Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری آنفلوآنزا و تایید آزمایشگاهی هفت نفر به دلیل ابتلا به این بیماری، تشریح تاثیر بهداشت، درمان و واکسن در کنترل بیماری آنفلوآنزا و در نهایت وضعیت بیماری ایدز و هشدا نزدیک شدن الگوی انتقال ایدز به الگوهای جهانی از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بیماری آنفلوآنزا و تایید آزمایشگاهی فوت هفت نفر به دلیل ابتلا به این بیماری، تشریح تاثیر بهداشت، درمان و واکسن در کنترل بیماری آنفلوآنزا و در نهایت وضعیت بیماری ایدز و هشدار نزدیک شدن الگوی انتقال بیماری ایدز به الگوهای جهانی و در نهایت افزایش مصرف مواد مخدر و همچنین موارد ابتلا به بیماری ایدز در بین زنان از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به همراه معاونان بهداشت و درمان این دانشگاه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه برنامه‌های روز ایدز تحت تاثیر بحث آنفلوآنزا قرار گرفته اقدام به تشریح بیماری و میزان شیوع این بیمار پرداخت و و اظهار کرد: شعار انتخاب شده برای این روز « آگاهی و پیشگیری آزمایش و درمان و همه در یک کشتی نشسته‌ایم، انتخاب شده بود که مبین لزوم توجه به پیشگیری و درمان و از همه مهم‌تر پیوستگی سرنوشت انسان‌ها مد نظر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تشریح دلایل پیدایش بیماری ایدز در ایران گفت: به مانند اکثر نقاط دنیا، در ایران هم فرآورده‌های خونی و مواد مخدر تزریقی مهم‌ترین راه شیوع این بیماری بود.

وی ‌خارج شدن کنترل بیماری ایدز را از نگرانی‌ها عنوان کرد و افزود: تغییر الگوی شیوع باید مد نظر قرار گیرد که در این بین سهم روابط جنسی در حال افزایش است که حل این مشکل نیازمند کنترل رفتارها است.

قزلباش با تاکید بر تلاش برای شناسایی و کنترل بیماران مبتلا به ایدز گفت: باید متوجه بود راه‌کارهایی برای پیشگیری از ابتلای نوزادان از مادر مبتلا به بیماری وجود دارد که اگر رعایت شود درصد ابتلای نوزادان به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش و به 8 درصد خواهد رساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ را دارای ریسک بالا در ابتلا به بیماری ایدز دانست و افزود: ارائه آموزش‌های لازم در این بازه سنی، ضمن کنترل این بیماری، به ارتقای سطح سلامت جامعه هم کمک خواهد کرد.

وی افزایش شیب شیوع بیماری از معتادان تزریقی به جنسی و همچنین افزایش آمار بیماران در خانم‌‌ها را نوعی متذکر شد و ادامه داد: در اختیار قرار دادن اطلاعات و الگوهای آموزشی به جوانان باید مد نظر قرار گیرد.

قزلباش به موضوع بیماری آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: موارد فوتی تایید شده طبق استاندارد تعریف شده در کشور، که نمونه‌گیری و ارسال نمونه به آزمایشگاه پاستور است، هفت نفر بوده است که از قضا همه آقا بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه شیوع بیماری آنفلوآنزا برای کشور ما مسئله جدید نیست و در واقع یک فرآیند است، ادامه داد: الگوها نشان می‌دهد که موج اول آنفلوانزا شدید است و موج دوم که در نیمه اسفند شایع می‌شود، کمتر است.

مشکوک بودن ابتلای 25 درصد مراجعان به مراکز درمانی به آنفلوآنزا

در ادامه این نشست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه آزمایش‌ موارد  ابتلا به بیماری آنفلوآنزا جنبه تشخیصی ندارد و مدیریتی محسوب می‌شود و گفت: بر اساس این نوع ارزیابی است که می‌گوییم که ۲۵ درصد مراجعان به مراکز درمانی به این بیماری مبتلا و یا مشکوک بودند.

محمدرضا صائینی با بیان اینکه ۲۹۰ بیمار مشکوک به ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تا کنون در مراکز درمانی بستری شده‌اند، افزود: ۵۵ مورد از این افراد ابتلای قطعی داشتند و بقیه بیماری‌های دیگری تنفسی مبتلا بودند.

وی با تاکید بر اینکه لزوم اطلاع‌رسانی عمومی در مورد بیماری آنفولانزا گفت: این اطلاع رسانی همواره مدیریت شده است، چرا که باید جلوی ایجاد وحشت را در جامعه گرفت.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با اذعان به کمبود داروی در مقطع شیوع بیماری آنفلوآنزا گفت: این کمبود موجب محرومیت بیماران بستری نشد و نیازمندی‌های بیماران تامین شده و در حال حاضر هم ۱۲ هزار و ۹۰۰ کپسول را در مراکز درمانی دولتی و حدود 17 هزار کپسول هم در مراکز درمانی خصوصی توزیع شده که تجویز آن توسط متخصصان امور با درج دلیل تجویز قابلیت توزیع خواهد داشت.

وی موضوع توزیع واکسن مقابله با بیماری آنفلوآنزا را تشریح و تاکید کرد: واکسن به میزان کافی برای گروه‌های در معرض خطر تامین و در اختیار قرار گرفت، ولی در برخی موارد که این گروه‌ها برای تهیه مراجعه نمی‌کنند، افراد دیگر اقدام به خرید می‌کنند که قابل توجیه است. 

