Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@23:09:15 GMT

ناگهان نت‌فلیکس!‌

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۰۸۴۳

ناگهان نت‌فلیکس!‌

ین بازی مرور برنده‌ها و بازنده‌های فهرست نامزدهای جوایز سینمایی ظاهراً هیچوقت جذابیتش را از دست نمی‌دهد. حتی اگر به تجربه بدانیم تعداد رشته‌های نامزد شده لزوماً به معنای جایزه بردن و موفقیت نیست و در همین سال‌های اخیر فیلم‌هایی بوده‌اند با تعدد کاندیداتوری در گلدن گلوب و اسکار، اما در نهایت دست خالی از مراسم اهدای جوایز بیرون رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مصلح

اما جامانده‌ها یا نادیده گرفته شده‌ها دیگر شانسی ندارند و به همین دلیل بیشتر مورد بحث هستند. درباره گلدن گلوب ماجرا کمی پیچیده‌تر است. چون به جز احتمال موفقیت در این رویداد که انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود برگزار می‌کند، فیلم‌ها یا اشخاصی که در آن نامزد دریافت جایزه می‌شوند، شانس موفقیت‌شان در اسکار هم به شکل قابل توجهی بالا می‌رود. ماهیت گلدن گلوب -که در بخش فیلم‌های سینمایی دو شاخه متفاوت درام/کمدی یا موزیکال دارد- باعث شده نامزدهای بیشتری را در رشته‌های فیلم و بازیگری و… معرفی کند و معمولاً نامزدهای اسکار از دل همین کاندیداها بیرون می‌آیند و البته که همیشه استثنا وجود داشته و گاهی این استثناها موفقیت‌های مهمی در اسکار به دست آورده‌اند.

امسال ماجرای «برنده‌ها و بازنده‌ها» یک عامل جدید دارد. پدیده‌ای به‌نام «نت‌فلیکس» که بعد از تغییر دادن ذات تلویزیون و معرفی پلتفرم‌های آنلاین به‌عنوان جایگزین تلویزیون در عرضه سریال‌های تلویزیونی، چند سالی‌ست وارد تولید و پخش فیلم‌های سینمایی هم شده. امسال به جز موفقیت سریال‌های این شبکه مانند «بازی تاج و تخت» و «غیر قابل باور» در بخش محصولات تلویزیونی، نت فلیکس در بخش فیلم‌های سینمایی موفقیت کم‌سابقه‌ای به دست آورده: سه فیلم از پنج نامزد جایزه بهترین فیلم درام یعنی «ایرلندی»، «داستان ازدواج» و «دو پاپ» محصول این شبکه هستند. در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی هم نت فلیکس با «دولمایت اسم من است» حضور دارد. دو فیلم «داستان ازدواج» و «ایرلندی» به ترتیب با شش و پنج نامزدی در رشته‌های مختلف در صدر فهرست قرار گرفته‌اند و این موفقیت حیرت‌انگیز قطعاً جایگاه نت فلیکس را به‌عنوان غول جدید هالیوود تثبیت می‌کند.

برگ برنده این شبکه آن است که سراغ پروژه‌های بلندپروازانه و متفاوت می‌رود؛ تولیداتی که استودیوهای هالیوود به‌دلیل هزینه زیاد و تغییر ذائقه تماشاگران یا شیوه روایت و ساختارشان دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری روی آنها ندارند و اتفاقاً «ایرلندی» و «داستان ازدواج» از جمله همین آثارند. یکی به‌دلیل هزینه و زمان گزافی که صرف تولیدش شده و در عین حال جزو فیلم‌های یک بار مصرف و سودآور این سال‌ها نیست (ایرلندی) دیگری به‌خاطر ماهیت هنری و نه چندان عامه‌پسندش (داستان ازدواج). سال گذشته هم «رُما» چنین پروژه‌ای بود که احتمالاً استودیویی جز نت فلیکس حاضر به سرمایه‌گذاری روی آن نبود و مزد این ریسک دریافت سه جایزه اسکار بود.

