Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@06:05:01 GMT

آسمان فردا؛ میزبان آخرین شهاب‌باران پاییزی ۹۸

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۱۱۳۴

آسمان فردا؛ میزبان آخرین شهاب‌باران پاییزی ۹۸

آسمان جمعه، ۲۲ و شنبه ۲۳ آذر ماه در حالی میزبان معروف‌ترین بارش‌های شهابی سال یعنی "جوزایی" است که به دلیل وجود نور زیاد ماه، امکان رصد شهاب‌های این بارش در وضعیت خوبی قرار ندارد. ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، خسرو جعفری‌زاده از فعالان حوزه نجومی در گفت‌وگو با ایسنا، بارش شهابی "دوپیکر" (جوزایی) را یکی از بارش‌های شهابی معروف در فصل پاییز هر سال دانست و گفت: معروف بودن این بارش شهابی به دلیل شهاب‌های نورانی است، به گونه‌ای که در سه سال گذشته تعداد شهاب‌های قابل مشاهده این بارش در ساعت 200 شهاب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این بارش از 13 آذر آغاز شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد، اظهار کرد: اوج بارش این شهاب‌باران روزهای 22 و 23 آذر ماه است و تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در هر ساعت (ZHR) این بارش 120 شهاب در ساعت می‌رسد.

جعفری‌زاده منشا بارش‌های شهابی را دنباله‌دارهایی دانست که به دور خورشید در گردش هستند و خاطر نشان کرد: این دنباله‌دارها در مسیر عبوری خود گرد و غباری بر جای می‌گذارند و اگر زمین از مدار آنها عبور کند، به جو زمین برخورد می‌کنند و می‌سوزند.

این فعال حوزه نجومی اضافه کرد: این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آن دنباله‌دار نیست و سیارکی به نام "فایتون" است و چگونگی تولید شهاب‌ها به دست سیارک‌ها تاکنون معما باقی مانده ‌است.

جعفری‌زاده با بیان اینکه منشا بارش شهابی جوزایی در صورت فلکی "جوزا" است، افزود: رصد این شهاب باران به ولیل وجود نور زیاد ماه در سال جاری در وضعیت خوبی قرار ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش پراکنده باران همراه با وزش باد در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ سعید اسماعیلی، با اشاره به وزش باد شدید در سطح شهر قم برای اویل امشب، از بارش پراکنده باران در این مدت خبر داد.


وی آسمانی قسمتی ابری در برخی ساعات همراه با افزایش ابر، بارش پراکنده باران، وزش باد شدید و گرد و خاک را پدیده جوی امروز و فردا دانست.


کارشناس اداره کل هواشناسی استان سرعت وزش باد شدید عصر امروز در قم و برخی مناطق استان را حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی کرد و افزود: سرعت وزش باد فردا همچون امروز به ۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.


اسماعیلی با اشاره به ثبت حداقل دمای ۱۷ درجه بالای صفر برای صبح امروز و حداکثر دمای ۳۱ درجه افزود: دمای هوای قم فردا با کاهش ۷ درجه به ۲۴ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • تعطیلی مدارس یزد فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ (بارش باران)
  • سایه باران کماکان بر سر تهران
  • شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی
  • آسمان قزوین فردا ابری است
  • آسمان مازندران امروز ابری همراه با رگبار باران
  • بارش شهابی -Puppid 2024π را از دست ندهید
  • خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی
  • بارش شهابی Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • بارش پراکنده باران همراه با وزش باد در قم
  • وزش باد و بارش باران برای قم پیش بینی می‌شود