Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@21:32:55 GMT

تبدیل پلاستیک به ماده اولیه سلول سوختی هیدروژنی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۹۰۸۶

تبدیل پلاستیک به ماده اولیه سلول سوختی هیدروژنی

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، کلید این تحقیقات استفاده از یک کاتالیزور نوری جدید است که از انرژی نور خورشید برای تسهیل واکنش‌های شیمیایی بهره می‌برد. این کاتالیزور بر مبنای فلز وانادیوم ساخته می‌شود. وانادیوم معمولا در آلیاژهای آلومینیوم و فولاد که در ساخت هواپیما و خودرو کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
محققان کاتالیزور را به محلول حاوی ضایعات پلاستیکی اضافه کرده و آن را تا ۸۵ درجه سانتیگراد حرارت دادند و سپس در مقابل نور خورشید قرار دادند. بدین ترتیب پیوندهای کلیدی بین مولکول‌های کربن موجود در پلاستیک در طول ۶ روز شکسته شد. معمولا شکستن این پیوندها در دماهای بالا انجام می‌شود و یک فرایند انرژی‌بر است، اما محققان با استفاده از کاتالیزور جدید توانستند انرژی خورشید را برای شکستن این پیوندها به کار بگیرند. 
نتیجه نهایی این آزمایش تبدیل ضایعات پلاستیکی به اسید فرمیک بود. این ماده ساده‌ترین ترکیب شناخته شده هیدروژن و دی اکسید کربن بوده، در طبیعت یافت می‌شود و دارای خواص ضدباکتری است. همچنین گزینه مناسبی برای دستیابی به هیدروژن مایع موردنیاز برای ساخت سلول‌های سوختی هیدروژنی محسوب می‌شود.
به گفته محققان این فرایند تنها فرایند شیمیایی موجود است که قابلیت تجزیه کامل پلاستیک‌هایی مانند پلی اتیلن را با استفاده از نور مرئی و یک کاتالیزور فاقد فلزات سنگین در اختیار می‌گذارد. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

برچسب‌ها دی اکسید کربن هیدروژن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دی اکسید کربن هیدروژن دی اکسید کربن هیدروژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۹۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از کشف حدود ۷۶۰ لیتر مواد اولیه روان گردان شیشه و دستگیری یک نفر متهم در سطح شهرستان زاهدان خبر داد.

سردار دوستعلی جلیلیان اظهار کرد: تیم تخصصی پلیس زاهدان با رصد و اشراف اطلاعاتی چند روزه خود از فعالیت فردی متخلف در حوزه ماده روان گردان شیشه در سطح این شهرستان مطلع شدند.

وی افزود: ماموران انتظامی در گام بعدی پس از اطمینان از صحت و سقم موضوع دریافتی و انجام هماهنگی‌های لازم قانونی، اقدام به بازدید از مخفیگاه فرد متخلف کردند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از کشف حدود ۷۶۰ لیتر مواد اولیه ماده روانگردان شیشه، که متهم قصد انتقال و جابجایی آن در سطح این شهرستان را داشت خبر داد و گفت: یک نفر متهم نیز در این راستا دستگیر شد.

وی با اشاره به توقیف یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ در این عملیات گفت: برای امنیت و سلامت جامعه با تمام توان مقابل مجرمان و متخلفان اجتماعی خواهیم ایستاد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهان چگونه به پایان می‌رسد؟ تصویری ترسناک از سرنوشت هر سیاره پس از مرگ خورشید
  • تولید ارزان‌قیمت الکتروکاتالیست‌هایی برای عرضه هیدروژن سبز
  • چرا دانشمندان چوب شفاف می‌سازند؟ / قوی‌تر از پلاستیک و محکم‌تر از شیشه
  • ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان کشف شد
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • کشف بیش از ۷۰۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان
  • کشف ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان
  • قطار هیدروژنی چینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت آزمایش شد
  • کشف هیولایی در کیهان
  • چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