اما موفقیت نت فلیکس و «ایرلندی» به‌معنای آن نیست که همه اجزای فیلم اسکورسیزی در معرض جایزه بردن است. یکی از مهم‌ترین پایه‌های این فیلم حضور رابرت دنیرو در نقش اصلی (فرانک شیرن) است و دنیرو بعد از سال‌ها یکی از بهترین‌های کارنامه خود را در این فیلم ارائه کرده. با این حال او در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام نامزد گلدن گلوب نشده (در حالی که
آل پاچینو و جو پشی هردو در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کاندیدا هستند). احتمالاً دلیل ساده‌ای دارد. دنیرو نقش مردی را بازی می‌کند که در واقعیت و در فیلم اهل نمایشگری نبوده. یک سرباز ساده مافیای فیلادلفیا که دست روزگار او را در کنار جیمی هافا یکی از مهم‌ترین چهره‌های جامعه امریکا در نیمه دوم قرن بیستم قرار می‌دهد و بعد از سال‌ها رفاقت با هافا مأمور کشتن او هم می‌شود. دنیرو در «ایرلندی» با خونسردی و فروتنی کم‌نظیر نقش فرانک شیرن را بازی کرده و دنبال دیده شدن بیش از اندازه نبوده. این مهارت در شکل دادن به شخصیتی درونگرا که احساساتش را به ندرت ابراز می‌کند و مطیع اوامر بالادستی‌هاست و وفاداری را به رفاقت ترجیح می‌دهد، به شکل غیرمنصفانه‌ای نادیده گرفته شده است.

از میان فیلم‌های صاحب امید درخشیدن در فصل جوایز «فانوس دریایی» غایب بزرگ است. فیلم سیاه و سفید ترسناک رابرت اگرز با بازی ویلم دفو و رابرت پتینسون بعد از نمایش در جشنواره تورنتو با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و به نظر می‌رسید که بخصوص فرصتی طلایی برای دو بازیگرش برای درخشیدن در گلدن گلوب و اسکار باشد. اما این فیلم و بازیگرانش به کلی نادیده گرفته شده‌اند.

«جواهرات تراش‌نخورده» ساخته برادران سفدی و با بازی آدام سندلر هم که همین هفته جایزه بهترین فیلم منتقدان نیویورک را گرفت، دیگر غایب بزرگ لیست نامزدهای گلدن گلوب است. در حالی که پیش‌بینی می‌شد آدام سندلر از امیدهای اصلی رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد در گلدن گلوب و اسکار باشد.

دیگر فیلم نادیده گرفته شده گلدن گلوب امسال «ما» ساخته جردن پیل است که در نیمه اول سال میلادی اکران شد و پیش‌بینی می‌شد مانند فیلم قبلی کارگردانش «برو بیرون» مورد توجه جوایز سینمایی امریکا قرار بگیرد ولی گلدن گلوب به آن روی خوش نشان نداده است.

قطعاً جامانده‌های بیشتری هم هستند. فیلم‌هایی که با گذشت زمان ممکن است مشخص شود از نیمی از نامزدها ارزش و ماندگاری بیشتری دارند. اما در نهایت این جوایز را هم باید نوعی «بازی» بر مبنای سلیقه روز برگزار‌کنندگان و رأی دهندگان دانست و خیلی نباید آنها را جدی گرفت.‌/ایران جمعه

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری + ویدئو | هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟!

به گزارش همشهری آنلاین، مهران مدیری در دور جدید برنامه اسکار، سوالی را درباره مقایسه قیمت برخی اقلام از جمله پیاز، پژو۲۰۶، چیپس، جوراب نانو و آپارتمان با مهمانانش مطرح کرد که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و در شبکه های مجازی دست به دست شد.

توصیف خنده دار یوسف تیموری از مهران مدیری + فیلم | سکانس پربازدید اسکار

کد خبر 846565 برچسب‌ها خبر مهم مهران مدیری سینمای ایران نمايش خانگي

دیگر خبرها

  • پیشنهاد به ژاوی: دستیار پپ را جای برادرت بیاور!
  • خلاصه بازی اودینزه ۱ - آاس رم ۲
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • با یک شرط مهم: این بهترین تصمیمِ یحیی است!
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار
  • مقایسه قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری + ویدئو | هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟!