Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@01:05:40 GMT

تجهیز ۳۲ درصد اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۱۹۲۱

تجهیز ۳۲ درصد اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری

عباس زارع روز پنجشنبه در نشست با مسوولان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی وسعت اراضی سنتی و آبی کشور را  هشت میلیون و ۷۰۰هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سیستم‌های نوین آبیاری تاکنون در ۲ میلیون هکتار در اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدها عملیاتی شده‌ اما بر اساس برنامه تا پایان سال حدود ۱۸۲ هزار هکتار از اراضی آبی نیز به این سامانه‌ مجهز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زارع بیان کرد: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی باید عمده اعتباراتی که به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به اجرای شیوه‌های آبیاری با راندمان بالاتر اختصاص یابد و از آنجا که آبیاری قطره‌ای و موضعی راندمان بالاتری دارد، برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه این شیوه‌ها تنظیم شده‌است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۷ درصد سامانه‌های نوین آبیاری به آبیاری بارانی اختصاص داشت و با سیاستی که اتخاذ شد، در پایان سال ۱۳۹۷ سهم این شیوه آبیاری به ۲۴ درصد کاهش یافت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: اجرای طرح نوین آبیاری در ردیف طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و تاثیر مستقیمی در امنیت غذایی و خودکفایی کشور دارد و با دستور مقام معظم رهبری قرار شد از صندوق توسعه ملی هم اعتباراتی برای آن تخصیص یابد که امسال و سال آینده هم انتظار داریم کمک‌ها از این محل تدوام یابد تا در اجرای طرح‌ها تسریع شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: با توجه به مزیت‌های اجرای پروژه‌های سامانه نوین آبیاری، بهره‌برداران و کشاورزان استقبال بیشتری در مشارکت اجرای پروژه‌ها دارند و توسعه این سیتم‌ها در آذربایجان‌غربی به دلیل بحران کم آبی دریاچه ارومیه و پیشگیری از معضلات ناشی از خشکسالی و جلوگیری از ریزگردها بیش از پیش ضرورت دارد.

زارع ادامه داد: یکی از طرح‌های موثر در افزایش تولید محصولات و رشد بهره‌وری آب کشاورزی، گسترش سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های آبی کشور بوده که در این زمینه در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده‌است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در آذربایجان‌غربی در مجموع ۱۳۲ هزار هکتار طرح تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی خرده مالکی و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی عملیاتی شده و بخشی نیز در دست اجراست که در مقایسه با میانگین کشوری که ۳۲ درصد است، رقم قابل توجهی است.

وی بیان کرد: اگر موضوع ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری و توسعه طرح‌های تجمیعی توسط مدیریت آب منطقه‌ای زودتر پیگیری و عملیاتی شود، روند تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری نیز تسریع می‌شود.

سیستم آبیاری نوین از مهمترین شیوه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است که در دولت تدبیروامید توجه ویژه‌ای به آن معطوف شده‌است؛ در کشور هشت میلیون اراضی آبی وجود دارد که ۳۲ درصد آن به سامانه سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌است.

برچسب‌ها صرفه جویی آذربایجان غربی کشاورزی آبیاری آبیاری نوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صرفه جویی آذربایجان غربی کشاورزی آبیاری آبیاری نوین صرفه جویی آذربایجان غربی کشاورزی آبیاری آبیاری نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکیپ‌های گشت برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی فعال هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مسلم مویدی امروز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: از ابتدای فروردین‌ماه بیش از ۷۵ مورد گشت توسط کارشناسان یگان حفاظت امور اراضی صورت‌گرفته و این بازدیدها به‌صورت مستمر ادامه دارد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف امور اراضی پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی است که توسط اکیپ‌های گشت ۱۳۱، کارشناسان پهنه و اداره امور اراضی به طور مستمر مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد و اگر موردی مشاهده شود علاوه بر توقف عملیات و ابلاغ اخطاریه به متخلفان ضمن تشکیل پرونده تخلف به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی لرستان، یادآور شد: مهم‌ترین رکن استقرار و فعالیت سامانه ۱۳۱ تأمین بستر لازم و تسهیل شرایط برای افزایش نظارت و مشارکت مردم پیرامون حفاظت از عرصه‌های کشاورزی است و از همه آحاد جامعه خواستار مشارکت و همکاری در حفظ عرصه‌های کشاورزی با اعلام هرگونه گزارش تخلف در این زمینه از طریق سامانه ۱۳۱ و یا ثبت از طریق سامانه cms.laoi.ir شدند.

کد خبر 6064445

دیگر خبرها

  • اکیپ‌های گشت برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی فعال هستند
  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • ۹۵ درصد اراضی کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۳ رفع تداخل می شوند
  • چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری
  • بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند
  • تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین
  • اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی جهاد کشاورزی