Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین‌الملل ــ «سید جعفر فضل‌الله» تأکید کرد: حمایت یمن از فلسطین، مسئله جدیدی نیست، بلکه جزئی از فرهنگ قرآنی و فقهی این ملت محسوب می‌شود و آنان از زمان تأسیس جنبش اسلامی در این کشور، در این راستا قدم برداشته‌اند.  

«سید جعفر فضل‌الله» استاد حوزه علمیه بیروت و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره دلایل خشونت‌ها در اعتراضات مردم لبنان و عراق گفت: دو ملت مؤمن لبنان و عراق که از مشکلات بسیاری در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فساد سیاسی رنج می‌برند، با وجود اختلاف در مذاهب و ادیان، یک جنبش ملی و اجتماعی به راه انداخته‌اند؛ اما این ملت‌ها باید بدانند، تنها مسیری که می‌تواند اهداف آنان را محقق سازد وحدت برای رسیدن به هدف اصلی این جنبش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: بنابراین در صورتی که خواسته این ملت‌ها اصلاحات اقتصادی یا مسئولیت پذیری نظام‌ حاکم است، لذا سردادن شعارهایی به دور از این مسائل، غیرمعقول است. زیرا وقتی مردم به خیابان‌ها می‌آیند، شعارهای آن‌ها باید متناسب با اهدافی باشد که به خاطر آن دست به تظاهرات زده‌اند.
 
فضل‌الله در ادامه این مبحث افزود: به همین ترتیب اگر شعارها با هدف اصلی تفاوت داشته باشد و شعارهایی بدون آگاهی سر داده شود، ممکن است این جنبش فرصتی برای کسانی ایجاد کند که از مسائل منطقه‌ای سوء‌استفاده کرده و خواهان آرامش برای ملت‌های اسلامی و عربی نیستند. همچنین فرصتی برای فاسدان به وجود می‌آورد تا با روش دیگر به صحنه بیابند و اوضاع را به دست گیرند.
 
این عالم لبنانی در ادامه تأکید کرد: ملت در این شرایط در می‌یابند که فساد همچنان باقی است و نظام فاسد همچنان به فساد خود ادامه می‌دهد، همه تلاش‌ها بیهوده بوده و همه خون‌های ریخته شده هدر رفته است و هیچ‌یک از شعارها به نتیجه نرسیده است. بنابراین اقدام مطلوب، اقدام منفعلانه یا خشونت نیست زیرا در این صورت، قطعاً جنبش ملت‌ها به یک انقلاب داخلی تبدیل می‌شود؛ لذا باید این خشم به یک خشم عاقلانه و آگاهانه تبدیل شود تا همه اختلافات داخلی و خارجی را رصد کند.
 
استاد جامعه شناسی دانشگاه لبنان درباره مداخله قدرت‌های خارجی در اعتراضات لبنان و عراق گفت: متأسفانه جنبشی که برای ایجاد اصلاحات در فساد اداری و اقتصادی و رسیدن به اهداف و خواسته‌های مردم به راه افتاده است، به وسیله قدرت‌هایی که خواهان خیر برای ملت‌ها نیستند، از جمله آمریکا، منحرف شده است. این قدرت‌ها توانسته‌اند به صورت مخفیانه و پوشیده بر موج این تحرکات ملی سوار شده و در نتیجه ملت، قدرت خود برای اصلاحات از دست داده است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: من اعتقاد دارم اگر ملت‌های لبنان و عراق و سایر کشورها، خواهان اصلاحات و از بین بردن فساد هستند، می‌توانند ابتدا مقامات فاسد کشورهای خود را با قدرت ملی خود اصلاح کرده و حقوق ملت را به آنان بازگردانند. پس از این مرحله است که آن‌ها می‌توانند به سمت اصلاحات اساسی در نظام حرکت کنند.
 
سید جعفر فضل‌الله در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره دلایل ادامه حملات عربستان سعودی به یمن با وجود گذشت 5 سال از این حملات گفت: موضوع یمن یک موضوع پیچیده و بیش از یک چالش است. اما یکی از مسائل اصلی که در جوامع امروز بروز پیدا کرده، موضوع رژیم صهیونیستی و آمادگی یمن برای یاری مسئله فلسطین است .
 
وی افزود: حمایت یمن از فلسطین، مسئله جدیدی نیست، بلکه جزئی از فرهنگ قرآنی و فقهی این ملت محسوب می‌شود و آنان از زمان تأسیس جنبش اسلامی در این کشور، در این راستا قدم برداشته‌اند. به همین دلیل منافع استکبار جهانی اقتضا می‌کند که قدرت مردم یمن را تضعیف کرده تا بتواند این نوع تفکر در زمینه مسئله آزادی فلسطین را از بین ببرد.
 
