Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ــ حجت الاسلام قرائتی ضمن تاکید بر همگانی بودن وظیفه گسترش اقامه نماز و عدم انحصار آن در یک دستگاه خاص بیان کرد که برای موفقیت در این امر باید استعدادهای جدید و نیروهای تازه نفس را از میان همه اقشار و اصناف جامعه شناسایی کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به گرگان، حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز اظهار کرد: درباره  تاثیرات نماز این سئوال مطرح می شود که اگر نماز طبق گفته قرآن کریم از زشتی ها و بدی ها باز می دارد؛ چرا می بینیم شخصی با اینکه نماز می خواند ولی باز هم گناه می کند؟ جواب این است که نماز انسان را از زشتی ها نهی می کند نه اینکه در او اجبار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی گرایشی در او ایجاد می کند که نماز گزار در لحظه انجام گناه، به او هشدار می دهد نه اینکه در او اجبار ایجاد شود. مثل پلیس و چراغ قرمزی که موجب وقوع خلاف، هشدار می دهد تا راننده هوشیار شود اما باز هم شخص ممکن است به هشدار ها توجه نکند و تخلف کند.
نویسنده تفسیر نور گفت: متاسفانه هروقت بحث نماز می شود می گویند بودجه نداریم و این در حالی است که برای همه کارهای دیگر بودجه است جز برای نماز. غافل از اینکه اگر برای نماز هزینه نکنیم دو برابر آن را باید هزینه آسیب های اجتماعی کرد.
سند تحولی که به انجام نمی رسد
وی ادامه داد: هرچند آموزش و پرورش کارهای خوبی در زمینه اقامه نماز انجام داده است ولی طرح تحول این وزارت به نتیجه نخواهد رسید زیرا برای عملیاتی شدن آن نیاز به مرد تحول داریم نه طرح تحول. همانطور که مقام معظم رهبری در بحث تحویل شهدای ایرانی حادثه منا، عربستان را تهدید کردند و همانطور که امام خمینی در 12 فروردین به دولت بختیار اولتیماتوم داد، این چنین ما نیاز به افرادی داریم که باصلابت وارد میدان شوند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: متاسفانه برنامه های ما مثل جلسات تفسیر، دورهمی ها، جلسات دعا، جلسات افطاری و ... فقط برای گروه های خودمان برنامه ریزی می شود و از ظرفیت بسیار زیاد اقشار مردم غافل هستیم. مثلا ما هیچ برنامه ای برای جذب اصناف کامیون دارها، رانندگان تاکسی های شهری و بین شهری و ... نداشته ایم.
وی توضیح داد: در تهران 50 هزار راننده تاکسی فعالیت می کنند که اگر در زمینه نماز برای آنها برنامه های ویژه برگزار می شد همه آنها در لحظه اذان، صدای تلاوت قرآن اذان را از ماشین خود پخش می کردند و این بزرگترین امر به معروف می شد.
تفکیک قرآن و عترت در جلسات عزاداری ها
حجت الاسلام قرائتی عنوان کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت از هم جدایی ندارند. در حال حاضر در تهران 6 هزار جلسه عزاداری وجود دارد در حالیکه حتی به اندازه یک دهم آن نیز جلسه تفسیر قرآن در تهران نیست. این رفتار ما یعنی در عمل ما قرآن و عترت را از هم تفکیک کرده ایم و اعتقادی به وحدت آن دو نداریم.
وی گفت: اجلاس های نماز مانند یک کبریت است که تنها چند لحظه روشن می ماند و باید به منبع گاز وصل شود و آن منبع گاز باید برای انسان غذا تهیه کند تا در نهایت خوراک فکری و روحی برای انسان آماده شود. خود من در برپایی مجدد این اجلاس تردید دارم اما دیدارهایی که به بهانه برگزاری این اجلاس در استان ها انجام می شود، نتایج خوبی به همراه دارد که امیدوارکننده است.
طرحی جدید برای حضور روحانیون در مدارس
این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: متاسفانه به خاطر نبود بودجه، بسیاری از جلسات برپایی اقامه نماز توسط روحانیون تعطیل شد. برای حل این مشکل من از مسئولان دستگاه هایی مانند عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و ... خواستم که حداقل یک یا دوبار در هفته به روحانیونی که برای اقامه نماز به مراکز آنها می آیند بخش نامه کنند تا به مدارس اطراف هم بروند و در آنجا نماز اقامه کنند که خوشبختانه مسئولان این دستگاه ها موافقت کردند.
گفتگوی 11 ساعته برای رفع شبهه فکری
حجت الاسلام قرائتی توضیح داد: ما برای کشف نیروهای جدید باید وقت بگذاریم و از بی حالی و بی برنامگی در این زمینه فاصله بگیریم. بحث جذب مخاطب به حدی مهم است که یاد دارم روزی شهید آیت الله قدوسی برای رفع شبهه فکری یک جوان یازده ساعت وقت گذاشت و با او گفت و گو کرد تا سرانجام جوان قانع شد و به راه مستقیم برگشت.
وی در پایان یادآور شد: بحث اقامه نماز در انحصار یا مسئولیت شخصی نیست بلکه باید همه افراد جامعه در گسترش آن کمک کنند. برای این امر باید از نیروهای تازه نفس و به تعبیر من میادین حفاری نشده استفاده کنیم و به سراغ اقشار جامعه برویم. مسئولان و افرادی که بخواهند رد این زمینه کاری انجام دهند با تمام محدودیت ها بالاخره موفق می شوند و مسئولانی هم که نخواهند در این زمینه گامی بردارند، بالاخره بهانه ای برای فرار از مسئولیت پیدا می کنند.
بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با شعار نماز و مدرسه امروز، 21 آذر در محل دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در حال برگزاری است.
گزارش از سیدمیلاد اوصیاء

