Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@13:03:17 GMT

پیرزن‌های غواص

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۱۶۵۶

پیرزن‌های غواص

صبح روز سوم سفر، ساعت نه و نیم تور گردشگری شرق جزیره ما آغاز شد. پس از توقف مقابل چند هتل و سوار کردن گردشگرانی از کشورهای مختلف، به دو گروه تقسیم شدیم. عطا صادقی‌

 گروه اول گردشگران چینی که به تنهایی یک اتوبوس را پر کردند و گروه دوم گردشگرانی از سایر کشورها. نکته جالب این بود که در اتوبوس ما گردشگرانی از پنج قاره جمع شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توریست‌هایی از کشورهای امریکا، ویتنام، مالزی، استرالیا، فنلاند، ماداگاسکار و البته ایران! اولین مقصد تور، بازدید از موزه هنرهای جادویی بود. این موزه دو بخش داشت، در یک بخش آن با نقاشی‌های معروف دنیا شوخی شده بود و در بخش دیگر با کمک آینه، نورپردازی و ابزارهای دیگر یک موزه خطای دید درست کرده بودند و توریست‌های خوشحال مشغول گرفتن عکس یادگاری در قسمت‌های مختلف موزه بودند. پس از موزه هنرهای جادویی به سمت روستای سنتی جزیره ججو رفتیم. قدمت این روستا بالغ بر هزار سال بود و هنوز هم با کمک دولت، خانوارهایی در آن زندگی می‌کردند. یکی از پیرمردان روستا که به زبان انگلیسی مسلط بود، درخصوص فرهنگ زندگی مردم جزیره ججو توضیحاتی داد که بسیار جالب بود. از جمله اینکه جامعه سنتی جزیره در گذشته، یک جامعه مردسالار بوده است. مرد پس از ازدواج رئیس خانه محسوب می‌شده و تقریباً هیچ کاری نمی‌کرده است و تمام کارهای خانه از بچه‌داری، آوردن آب از دامنه کوه، آشپزی و حتی غواصی و صید ماهی در دریا برعهده زنان بوده است. واقعاً خسته می‌شدند مردان جزیره‌ بندگان خدا!

پیرمرد خانه خود را برای مشاهده گردشگران به‌طرز قشنگی آراسته بود. خانه‌های این روستا همگی از گل ساخته شده بودند که سقفی پوشالی داشتند. این خانه‌ها عموماً از سه اتاق و یک آشپرخانه مجزا تشکیل شده بودند و حس و حال جالبی داشتند. پیرمرد همچنین برای ما از چای سنتی جزیره گفت که نوعی دمنوش از پنج گیاه جزیره است. عصاره این پنج گیاه را گرفته و دم می‌کنند و مایع غلیظی درست کرده که پس از مخلوط کردن با آب می‌نوشند. در تابستان به این چای آب سرد و در زمستان‌ به آن آب گرم اضافه کرده و می‌نوشند. پس از بازدید از روستا و شنیدن سخنان جذاب پیرمرد که با چاشنی شوخ طبعی هم آمیخته بود به‌سمت رستوران حرکت کردیم تا ناهار بخوریم.

برای ناهار تنها دو گزینه داشتیم. خوراک محلی جزیره و باربیکیوی کره‌ای. من و فرهاد که در غذاخوردن آدم‌های محافظه‌کاری هستیم باربیکیو را انتخاب کردیم. اول یک سوپ برای‌مان آوردند که سبزی عجیبی با طعمی خاص داخل آن بود و تقریباً هیچ‌جوره نمی‌شد آن را خورد. باربیکیوی کره‌ای مجموعه‌ای از گوشت‌های مختلف بود که درون سسی مخصوص سرو می‌شد. روی هر میز یک اجاق گاز قرار داشت و ظرف گوشت‌ها روی آن در حال کباب‌شدن بود. من در کل آدم تندخوری هستم اما این باربیکیو واقعاً حسابی تند بود و تنها با کمک سالاد می‌شد آن را خورد. پس از صرف ناهار، به‌سمت قله آتشفشانی سئونگ سانگ راه افتادیم. قله سئونگ سانگ اصلی‌ترین جاذبه توریستی جزیره است. وقتی به دامنه آن رسیدیم، جمعیت زیادی از گردشگران عمدتاً چینی و کره‌ای در منطقه حاضر بودند. برای رسیدن به این قله می‌بایست ارتفاعی حدود دویست متر را صعود کرد که برای آن پله ساخته بودند. در بالای قله، کاسه‌ای بزرگ قرار داشت که پوشیده از گیاهان مختلف بود. منظره دریای اطراف و جزیره از بالای این قله بسیار زیبا بود.

