Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام صالحی روز پنجشنبه و در دومین جشنواره ملی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در گزارشی ارسالی به دفتر رهبر معظم انقلاب به 11 آسیب جدی و 13 پیشنهاد کاربردی برای اجرای بهتر این کرسی ها که از مطالبات مهم رهبر انقلاب در حوزه دانشگاه است اشاره شده است.
وی ادامه داد: هنوز با نقطه مطلوب کیفی کرسی های آزاد اندیشی فاصله داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: قید و بند آزاداندیشی جوانان کمتر از استادان است و به همین دلیل وظیفه اصلی در بحث کرسی های آزاد اندیشی بر عهده خود جوانان است.
صالحی افزود: بسیاری از موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی قبل از آن‌ که بیرونی باشد درونی است  و بسیاری از موضوعات آزاداندیشی مساله محور نیست و موضوعاتی مورد مطالبه قرار می‌گیرد که به نتیجه نمی رسد.

وی ادامه داد: صیانت از آزاداندیشی باید به گونه ای باشد که معاندان نتوانند بر آن موج سواری کنند و خود ما باید از آن مراقبت کنیم.

معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: یکی از بحران‌هایی که وجود دارد شناخت و تفکیک بین آزاد اندیشی و باور به یک عقیده است یعنی ممکن است شخصی فکری را بیان و پرسشی را مطرح کند تا در مسیر اندیشه ورزی مورد تحلیل قرار گیرد ولی باور او با سوال و پرسش او متفاوت باشد.

صالحی افزود: دانشگاه همان قدر که مسوول پاسخگویی به سوالات است به شک و پرسش هم نیاز دارد  و همان گونه که شهید بهشتی گفته اند: شک از آن جهت که مقدمه رسیدن به علم است مقدس است.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد هم در این جشنواره گفت: کرسی های آزاد اندیشی باید فراتر از موضوعات فرهنگی و مذهبی فعالیت کنند.
دکتر محمد کافی افزود: شعارهای انتخابی مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری هر سال و توجه ایشان به اقتصاد ایجاب می کند که کرسی های آزاد اندیشی در این حوزه‌ها هم وارد شوند.
"دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی" به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری معاونت، فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از عصر دیروز  ۲۰  آذر ماه در این شهر آغاز شده است و  امروز هم در مشهد ادامه دارد.

این جشنواره شامل بخش‌های گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، مناظره دانشجویی، میزگرد دانشجویی، کرسی نقد و نظر و کرسی مطالبه‌گری است.

نخستین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

پیشینه کرسی آزاداندیشی

ایده ایجاد "کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی" نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.

به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت ازکرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی "آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" تدوین و ابلاغ شد.

بر این اساس "کرسی آزاداندیشی" نشستی در محیطهای دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر ، پرسش و پاسخ عمیق، گفتگو ، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.

همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسیهای آزاداندیشی بر عهده "شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی" گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده "هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی در هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور است.

 بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان(دانشجویی و استادی)، گروههای علمی و آموزشی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمد کافی جشنواره ملی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمد کافی جشنواره ملی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمد کافی جشنواره ملی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود

معاون فرهنگی شهردار بجنورد گفت: جشنواره بازی‌های بومی محلی ویژه محلات در روز پنجشنبه، ششم اردیبهشت ساعت ۹ صبح در پارک آفرینش بجنورد برگزار می‌شود.

محمدرضا موفق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از خراسان‌شمالی، اظهار کرد: جشنواره بازی‌های بومی محلی در بجنورد روز پنجشنبه، ششم فروردین ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره برای بانوان و ویژه محلات است.

معاون فرهنگی شهردار بجنورد خاطرنشان کرد: هیئت ورزش‌های بومی‌ومحلی بجنورد، دانشگاه علوم‌پزشکی، مؤسسه به رنگ صدف و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزش از جمله دستگاه‌های یاری رسان در برگزاری این جشنواره هستند.

وی افزود: محل برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در پارک آفرینش بجنورد است.

کد خبر 747652

دیگر خبرها

  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه
  • استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت در منطقه را دارا است