Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خسرو شهبازی در نشست هم اندیشی با مدیر و کارکنان دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی خاطر نشان کرد: سازمان جنگل ها برای برنامه ریزی توسعه و مدیریت منابع طبیعی در کنار بهره گیری از تکنولوژی و علم روز دنیا نیازمند اطلاعات و دانش های بومی منطقه است. همچنین دفتر ترویج و مشارکت مردمی باید به سمت سیاست های راهبردی سازمان حرکت کند و در این مسیر از دستاوردهای علمی دانشگاه و موسسات تحقیقاتی بهره مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهبازی همچنین خواستار هماهنگی بیشتر دفتر ترویج با سایر بخش های سازمانی شد و افزود: موضوع مشارکت مردم و تشکل ها و تعاونی ها در اولویت کاری این دفتر قرار گیرد.

آموزش ها به سمت مهارت آموزی پیش برود

سرپرست سازمان جنگل ها خاطر نشان کرد: آموزش ها باید به سمت مهارت آموزی باشد و دانشجویانی که در حوزه منابع طبیعی فارغ التحصیل می شوند باید تحت آموزش مهارت های کاربردی و کار آفرینی قرار بگیرند.

وی فصلنامه جنگل و مرتع که زیر نظر دفتر آموزش منتشر می شود را یک ظرفیت مناسب برای منابع طبیعی کشور دانست و افزود: این نشریه می تواند فضای مناسبی برای انتشار مقالات کاربردی و ترویجی باشد.  

سرپرست سازمان جنگل ها بازدید های علمی از طرح ها و پروژه های منابع طبیعی در قالب مشارکت های مردمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در کنار بهره گیری از شیوه های سنتی و محلی باید به استفاده از تکنولوژی و دانش جدید روی آوریم.

شهبازی بر استفاده صحیح از منابع اعتباری تاکید کرد و افزود: استفاده از صندوق سرمایه گذاری منابع طبیعی و صندوق خرد زنان روستایی و عشایری می تواند به معیشت مردم جوامع محلی کمک کند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی بدون مشارکت مردم به موفقیت دست پیدا نمی کند استفاده از توانمندی های همیاران طبیعت و مردم جوامع محلی را خواستار شد و افزود: در کارهای ترویجی باید با مردم و کشاورزان به روش ساده و همه فهم صحبت کرد.  

شهبازی در ادامه فشار بر مرتع کشور را مضاعف خواند و یادآوری کرد: ما نمی توانیم دام را در کشور حذف کنیم اما می توان با تبدیل دام سبک به سنگین و سوق دادن دامدار به مشاغل دیگر مثل زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی از تخریب بیش از حد مراتع جلوگیری کرد.

سیاست های دفتر ترویج برگرفته از فعالیت های سازمان جنگل هاست

در ادامه مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها گفت: دفتر آموزش در قالب تدوین سیاست های راهبردی، فعالیت های خود را تعریف کرده است و این سیاست ها مبتنی بر تجارب، دانش و آموزش و ترویج بوده و برگرفته از فعالیت های سازمان جنگل هاست.

وحید جعفریان در بخش دیگری همسویی و همگرایی با بخش های درون و برون سازمانی، تنوع بخشی به منابع اعتباری، دستیابی به معیشت پایدار جوامع محلی و مجریان و بهره برداران منابع طبیعی و ارتقای آگاهی های عمومی را  از اهداف راهبردی دفتر آموزش و ترویج برشمرد و یادآور شد جلب مشارکت مردمی در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی ضروری است.
 

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری خسرو شهبازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز سه‌شنبه در همایش ملی پژوهشگران مروجان ارشد وزارتخانه، سیدمجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملا تحقق‌پذیر است.
وی در همین حال بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید و تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم بدون افزایش یک متر سطح زیر کشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.
وی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گتدم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.
خیام‌نکویی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکار‌های ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و اذعان داشت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.
وی افزود: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، ظرفیت سازمان تات را بی‌نظیر خواند و درعین حال گفت: چالش‌ها و ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیرو‌ها مستلزم اجرای آیین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.
خیام‌نکویی با بیان این که رییس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، ابرازداشت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهاد‌ها گرفته می‌شد که با دستور رییس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.
وی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاهشناسی ایران اشاره و عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاهشناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما ما محکم جلوی این ساخت و ساز‌ها ایستادیم و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به پنج طبقه کاهش یافت.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راه‌اندازی شورا‌های راهبردی توسط سازمان تات گفت: روسای موسسه‌های تحقیقاتی مکلفند آنچه که در این شورا‌های راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند؛ بنابراین گزارش، در این همایش از ۳۲ دستنامه ترویجی استانی کلزا رونمایی شد. این دستنامه ترویجی با هدف ارایه الگوی مدیریت ترویجی برای استان‌های کشور در حوزه کلزا با همت ۵۰۰ محقق و کارشناس و مشارکت کشاورزان خبره تهیه شده و به زودی در اختیار استان‌ها و کشاورزان قرار می‌گیرد.  

دیگر خبرها

  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • تعداد شرکت های فناوری و نوآوری کشاورزی به ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی به عدد ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد