Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@19:50:21 GMT

ارائه نخستین مدل ۳بعدی از بافت عصبی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۸۳۵۸

پژوهشگران آمریکایی موفق شدند برای نخستین بار، یک مدل سه‌بعدی از بافت عصبی مغز ارائه دهند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایسنا و به نقل از ردیت، پژوهشگران "دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین" (U of I) توانسته‌اند سلول‌های بنیادی را با موفقیت مهندسی کنند و آن‌ها را در بافت عصبی زنده به کار بگیرند تا مدل‌های سه‌بعدی شبکه‌های عصبی را ابداع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها امیدوارند که با این روش بتوانند نحوه عملکرد مغز و شبکه‌های عصبی آن را بهتر درک کنند.

"گلسون پاگان دیاز" (Gelson Pagan-Diaz)، نویسنده ارشد این پروژه گفت: شکل دادن یک بافت سه‌بعدی متشکل از نورون‌ها، توانایی ابداع مدل‌هایی از بافت عصبی را برای بررسی یا پردازش واحد‌هایی فراهم می‌کند که در رایانه‌های زیستی استفاده می‌شوند.

بررسی مغز در یک فرد واقعی، موضوعی چالش‌برانگیز است، اما توانایی درک نحوه ابداع این شبکه‌ها با کمک یک مدل سه‌بعدی بیرون از بدن می‌تواند ابزار جدیدی را برای درک نحوه کارکرد مغز در اختیار پژوهشگران بگذارد. این مدل‌ها می‌توانند به درک چگونگی پیش آمدن ناهنجاری‌های عامل بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کنند.

این گروه پژوهشی توانستند یک مدل سه‌بعدی برای بافت زنده ارائه دهند که از نورون‌های مبتنی بر فناوری اپتوژنتیک تشکیل شده است؛ در نتیجه شاید بتوان آن را با نور آبی فعال کرد. ممکن است این بافت‌ها، برای استفاده در بررسی رفتار‌های پیچیده‌ای که در مغز رخ می‌دهند مناسب باشد و نحوه واکنش بافت‌های عصبی را به دارو‌های جدید مشخص کند. همچنین این روش می‌تواند نیاز به حیوانات را برای آزمایش دارو‌ها در آینده برطرف کند.

"رشید بشیر" (Rashid Bashir)، سرپرست این گروه پژوهشی گفت: اگر ما بتوانیم نحوه ارتباط این نورون‌ها با یکدیگر را کنترل کنیم و از عهده برنامه‌ریزی آن‌ها برآییم، شاید بتوانیم از آن‌ها برای مهندسی عملکرد‌ها استفاده کنیم. ما امیدواریم که در آینده بتوانیم این بافت‌های عصبی را طراحی کنیم و از عهده درک واحد‌های پردازشی زیستی و رایانه‌های زیستی که شبیه مغز هستند، برآییم.

پژوهشگران در این پروژه، به ابداع بافت‌های عصبی پرداختند که شکل‌های متفاوتی دارند. آن‌ها برای ابداع ساختار‌های مورد نظر خود، از هیدروژل و فیبرین استفاده کردند تا آن‌ها را به شکل مطلوب ارائه دهند.

پاگان دیاز ادامه داد: شاید ما با ارائه این روش‌های ساخت زیستی بتوانیم پدیده‌های بسیاری که به صورت درون‌جانداری رخ می‌دهند، مشخص کنیم. اگر ما از عهده اثبات این روش برآییم، می‌توانیم ریخت‌شناسی داخل مغز را شبیه‌سازی کنیم. در صورتی که نشان دهیم بافت مهندسی شده بیرون از بدن، شبیه به بافت داخل بدن است، می‌توانیم آن‌ها را دوباره بسازیم.

پژوهشگران مایل هستند تا علاوه بر آزمایش دارو، به بازسازی شبکه‌های عصبی بپردازند که در یادگیری و حافظه نقش دارند.

پاگان دیاز افزود: توانایی ساخت این بافت‌ها بیرون از بدن، به ما امکان می‌دهد تا فعالیت الکتریکی آن‌ها را با جزئیات دقیق مشخص کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. مجموعه گسترده قوانین طراحی و شکل‌های سه‌بعدی، آزادی بیشتری را در آزمایش فراهم می‌کند و راه‌های جدیدی برای پژوهش در حوزه علوم اعصاب، پزشکی و کاربرد‌های مهندسی ارائه می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.


منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: مدل 3 بعدی بافت عصبی مغز شبکه های عصبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده لئون گورتسکا در دستان سرمربی بعدی بایرن مونیخ

لئون گورتسکا هیج علاقه‌ای به ترک بایرن مونیخ ندارد

طرفداری | در ماه‌های اخیر و کم‌رنگ‌تر شدن نقش لئون گورتسکا زیر نظر توماس توخل و همچنین مطرح شدن این موضوع که بایرن مونیخ به نوع دیگری از هافبک نیاز دارد، باعث شده بود گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده این بازیکن 29 ساله به وجود بیایید.

با این حال، لئون گورتسکا به تازگی در یک مصاحبه تأکید کرده آینده‌اش مشخص است و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او اعلام کرد قصد دارد تا پایان قراردادش در بایرن مونیخ بماند و به جدایی فکر نمی‌کند. او گفت:

به نظر من همه چیز مشخص است. قرارداد من تا سال 2026 اعتبار دارد و دلیلی وجود ندارد به جدایی فکر کنم. بیش‌تر بخوانید: به احتمال زیاد، رالف رانگنیک مربی بعدی بایرن مونیخ خواهد بود

به گزارش توبی آلتشفل از بیلد؛ با این حال بایرن مونیخ تغییرات در خط هافبک خود ایجاد کند و درباره نحوه اعمال این تغییرات نیز از جمله آینده و نقش لئون گورتسکا با سرمربی آینده بخث خواهد بود. هر چند گورتسکا می‌خواهد بماند اما باید منتظر ماند و دید سرمربی جدید چه تصمیمی می‌گیرد.

از دست ندهید ????????????????????????

افتضاح تاریخی و رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر دل هوادار کودک چلسی شکست؛ قرار بود بجنگید! سرمربی پاری سن ژرمن قول چهارگانه داد! حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی + عکس

دیگر خبرها

  • انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس
  • پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو! (فیلم)
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد + شرایط
  • بزرگترین چاپگر ۳بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد+شرایط
  • معارفه دستیار اول سرمربی بعدی تراکتور بدون نفر اصلی!
  • آینده لئون گورتسکا در دستان سرمربی بعدی بایرن مونیخ
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند