهام شرکت‌های دولتی، در سال‌جاری معادل حدوداً 34 هزار میلیارد تومان بوده و با فرض رشد 15 درصدی هم اقلام بودجه، این عدد نیز به 40 هزار میلیارد تومان می‌رسد. یعنی 160 هزار میلیارد تومان دیگر باید از محل اوراق، و تأمین مالی خارجی تأمین شود.

دولت در سمت مصارف اعلام کرده که بودجه عمرانی خود را در حدود 65 هزار میلیارد تومان محقق خواهد کرد و با نظر به کسری 35 هزار میلیارد تومان هزینه مالی و سهم 40 هزار میلیاردی تملک دارایی‌ها در قانون برنامه ششم، هزینه‌های جاری به 370 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این عدد فراتر از سال‌های قبل است و نشان می‌دهد دولت همچنان در کنترل این هزینه‌ها، موفق نبوده است.

انتهای پیام/63062/م30/

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه تامین مالی هیات دولت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپورت: بارسلونا آماده فروش آرائوخو است

نشریه کاتالان مدعی شد باشگاه بارسلونا برای سروسامان دادن به مشکلات مالی‌اش ممکن است با فروش ستاره خط دفاعی‌اش رضایت دهد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مشکلات مالی باشگاه بارسلونا بزرگتر از آن است که به این تیم اجازه دهد در برابر پیشنهادهای مالی هنگفت برای فروش بازیکنانش مقاومت کند. این واقعیتی است که نشریه اسپورت چاپ بارسلونا به آن اشاره کرده و در گزارشی نوشته یکی از بازیکنانی که فروشش می‌تواند به میزان قابل توجهی به کاهش مشکلات مالی باشگاه کمک کند، رونالد آرائوخو است. مدافع اروگوئه‌ای آبی‌و‌اناری‌ها یکی از بهترین بازیکنان این تیم طی یکی  دو فصل اخیر بوده است و نام تیم‌های بزرگی به عنوان مشتری او مطرح شده است.

آرائوخو در ابتدا هفته جاری فاش کرد که وارد فاز نخست مذاکره با باشگاه برای تمدید قراردادش شده است اما طبق ادعای اسپورت در پشت پرده این مذاکرات ممکن است مسیر حرکت دو طرف متفاوت باشد و بارسلونا می‌داند که با فروش بازیکن بخشی از مشکلات مالی‌اش برطرف خواهد شد. از این رو تیم کاتالان در صورت دریافت پیشنهادی قابل قبول مانع جدایی آرائوخو نخواهد شد.

بارسلونا با ستاره اسپانیایی لایپزیگ وارد مذاکره شد

بر اساس گزارش اسپورت؛ ضربه‌ای که بارسلونا به خاطر اخراج شدن آرائوخو در اوایل بازی برگشت مقابل پاری‌سن‌ژرمن در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دریافت کرد، باعث مردد شدن مدیران باشگاه برای حفظ او به هر قیمت شده است و از نظر آنها بازیکن اروگوئه‌ای با اشتباهی که مرتکب شد نشان داد آنقدر‌ها هم بی‌عیب و نقص نیست.

در ماه‌های اخیر از بایرن مونیخ و منچستریونایتد به عنوان دو مشتری اصلی آرائوخو نام برده شده است و ظاهراً مدیر برنامه‌ها او نیز در هفته‌های گذشته با باواریایی‌ها مذاکراتی داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید
  • ادعای کارشناس تلویزیون محل جدید تامین کسری بودجه توسط دولت! | فیلم
  • برداشت 200 هزار میلیاردی دولت از بورس برای کسری بودجه
  • اسپورت: بارسلونا آماده فروش آرائوخو است
  • (ویدئو) تامین کسری بودجه دولت با برداشت ۲۰۰ هزار میلیاردی از بورس
  • جزئیات چگونگی اجرای طرح فیرپلی مالی باشگاه‌ها با اصلاح آیین نامه/تاکید چند باره وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال
  • ببینید | آمار جنجالی کارشناس برنامه تلویزیون درباره دولت؛ تامین کسری بودجه با برداشت از بازار سرمایه؟