Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مهدی میراشرفی اظهار داشت: در هشت ماه گذشته آمار تجارت خارجی کشور امیدوارکننده است؛ به صورتی که امسال تاکنون ۱۱۰ میلیون تن واردات و صادرات از طریق گمرک انجام گرفته که از این عدد، ۲۲ میلیون تن آن سهم واردات و ۸۸ میلیون تن هم سهم صادرات است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: هرچند آثار مخرب تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست، اما تاکنون با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی که کشور را تهدید می‌کند، هنوز دشمنان نتوانسته اند راه را بر تجارت خارجی کشور ببندند و این به این دلیل است که ایران بزرگتر از آن است که بتوانند با تحریم ما را زمینگیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم واردات و صادرات ۱۱۰ میلیون تن بود

وی گفت: از آماری که طی هشت ماهه اول امسال از تجارت خارجی استخراج می‌شود مشخص است که حجم واردات و صادرات ۱۱۰ میلیون تن بوده که ۱۶ و ۴ دهم درصد در وزن صادرات افزایش را نشان می‌دهد که این یعنی ۸۸ میلیون تن و این عدد نسبت به سال گذشته که ۷۵ میلیون تن بوده است افزایش چشمگیری داشته است.

میراشرفی افزود: در واردات هم ۲۲ میلیون تن کالا وارد کشور شده که سال گذشته این عدد ۲۱ و ۷ دهم میلیون تن بوده است که این یک و نیم درصد افزایش وزنی در واردات کالا را نشان می دهد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزش واردات کشور به لحاظ فنی چهار و هفت دهم درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است و در ارزش واردات و صادرات هم ۱۰ و هشت دهم درصد کاهش را در این آمار مشاهده می‌کنید، اما باید اشاره کرد که ما در صادرات، برای کاهش آثار تحریم بر صادرکننده‌ها و تولیدکننده‌ها میانگین در هشت ماهه نخست امسال ۳۰ درصد پایه‌های ارزش صادرات را در گمرک کاهش داده ایم تا صادرکننده بتواند به راحتی ارز خود را وارد کشور کند.

میراشرفی تاکید کرد: اگر این ۳۰ درصد را لحاظ کنیم یعنی ۳۰ درصدی که ما از پایه‌های ارزش صادراتی در گمرک کاسته بودیم در میزان صادرات ضرب کنیم به نوعی عدد صادرات ۳۰ درصد بیش از آنچه که در آمار هست می‌شود پس با این محاسبه می‌توان ادعا کرد اگر در شرایط عادی قرار بود از تجارت خارجی کشور آماری گرفته شود تراز تجاری کشور در حال حاضر مثبت می‌شد.

واردات ۱۴.۵ میلیون تن کالای اساسی

وی افزود: درباره ترکیب کالاهای وارداتی از ۲۲ میلیون تن کالای وارد شده، ۱۴ و نیم میلیون تن کالاهای اساسی بوده که عمدتا شامل نهاده‌های دامی است و در مجموع ۹۰ درصد کالاهای وارداتی کالاهای واسط بوده اند و کالای مصرفی محسوب نمی‌شود، یعنی کالاهایی که باید در بخش زنجیره تولید قرار بگیرد در هشت ماهه امسال بیشتر وارد کشور شده اند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: ترکیب کالاهای صادراتی در هشت ماهه امسال هم عمدتا کالاهای پتروشیمی بوده که در این فهرست خود پتروشیمی مقام اول را در صادرات داشته و مقام دوم به میعانات گازی اختصاص یافته است و در کنار این دو ۵۲ درصد سهم از این ترکیب را هم سایر کالاها تشکیل می‌دادند.

میراشرفی گفت: براساس این آمار که طی هشت ماهه اول سال ۹۷ احصا شده با توجه به ۱۱۰ میلیون تن کالا در صادرات و واردات، صادرات کشور چهار برابر به لحاظ وزنی بیشتر از واردات بوده است که این یعنی در بحث حمل، فروش و اشتغال گمرک توانسته موفق عمل کند.

کد خبر 4795870

منبع: مهر

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی صادرات و واردات گمرک ایران بودجه 99 کل کشور لایحه بودجه قیمت دلار بانک مرکزی ایران بنزین قیمت بنزین مالیات طرح ملی مسکن اوپک وزارت جهاد کشاورزی قیمت یورو وزارت راه و شهرسازی وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا

به گزارش قدس آنلاین، محمدخلیلی عمده کشورهای مقصد صادرات از این مبداء گمرکی را کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد و گفت: خشکبار، مشتقات نفتی و رنگ و سنگ نما عمده کالاهای صادر شده است.

وی همچنین میزان کشفیات قاچاق در سال گذشته از این گمرک را ۳۱۸ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال اعلام کرد که حاکی از افزایش ۲۳۳ درصدی تعداد پرونده های متشکله با توجه به هوشیاری کارکنان این مجموعه در مبارزه با پدیده شوم قاچاق است.

خلیلی اظهار کرد: مجموع درآمد گمرک جلفا در۱۲ ماهه سال گذشته ۲۹۵میلیارد ریال است که این درآمد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۷درصدی همراه بود.


وی همچنین از افزایش ۲۷ درصدی واردات کالا به گمرک جلفا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: میزان واردات در ۱۲ماهه سال گذشته برابر با ۲۸۵ هزار تُن به ارزش ۸۶۷ میلیون دلار است.

خلیلی اظهار کرد: عمده کالاهای وارداتی در مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ تخته و الوار، کشنده های مستعمل ، مواد اولیه سیگار و ام دی اف خام بود که از کشورهای ترکیه، آلمان، ژاپن و چین به کشور وارد شده است.

وی همچنین ارزش ترانزیت خارجی از مبداء جلفا را در سال گذشته ۸۹۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است.

مدیر کل گمرک جلفا تعداد مسافرانی که در سال گذشته از مرز جلفا تردد کرده اند را ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ نفر برشمرد.

گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.

این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.

پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.

گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشورهای مشترک المنافع و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.

فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر است.

شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا
  • کشف ۶۴ تن مواد پتروشیمی قاچاق در جنوب تهران
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • عوارض ۲۵ قلم کالای وارداتی شامل گوشت و خودرو ابلاغ شد
  • افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
  • صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • کاهش صادرات و واردات چین
  • کالای اساسی به نرخ ارز آزاد به دست مردم می رسد