صائینی درصد ایمنی‌زایی واکسن آنقلوآنزا را بین ۳۰ تا ۷۰ اعلام و تصریح کرد: خدمات درمانی در مراکز مختلف بر اساس سطح‌بندی انجام شده ارائه می‌شود، ولی به غیر از سلطانیه که بیمارستان ندارد، همه مراکز شهرستانی استان امکان ارائه خدمات به بیماران در بخش بستری را دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه بیماری آنفلوآنزا در استان زنجان کنترل شده است، افزود: با همکاری مردم، رسانه‌ها و ارگان‌های مسؤول این مهم انجام شد ولی در کل یادمان باشد، اصول اصلی در مدیریت بیماری‌ها رعایت بهداشت است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مفید بودن تزریق واکسن آنفلوآنزا در حال حاضر گفت: واقعیت این است واکسن بر اساس ویروس سنوات گذشته تهیه شده است و تزریق در بازه زمانی مورد نظر هم مهم است، چرا که باید مدت زمان تاثیرگذاری هم باید مد نظر باشد، هر چند نمی‌تواند به کل بی‌تاثیر هم نیست.

پوشش درمان 110 بیمار مبتلا به ایدز در زنجان

صائینی در ادامه اقدام به تشریح وضعیت بیماری ایدز در زنجان کرد و گفت: تعداد بیماران زنده استان در حال حاضر ۱۱۳ مورد است که ۱۱۰ نفر از آن‌ها در دسترس هستند و امور درمانی خود را رایگان پیگیری می‌کنند و سه نفر به هر دلیل در دسترس نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان سطح پوشش درمان بیماری ایدز را در کشور ۷۲ درصد اعلام کرد و گفت: این سطح پوشش در  استان زنجان ۱۰۰ درصد است.

وی در ادامه شناسایی به موقع را مهم‌ترین راهکار کنترل بیماری ایدز دانست و گفت: در این حوزه اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

صائینی با تاکید بر تغییر الگوی انتقال ویروس ایدز در استان زنجان و نزدیکی آن به الگوی جهانی افزود: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها در سال جاری الگوی انتقال در استان از طریق اعتیاد تزریقی ۳۰.۵ درصد، جنسی ۳۸.۵ درصد، نامشخص ۳۰.۵ درصد برآورد شده است، ضمن اینکه موارد انتقال مادر به کودک و فرآورده‌های خونی را گزارش نشده است.

وی درصد شیوع استفاده از مواد مخدر در استان زنجان ۱۲ تا ۱۳ درصد اعلام کرد و گفت: نگرانی‌ها در مورد افزایش مصرف مواد مخدر در بین خانم‌ها به‌جا است.

وجود نیازهای کاذب در بخش بستری مشکلات را افزایش می‌دهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این نشست با تاکید بر دخیل بودن تجربه مدیریت در کنترل بیماری آنفلوآنزا گفت: همکاران حوزه درمان و بهداشت حجم قابل توجه مراجعان را کنترل و مدیریت کردند.

رضا آرمان‌کیان عدم وجود آگاهی را از دلایل کمبودها به ویژه در حوزه بستری دانست و افزود: باید این خبر خوش را به مردم داد که کمبودها و خود بیماری آنفلوآنزا در استان زنجان کنترل شده است.

وی به چهار برابر شدن تعداد تخت‌های بستری در بیماری آنفلوآنزا اشاره و تاکید کرد: اغلب مشکلات موجود به دلیل درخواست‌های کاذب برای بستری به وجود آمده بود که کنترل شد.

انتهای پیام/73004/ق/گ

منبع: فارس

کلیدواژه: آگاهی درمان زنجان ایدز قزلباش آنفلوآنزا کمبود بستری کاذب دخیل نگرانی مواد مخدر شیوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال بیش از ۲۴۱ هزار تن گندم از زنجان در سال گذشته به سایر نقاط کشور

ایسنا/زنجان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: حسب پیگیری‌های انجام‌شده ۲۴۱ هزار و ۲۲۲ تن گندم معمولی تولید استان با هماهنگی و تخصیص شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به کارخانه‌های آردسازی، سیلوهای ملکی و سایر استان‌های دیگر در سال ۱۴۰۲ انتقال داده شده است.

ولی‌الله زمانی با اشاره به اینکه گندم‌های خریده‌شده در فصل خرید امسال برای انتقال به سایر استان‌های دیگر انتقال یافته است، اظهار کرد: بیش از ۲۴۱ هزار تن گندم معمولی در قالب ۹۴۵ محموله از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از طریق سیلوهای ملکی و بخش خصوصی به کارخانه‌های آردسازی استان و سایر استان‌های مورد نیاز انتقال انجام شده است.

وی با بیان اینکه انتقال گندم معمولی تولید داخل با هدف تامین امنیت غذایی سایر استان‌ها انجام می‌شود، گفت: انتقال بیش ۲۰۲ هزار و ۳۳۶ تن گندم در قالب ۴۳۵ محموله به استان‌های گیلان، تهران، البرز، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۳۸ هزار و ۸۸۵ تن گندم در قالب ۵۱۰ محموله از طریق حمل و نقل جاده‌ای برای استحصال آرد به کارخانه‌های آردسازی استان انتقال داده شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد روابط عمومی اداره‌ کل غله و خدمات بازرگانی استان، او با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۳۲ هزار تن گندم در استان بوده است، افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده با شرکت بازرگانی دولتی ایران، مجوز انتقال گندم به سایر استان‌های کشور تخصیص داده شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان
  • بیش از ۲۴۱ هزار تن گندم از زنجان به سایر نقاط کشور منتقل شد
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • رصد ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان
  • انتقال بیش از ۲۴۱ هزار تن گندم از زنجان در سال گذشته به سایر نقاط کشور
  • سایه تغییر الگوهای بارندگی بر گیاهان
  • کنترل و مبارزه با آفات و بیماری های فضای سبز شهر یزد
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • اجرای ۸ پروژه آبرسانی در سلطانیه