Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان گفت: درکشت‌های معمولی بطور متوسط به ازای هر متر مربع ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم و در کشت‌های هیدروپونیک از ۳۰ الی ۴۰کیلوگرم در متر مربع برداشت صورت می‌گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده نیز عملکرد کشت‌های هیدروپونیک بالاتر از کشت‌های خاکی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: سطح گلخانه‌های استان کرمان در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار می‌باشد که از این نظر در کشور رتبه دوم سطح گلخانه‌ها را دارا می‌باشد، که اکثرا نیز به زیر کشت محصولات سبزی و صیفی هستند.

او با بیان اینکه سطح زیر کشت شمال استان بالغ بر ۲۰۰ هکتار است که از این مقدار ۱۷۵ هکتار به سبزی و صیفی و ۲۵ هکتار به گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته افزود: شمال استان از نظرسطح زیر کشت گلخانه‌ای رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است ضمن آنکه از ۲۰۰ هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک است ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و ۶ هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: شمال استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه‌ای رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است ضمن آنکه از ۲۰۰ هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک است ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و ۶ هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

لطفعلی زاده با بیان اینکه هزینه‌های احداث کشت‌های هیدروپونیک ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر نسبت به کشت خاکی بوده که مربوط به بستر‌های های کشت، سیستم‌های تغذیه گفت: هزینه احداث در مورد گلخانه‌ها هیدروپونیک بیشتر از خاکی است، ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشت‌هایی بالا می‌باشد، هزینه‌های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین‌تر و در آمد زایی بالاتری حاصل می‌گردد و در نتیجه دوره بازگشت سرمایه نیز کوتاهتر است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان او افزود: بدلیل اینکه در کشت‌های هیدروپونیک تغذیه محصول بصورت کنترل شده و دقیق انجام می‌شود و مصرف کود‌های بصورت منظم انجام و گیاه قوی‌تر و سالم‌تر و نیاز به مصرف سموم کمتر بدلیل عدم استفاده از سموم جهت ازبین بردن آفات و بیماری‌های خاک زی محصول سالم‌تر می‌باشند.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هیدروپونیک کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ریشه گیاهان با استفاده از کود بیولوژیک

احسان رضایی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به کود بیولوژیک گفت: محصول تولیدی ما یک کود بیولوژیک فرآوری شده از مواد آلی کشاورزی با میکروارگانیسم‌های مفید خاک است. این محصول را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاهی مزرعه و باغ مصرف کرد.

این محصول می‌تواند بیماری‌های ریشه را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده و رشد گیاه را بیش از ۳۰درصد افزایش دهد.

او افزود: این محصول یک مهار کننده زیستی با ویژگی‌های تقویت و اصلاح کنندگی خاک است. این محصول موجب کنترل انواع بیماری‌های گیاهی در خاک می‌شود. به دلیل دارا بودن مواد آلی ساختمان و قدرت نگهداری آب در خاک را بهبود می‌بخشد. به دلیل دارا بودن مواد بیولوژیکی فعال نیاز به اضافه کردن سالانه ندارد و تنها با یک بار اضافه کردن این محصول به خاک ۲ تا ۳ سال به صورت فعال موثر خواهد بود. 

رضایی بیان کرد: این محصول فاقد هرگونه آفت کش و ماده شیمیایی مضر است و برای تولید محصول سالم توصیه می‌شود. حتی یک تن از این محصول در هر هکتار با هزینه مناسب برای رسیدن به برخی از این خواص کافی است. با مصرف این محصول خسارت ناشی از بیماری‌های خاکزاد کاهش یافته و نیاز به مصرف سموم شیمیایی نیز کاهش می‌یابد. محصول بیوراس برای باغ مزرعه و گلخانه‌های تجاری توصیه می شود و به زودی محصولات خانگی آن نیز عرضه خواهد شد.

او با اشاره به کود اوره گوگردی آهسته گفت: کود کشاورزی، اوره و ازت مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند و مصرف بسیار گسترده‌ای در کشاورزی دارد، اما از آنجا که اوره حلالیت بسیار بالایی دارد به محض مصرف در آب حل شده و ضمن اینکه به گیاه فرصت جذب کافی را نمی‌دهد سبب آلودگی آب و خاک می‌شود. اما این شرکت با تکیه بر دانش و مهارت واحد تحقیق و توسعه خود راه حل علمی مناسبی برای رفع این مشکل به کار برده است.

او درباره مزایای این محصول اظهار کرد: اوره گوگردی آهسته محصولی با دانش فنی و به روز جهانی بوده که با ایجاد یک پوشش پلیمری بر روی گرانول اوره باعث افزایش زمان انحلال پذیری اوره به مدت ۴۰ روز شده است و مزایای آن به این صورت است: نیتروژن پایدار تامین می‌کند. پوشش پلیمری نیتروژن را با سرعت کنترل شده آزاد و از گیاه سوزی جلوگیری می‌کند. نیتروژن دائماً در دسترس گیاهان خواهد بود. استفاده همراه با دانه‌ها بی خطر است. دوستدار محیط زیست است. اتلاف نیتروژن را از طریق شستشو، تبخیر و نیتروژن زدایی بسیار کاهش می‌دهد. پوشش پلیمری زیست تخریب پذیر دارد. میزان مصرف اوره خام برای دستیابی به نتایج بهینه را به شکل چشم گیری کاهش می‌دهد. مقرون به صرفه است. باعث کاهش هزینه نیروی کار می‌شود و هزینه حمل و نقل را کاهش میدهد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به سیستم پایش نور و پارامتر‌های شیمیایی هوا اظهار کرد: این سیستم توانایی پایش نور گلخانه در دو طیف نوری مرئی طیف موثر در فتوسنتر و مادون قرمز طیف موثر در گرمایش گلخانه را دارد که به وسیله دو طیفی بودن این سیستم میتواند کمک شایانی به گلخانه دار در زمینه پیش بینی وضعیت کشت کند، همچینین در گلخانه‌های دارای شید این سیستم جزء اصلی سیستم کنترلی بوده و با بهره گیری X سنسور‌های به روز توانایی پایش پارامتر‌های CO و CO ۲ را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ریشه گیاهان با استفاده از کود بیولوژیک
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای