Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ۲۲ پژوهشگر منتخب جشنواره پژوهش و فناوری گیلان تجلیل و چهار تن از آن‌ها به بیستمین جشنواره پژوهش و فناوری کشور معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پژوهشگران به‌عنوان عضوی از جامعه نخبگان علمی کشور، نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند و اثر وضعی پژوهش‌های بکار گرفته در توسعه جوامع توسعه‌یافته مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب کشورهای پیشرفته، مدیریت و بهره‌برداری از یافته‌های تحقیقاتی پژوهشگران را به‌عنوان عامل اصلی توسعه‌یافتگی خود مطرح می‌کنند و سیاست‌گذاری‌های متنوعی را برای ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش‌ها طرح‌ریزی می‌کنند.

مجلس و دولت در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا بودجه‌ای را برای تحقیق و پژوهش در اختیار متولیان آن بگذارند که این اعتبارات به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز در اختیار دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قرار می‌گیرد.

بودجه پژوهش گیلان از محل یک درصد کشور نهایتاً یک و نیم میلیارد تومان

محمدعلی محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سهم بودجه‌ای پژوهش استان از محل یک‌درصدی سالانه کشور حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

پژوهشگران و فناوران نوتر محرک توسعه کشور و گیلان

ارسلان زارع، استاندار گیلان در اختتامیه جشنواره پژوهشی و فناوری گیلان معتقد است پژوهشگران و فناوران صاحبان صنایع و مشاغل مختلف در گیلان باید از بودجه یک‌درصدی دستگاه‌های اجرایی حداکثر بهره را ببرند چون پیشران و موتور محرک استان و کشور همین فناوران و پژوهشگران هستند که توسعه همه‌جانبه را رقم می‌زنند.

وی بر ضرورت تقویت بنیه علمی پژوهش‌ها تأکید کرد به این منظور که بخش خصوصی بتواند از محصول پژوهش فناوران و پژوهشگران استفاده کند.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان باید در پژوهش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، گردشگری و صنعتی در استان، محققان پژوهش‌های کارشناسی، عملیاتی و اثربخشی را تولید کنند تا نیازهای این خطه از کشور ازجمله در کشاورزی و صنعتی مرتفع شود.

البته باید گفت که از اعتبارات تخصیص‌یافته به پژوهش گیلان ۹۰ درصد به‌صورت متمرکز بوده و تنها ۱۰ درصد آن به دست استان‌ها می‌رسد و مابقی اعتبارات را دستگاه‌های متناظر باید از مرکز اعاده و جذب کنند.

ضرورت به‌کارگیری تلاش‌ها برای کاستن فاصله پژوهش از فناوری

رئیس دانشگاه گیلان پیش از ظهر امروز در مراسمی که به‌منظور تجلیل از پژوهشگران، نوآوران و فناوران در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد:  رتبه پژوهش در ایران ۱۵ جهان بوده که متناسب با جمعیت کشور است اما با تناسب پژوهش با فناوری در ردیف ۴۷ قرار دارد.

احمد رضی با بیان اینکه پژوهش به‌اندازه کافی در کشور انجام می‌شود، گفت: باید تلاش کرد تا فاصله پژوهش از فناوری کاهش پیدا کند و برای برون‌رفت از این چالش باید کار تیمی انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش باید به فناوری، خلاقیت، ماشین و نهایتاً به محصول تبدیل شود تا به درد جامعه بخورد، افزود: پژوهش باید در راستای رونق تولید و درعین‌حال باید اثربخش و در جهت رفع مشکلات جامع باشد.

به گزارش فارس، در پایان این جشنواره که از اسفندماه سال گذشته در استان شروع و فراخوان آن از مهرماه امسال منتشر شد، ۲۲ تن انتخاب شدند که ۱۵ تن از آن‌ها پژوهشگر، یک‌تن دانشجو، یک‌تن فناور، یک محصول صنعتی، یک طرح پژوهشی و یک دستگاه اجرایی هستند.

از بین منتخبین امروز در جشنواره پژوهشی و فناوری گیلان سه پژوهشگر و یک فناور برتر از دانشگاه گیلان به وزارت علوم جهت حضور در بیستمین جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور معرفی خواهند شد.

همچنین در انتهای تجلیل از برگزیدگان، پژوهشگران و فناوران برتری در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، مؤسسات پژوهشی، فناوری و صنعتی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند که مهم‌ترین آن‌ها تزریق اعتبارات بیشتر، فراهم کردن آزمایشگاه‌های مجهز و تبلیغات و نشان دادن آثار پژوهشی و فناوری آن‌ها از سوی رسانه‌ها بود‌.

انتهای پیام/84007

منبع: فارس

کلیدواژه: پژوهش گیلان فناوری پژوهشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۹۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان

رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری  باید ماحصل دستاوردهای خود را به حوزه صنعت استان تزریق کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بابک سوری بعدازظهر امروز در نشست هم‌اندیشی فعالان ICT کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات که در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: 180 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری کردستان مستقر هستند که از این میزان 60 شرکت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود که شرکت‌های فعال در این حوزه، ماحصل دستاوردهای خود را به حوزه صنعت و ورود محصولات فیزیکی در استان تزریق کنند، گفت: تولید نرم‌افزار در استان وضعیت مناسبی دارد اما باید شرکت‌های فناوری اطلاعات در حوزه صنعت کاربرد خود را نشان داده و موجب افزایش محصول و تولید خدمات شوند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان از پیگیری روزانه جهت بهبود زیرساخت‌های فیزیکی پارک خبر داد و افزود: پیگیری‌ها ما در بهبود وضعیت در قالب تأمین مکان مناسب همچون اتاق‌های سرور است و تلاش خود را در این راستا به‌کار می‌بریم.

وی با بیان اینکه کمبود تسهیلات، حمایت مالی و سایر مشکلات مطرح شده در این جلسه کاملا ملموس است، تصریح کرد: هدف اصلی ما افزایش امکانات، رفع موانع و مشکلات پیش‌رو است و تمام توان خود را برای تحقق این هدف به‌کار خواهیم گرفت.

سوری در پایان با تأکید بر اینکه شرکت‌ها باید در کارهای خود، قالب‌های مرسوم را بشکنند، گفت: ماهیت نوآوری و ارائه فکرهای متفاوت در کار شرکت‌های فناوری باید دنبال شود تا شاهد پیشرفت این شرکت‌ها در استان باشیم.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • استاندار اردبیل از شاعر و پژوهشگر نمینی تجلیل کرد