فضل‌الله درباره دلیل دیگر ادامه یافتن این حملات گفت: یمن در منطقه‌ای قرار دارد که از نظر سیاسی بسیار حساس است. زیرا موقعیت این کشور بسیار نزدیک به رژیم صهیونیستی است و میان آن‌ها چند رودخانه‌ کوچک قرار دارد؛ در نتیجه نقشه استکبار جهانی این است که این منطقه را برای خدمت به اهداف غیرقانونی و استعمارگرانه رژیم صهیونیستی تحت تسلط خود درآورد. لذا یمن در رأس همه اولویت‌های استکبار جهانی قرار دارد تا قدرت مردم این کشور را هرچه بیشتر تضعیف کنند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: به دلیل نقشه‌های استکبار جهانی، مسلمانان با وجود اختلاف در مذاهب، باید در برابر این نقشه‌ها ایستادگی کرده و اجازه ندهند که حملات به این ملت مظلوم ادامه پیدا کند. از این رو اگر مسلمانان به مسئله فلسطین اهتمام می‌ورزند، باید همه مواضع خود در مقابله با دشمن صهیونیستی را تقویت کنند.
 
این عالم لبنانی فتاویی که بر مبنای تفاسیر غلط صورت می‌گیرند و درباره لزوم ایجاد مرکزی برای نظارت بر تفاسیر قرآن کریم گفت: اساساً علمای مسلمان چه از طریق مؤسسات تبلیغی یا مراکز دیگر، باید مردم را با ادله و براهین صحیح نسبت به اشتباه بودن تفسیر به رأی آگاه سازند. جنبش‌های افراطی یا تکفیری در محیط‌های اجتماعی به وجود می‌آیند و بعضاً از نوع تربیت فرزندان در منازل، سیستم آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و یا گفت‌وگوهایی که ممکن است میان گروه‌های دینی مطرح ‌شود، آغاز می‌شود. لذا فقدان زبان، ذهنیت یا فرهنگ گفت‌وگو محور در جوامع ما، در بسیاری از موارد، موجب به وجود آمدن یک جامعه آماده رشد با اندیشه‌های تکفیری است و در نتیجه مورد حمایت مالی و حتی نظامی از سوی بسیاری از قدرت‌ها سلطه‌گر قرار می‌گیرند
 وی افزود: اشتباه بودن این روش نیازمند بیان این مسئله است که جنبش‌های افراطی یا تکفیری در محیط‌های اجتماعی به وجود می‌آیند و بعضاً از نوع تربیت فرزندان در منازل، سیستم آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و یا گفت‌وگوهایی که ممکن است میان گروه‌های دینی مطرح ‌شود، آغاز می‌شود. لذا فقدان زبان، ذهنیت یا فرهنگ گفت‌وگو محور در جوامع، در بسیاری از موارد، موجب به وجود آمدن یک جامعه آماده رشد با اندیشه‌های تکفیری است و در نتیجه مورد حمایت مالی و حتی نظامی از سوی بسیاری از قدرت‌ها سلطه‌گر قرار می‌گیرند. بدین ترتیب این اندیشه تکفیری به اندیشه‌ای تخریب‌گر در جامعه اسلامی تبدیل می‌شود.
 
فضل‌الله درباره راه‌حل این مشکل عنوان کرد: ما نیازمند نهضتی برای تفکیک اینگونه افکار و اندیشه‌های تکفیری از اندیشه‌های توحیدی در جامعه هستیم، به عنوان مثال ما می‌توانیم از اندیشه توحیدی برای همبستگی با یکدیگر استفاده کنیم زیرا همه ما به وحدانیت خداوند ایمان داریم و می‌دانیم که بر اساس اراده خداوند، میان امت اسلامی اختلاف و تنوع وجود دارد. همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» (سوره حجرات/ 13) یا می‌فرماید: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ» (سوره هود/ 118) همچنین آیات دیگری در تأکید بر این مطلب وجود دارد.
 
وی در پایان تأکید کرد: ارتباط ایجاد کردن میان اندیشه توحیدی به عنوان یک اندیشه محوری در اسلام و اندیشه تکفیری می‌تواند تفکر وهابیون و حرکت‌های تکفیری را مورد نقد قرار دهد. لذا من عقیده دارم که این مسئله یک مسئله محوری است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
 
  انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا فضل الله عراق لبنان یمن اعتراضات مردمی بین الملل گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت سالاری مکی صبح دوشنبه در نشست جامعه قرآنی خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۳ یک بهار قرآنی برای مردم ایران رقم خورد که امیدواریم این مش و روش قرآنی در طول سال نیز ادامه پیدا کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به ظرافت درباره عملیات وعده صادق فرمودند که موضوع اصلی در این عملیات اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی است.

سالاری مکی با بیان اینکه خرسندیم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که گفتمان اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است، ادامه داد: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که قدرت نو پدید گفتمان مقاومت رونمایی شده و در ویترین جهانی قرار دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید قدرت رسانه‌ای، فرهنگی و سبک زندگی این قدرت نیز نشان داده شود، اظهار کرد: سیر حرکتی مجموعه‌های وابسته به تبلیغات اسلامی در جهاد تبیین بر مدار طاغوت ستیزی است.

سالاری مکی بیان کرد: در کنار مأموریت‌های اصلی خود در فعالیت‌های فرهنگی به بخش نوجوانه، بانوان و جمعیت‌های خاص را همواره مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه روحیه جهادی در مجموعه تبلیغات اسلامی حاکم است، گفت: خراسان جنوبی در بحث طرح «زندگی با آیه ها» بسیار خوش درخشید و جزو استان‌های برتر بود.

کد خبر 6084973

دیگر خبرها

  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • اجرای نزدیک به ۳هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است