پس از پایین آمدن از قله نوبت بازدید از نمایش غواصی زنان بود. در قدیم زنان برای صید ماهی، هشت پا و صدف بدون اکسیژن و تا عمق 10 تا پانزده متری اقدام به غواصی می‌کردند و این هنر نسل به نسل از مادر به دختر منتقل می‌شده است اما امروزه این فرهنگ درحال انقراض بود. به گفته راهنمای تور تنها تعداد محدودی از زنان قدیمی جزیره توانایی این کار را دارند که میانگین سنی آنها هفتاد سال است! هرچند امروز این زنان لباس غواصی پوشیده و عینک مخصوص می‌زدند اما در گذشته از این تجهیزات خبری نبوده است.

پس از دیدن این نمایش سوار اتوبوس شده و به سمت آخرین مقصد تور یعنی غار آتشفشانی‌مان جانگ به راه افتادیم. در مسیر از جاده قشنگی گذشتیم که یک طرف آن ساحل شمالی جزیره قرار داشت و طرف دیگر خانه‌های ویلایی مشرف به ساحل. به گفته راهنمای تور، این خانه‌ها متعلق به کره‌ای‌های پولداری بود که در فصل تابستان برای گذراندن تعطیلات به جزیره می‌آیند. پس از حدود نیم ساعت اتوبوس ما را در نزدیکی دهانه غار‌  مان جانگ پیاده کرد. داخل غار جمعیت زیادی از گردشگران در حرکت بودند. پس از حدود بیست متری که با پله به سمت پایین رفتیم، با شیب ملایمی مواجه شدیم. فضای داخل غار نسبتاً تاریک و مرطوب بود. در برخی نقاط، چکیده شدن مواد مذاب از سقف به کف یا لغزیدن آنها روی جداره غار، تشکیلاتی ایجاد کرده بود که در نوع خود جالب بودند. رفت و برگشت به انتهای غار حدود یک ساعت زمان برد و پس از برگشت از غار، اتوبوس به‌سمت شهر ججو حرکت کرد و در واقع سفر ما به این جزیره زیبا به پایان خود رسید.‌/ایران جمعه

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم از اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در سه شهرک صنعتی این جزیره خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مرتضی صابری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن بین‌المللی مرکز رشد برگزار شد، اظهار داشت: این شمار نیروی کار در 230 شرکت فعال در شهرک‌های فجر، تولا و کاوه منطقه آزاد قشم مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه صنعتی و معدنی در قشم و حمایت ویژه سازمان منطقه آزاد قشم از سرمایه‌گذاران در این جزیره، گفت: این منطقه دارای یک سایت هاب انرژی، یک سایت صنایع شیلاتی و سه شهرک صنعتی بزرگ است که حمایت‌ها و امتیارات ویژه‌ای برای فعالان سرمایه‌گذاری در این مراکز وجود دارد.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم یکی از مهمترین اولویت‌های کاری این واحد را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: در راستای رفع موانع تولید واحدهای تولیدی جزیره قشم، موفق به مصوبه‌ای برای حذف مالیات بر ارزش افزوده چند شرکت دانش‌بنیان در قشم شدیم که در زمینه تولید کود گیاهی از جلبک‌ها و ماهی‌های خشک فعالیت دارند.

صابری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برای کاهش بروکراسی ادارای تصریح کرد: در همین راستا نیز پارسال با حذف دریافت اسناد اعتباری از سرمایه‌گذاران، موفق شدیم پروانه بهره‌برداری 5 شرکت فعال در شهرک صنعتی تولا که به دلایلی موفق به دریافت پروانه نشده بودند را صادر و آنها را به چرخه تولید و اشتغال جزیره بازگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذارانی که با وجود دریافت زمین اما هنوز با گذشت سالهای بسیار اقدام به فعالیت نکرده‌اند، قراردادشان فسخ می‌شود، گفت: در همین راستا نیز بیش از 13 هکتار از زمین‌های واگذار شده در حوزه صنعت و معدن به 19 سرمایه‌گذار که با وجود گذشت بیش از دو دهه از واگذاری هنوز اقدامی انجام نداده بودند، فسخ شد.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا
  • خلاصه‌بازی آرسنال و چلسی + فیلم
  • سفر حدود ۷ میلیون گردشگر با وسیله نقلیه شخصی به قشم
  • جزیره نخل جمیرا نماد دبی
  • برگزاری مسابقات والیبال ساحلی بانوان در قشم
  • قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت
  • خلاصه‌بازی لیورپول و فولام + فیلم