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو خواهان طولانی‌شدن جنگ و گسترش آن در منطقه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی پس از گذشت ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در تحقق اهداف اعلامی خود ناکام بوده و شکست خورده است.

الهندی افزود: دشمن صهیونیست ناچار است در برابر این شکست راهبردی به روشی دیگر رفتار کند. اگر نیروهای اشغالگر در غزه بمانند یک جنگ فرسایشی در این باریکه رخ خواهد داد.رفح برای مقاومت با خان‌یونس یا شمال نوار غزه فرقی نخواهد داشت. ورود نیروهای اشغالگر به رفح بحران داخلی اشغالگران را حل نمی‌کند. نتانیاهو گزینه ورود نیروهایش به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی مطرح می‌کند. نتانیاهو خواهان به درازاکشیده‌شدن جنگ و وقت‌کشی است و تلاش می‌کند جنگ منطقه‌ای رخ بدهد.

الهندی گفت: مقاومت در گفت‌وگوها از خود نرمش نشان داد، اما مشکل از موضع اشغالگران و آمریکا سرچشمه می‌گیرد. اشغالگران از هفتم اکتبر برای ارتکاب جنایت و تسلیح شهرک‌نشینان سواستفاده می‌کنند.

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: سخن از کشور فلسطین آن چنان که در توافق اسلو آمده یک فریب بزرگ است. هیچ طرحی در خصوص برپایی کشور فلسطین وجود ندارد.

الهندی ادامه داد: مواضع کشورهای عربی در قبال غزه به یک شکل نیست. کمک‌ها در رفح موجود است، اما متاسفانه کشورهای عربی به دلیل مخالفت دشمن صهیونیست نمی‌توانند آن‌ها را وارد نوار غزه کنند.

کد خبر 6088121

دیگر خبرها

  • نتانیاهو خواهان طولانی‌شدن جنگ و گسترش آن در منطقه است
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود
  • اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضا
  • خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد
  • چالش دانش‌آموزان مسلمان برای اقامه نماز در مدرسه‌ای در لندن
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • قدردانی از ۱۹۰ فعال ترویج فرهنگ نماز در بخش مرکزی جرقویه