Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان مستند «خاطرات موتور سیکلت» گفت: ارزش‌های مبارزاتی بین شهید چمران و چگوارا  یکی نیست و اصلاً چنین نگاهی نسبت به موضوع نداشته و قصد مقایسه شهید چمران و چگوارا را نداشتم.

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مستند «خاطرات موتور سیکلت» به کارگردانی امیرحسین نوروزی روایت همراهی تعدادی از موتورسواران جوان با شهید چمران در ابتدای جنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستند از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی در بخش شهید آوینی سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

عوامل اصلی این فیلم مستند بدین شرح‌اند: امیرحسین نوروزی، تهیه کننده و کارگردان؛ سامان مختاری، طرح و تحقیق؛ تصویربرداران، سامان مختاری، مسلم تهرانی، یحیی رضایی، محمد رحیمی؛ نوید سالاری مقدم، صدابردار؛ پریا کیوانفر، صداگذاری و محدثه گلچین عارفی، تدوینگر.

امیرحسین نوروزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره ایده اولیه برای ساخت این مستند گفت: خاطرات موتورسیکلت یک سوژه و طرح مربوط به یکی از دوستانم به نام آقای سامان مختاری در خانه مستند بود. ایشان تحقیقی را انجام داده بودند و ایده‌ای داشتند در مورد برخی از موتورسواران ستاد جنگ‌های نامنظم که الان در گوشه کنار تهران خیلی گمنام در حال زندگی عادی هستند. بعضی‌های‌شان هم با جانبازی که از آن دوران به یادگار دارند در حال زندگی هستند. این تحقیقات با دعوت خانه مستند تبدیل به مستند «خاطرات موتور سیکلت» شد.

وی بیان کرد: با پیشرفت و گسترش پروژه کار به حوزه شناخت بیشتر از شهید چمران و ستاد جنگ‌های نامنظم و چگونگی نیرو گرفتن شهید چمران کشید. شهید چمران از جوان‌هایی که شاید خیلی نسبتی با جنگ نداشتند و زندگی و تفریح خودشان را در تپه‌های اطراف تهران با موتورسواری می‌کردند با دلبری، احترامی و دمِ مسیحایی برای دفاع از میهن یارگیری کردند. اینها را جذب خودش می‌کند و اینها را از وسط زندگی تهران و جوانی به میدان جنگ می‌برد.

این مستندساز عنوان کرد: در بین کلیت فیلم، به بعضی از این سوژه‌ها مثل آقای جلیل نقّاد که یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های ماست و جانباز این قصه است نزدیک می‌شویم و فیلم را با محوریت او جلو می‌بریم.

نوروزی مدت زمان شکل‌گیری ایده تا پایان تولید این مستند را دو سال ذکر کرد و ادامه داد: چون تاریخ مکتوب مدونی در حوزه ستاد جنگ‌های نامنظم به معنی اینکه اطلاعات ریزی در دسترس باشد، وجود ندارد؛ قسمت جدی از زمان کار به جمع‌آوری اسناد، عکس، آرشیو  گذشت. در واقع قسمت زیادی از زمان ما به پیدا کردن آدم‌ها و راضی کردن آنها برای مصاحبه، پیدا کردن اسنادشان و اسنادی که بعضی اوقات در زندگی روزمره گم شده بودند و ارتباط با عکاس‌های آن دوره که در خبرگزاری‌ها یا مطبوعات کار می‌کردند، گذشت.

وی درباره ارتباط نام مستند با کتاب «خاطرات موتور سیکلت» ارنستو چگوارا و فیلمی به همین نام توضیح داد: یکی اینکه خود ترکیب خاطرات موتورسیکلت به لحاظ محتوایی خیلی نزدیک به فیلم ما است؛ یعنی حتی ما بدون اینکه بدانیم این نام، اسم یک فیلم هم هست، شاید همین اسم را انتخاب کنیم. در آن فیلم هم به هر حال قصه مبارزه و جوانی یک آدمی که بعداً مبارز می‌شود و سفری با موتورسیکلت انجام می‌دهد که تشابهاتی با کار ما دارد ولی ارزش‌های مبارزاتی بین شهید چمران و چگوارا  یکی نیست و اصلاً چنین نگاهی نسبت به موضوع نداشته و قصد مقایسه شهید چمران و چگوارا را نداشتم. 

این مستندساز گفت: شهید مصطفی چمران در پس زمینه قصه ماست، قصه اصلی ما قصه این جوان‌های موتورسوار است. یعنی ما اگر چمرانی هم در فیلم داریم، قصه آمدنش است که می‌آید و دلبری می‌کند و می‌رود. ولی خب چون اسم بزرگی است، یک مقدار بیشتر در ذهن می‌ماند. در اصل فیلم درباره کسانی است که با آقای چمران همراه شدند.

نوروزی درباره احتمال ورودش به فضای ساخت فیلم بلند و سینمایی اذعان کرد: من حرفه اصلی‌ام مستند است. ممکن است یک روزی فیلم سینمایی بسازم، چیزی نیست که بخواهم بگویم اصلاً به آن فکر نمی‌کنم. شاید هم در برنامه‌ام باشد ولی ترک کردن دنیای مستند برایم قابل تصور نیست.

وی خاطر نشان کرد: من سعی می‌کنم هر مستندی را زندگی کنم و با آن حیات داشته باشم، تِم جدی که در این مستند به من حیات می‌دهد و با آن زیسته‌ام، آدم‌هایی مثل چمران است. چمرانی که آدم‌ها را از ظاهرشان قضاوت نمی‌کند، آدم‌ها را دسته‌بندی نمی‌کند و موقعی که یک اتفاق عظیم مثل دفاع از وطن و مردم پیش می‌آید، با کلیدواژه‌ای به اسم محبت، احترام و به رسمیت شمردن آدم‌ها همان‌جوری که هستند، آنها را از دل تفریح و زندگی و روزمرگی و همه چیزهایی که می‌تواند آدم را روی زمین نگه دارد، بردارند و با خودشان ببرند به میدانی که میدان جان دادن است.

این مستندساز ادامه داد: در دوران ما و به خصوص در میان نخبگان، مسئولین، آدم‌های شاخص در زمینه‌‌های سیاسی، هنری، نظامی و ... خصوصیات شهدا از بین رفته است. این افراد اگر می‌خواهند شمع یک جمع شوند نیازمند این است که خودشان فروزنده و سوزان باشند و به پای یک چیزهایی بسوزند.

نوروزی با بیان اینکه این مستند فیلم امروز جامعه است، عنوان کرد: نکته جدی دیگر فیلم این است که نشان می‌دهد، جامعه نیاز به چمران‌هایی دارد که آدم‌ها با او همراه شوند و به پای ارزش‌ها بمانند. خوب است که نگاه کنیم در دورانی چگونه بعضی‌ها زیستند. آدم‌ها را مرزبندی نکردند و آنها را همان‌جوری که بودند به رسمیت شناختند و اتفاقات عجیبی را در تاریخ رقم زدند و ماندگار شدند.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت خانه مستند انقلاب اسلامی امیرحسین نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۹۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »

نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »

دیگر خبرها

  • پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد
  • تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • گرامیداشت فرزندان گلکون کفن ۲ شهرستان گیلان
  • برگزاری جلسه باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا
  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد
  • روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
  • تدوین دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد استان فارس