Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید " عباس صالحی" روز پنجشنبه در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان مرکزی در سالن غدیر استانداری مرکزی در اراک افزود: امید است این طرح‌ها که بخش قابل توجهی از آنها در حوزه زیرساختی است، تا پایان سال ۹۹ عملیاتی شوند.

وی بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر با جدیت در دستور کار است و سال قبل در حوزه کتابخانه‌ها ۶۰ کتابخانه در کشور به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی شده تا پایان سال نیز ۸۰ کتابخانه دیگر افتتاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: فعالیت بخش سینماهای بخش خصوصی کشور از ۲۰۰ سینما در ابتدای دولت یازدهم به ۶۰۰ سینما رسیده و علاوه بر آن طرح سینما امید با ترکیبی از همکاری وزارت کشور و سازمان سینمایی کشور در دست اقدام است که امید است در سال‌های باقی مانده از عمر دولت اتفاقات خوبی در شهرهای بدون سینما رخ دهد.

سفرهای استانی

وی  اظهار داشت : سفرهای دورهای به استان‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو راهبردهای اولویت دار است و در این سفرها تفام‌نامه‌هایی با استانداران منعقد می‌شود .

وی بیان اینکه در هفدهمین سفر استانی خود به استان مرکزی آمده است، گفت: بحث تالار مرکزی ، کتابخانه‌ مرکزی  و سینما فرهنگ اراک در این سفر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این سفرها نگاه‌ها بر آن است که در بودجه‌ریزی به سمتی سوق داده شودکه حداکثر تا پایان دولت دوازدهم منابع بودجه‌ای به میزان  ۵۰ درصد به استان‌ها و ۵۰ درصد مرکز برسد و یا نزدیک شود و در این خصوص از سال گذشته از ۲۰ درصد آغاز شده و قدم به قدم افزایش یافته است.
اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ

صالحی اظهار داشت: در ارتباط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه اتفاقات خوب در کشور کم نیست  هر چند بخشی از آن، پُرِ لیوان است و بخش دیگر قسمت خالی است که این قسمت هم کم نیست و باید تلاش شود تا بخش خالی کمتر و بخش پر بیشتر شود.

وی گفت: در حوزه منابع انسانی اتفاقات قابل توجهی در همه حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه رخ داده است، به طور مثال در سال ۵۷ تعداد دانشجویان هنر کشور بیش از پنج هزار نفر بوده که این تعداد در سال ۹۷ و در مقاطع مختلف و آموزشگاه‌های کشور به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در هنرهای نمایشی از سال ۹۳ تا ۹۷ تعداد نمایش‌های اجرا شده در کشور  ۲ برابر شده است و از لحاظ مخاطبان حوزه‌های نمایشی از ۲ میلیون مخاطب به هشت میلیون مخاطب افزایش یافته است.

صالحی عنوان کرد: اتفاقات قابل توجهی به عنوان استعداد، ظرفیت، توان و خلاقیت در فضای فرهنگ، هنر، رسانه و حوزه‌های دینی ایجاد شده و این اتفاقات قابل توجه است و استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم تئاتر هنرهای نمایشی است و تعزیه آن یکی از هنرهای فاخر کشور است.

۹۵ درصد مردم ایران پارسال به تئاتر نرفته‌اند

وی گفت: در بررسی‌های صورت گرفته از پیمایش ملی در سال گذشته، ۹۵ درصد مردم ایران در این سال به تئاتر نرفته بودند که این بیانگر آن است که تناسب روشنی بین منابع انسانی، میزان تولید با بازار تقاضا و مصرف نیست و باید کشش تقاضا در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه بالا رود تا محصولات و خدمات فرهنگی و هنری در سبد کالای خانوارها قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر بحران امنیت شغلی، معیشت و سایر بحران‌ها در این عرصه وجود دارد، یک شکل موقت دارد که شکل گلخانه‌ای است اما به طور طبیعی هر حوزه باید یک اقتصاد پایدار داشته باشد و روی پای خود ایستادگی کند.

صالحی تصریح کرد: یکی از مسایل مهم در حوزه فرهنگ و هنر مسئله زیرساختی است، محصولات فرهنگی و هنری و خدمات فرهنگی و هنری به فضایی  نیاز دارند تا دیده شوند، پسندیده شوند و در کالا و سبد مصرف قرار گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه فضاهای فرهنگی و هنری شرایط خاصی در کشور وجود دارد، اتفاقی در دهه ۷۰ برای کشور رخ داد که از تهران شروع شد و برای کشور اثرگذار بود و آن اتفاق استاندارد فضای سبز شهرها بود.

صالحی بیان کرد: در حوزه فضاهای مختلف سرانه‌ها به متر تعریف شده اما در حوزه فضای فرهنگی این سرانه به سانتی‌متر است، در حالی که بر اساس آخرین آمار ۷۸ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند که از باب نیاز زندگی شهری و از نظر اقتصاد فرهنگ و هنر، ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: اگر قرار است اتفاقی در اتصال فرهنگ و هنر و زیست سالم شهری و روستایی رخ دهد، باید زیرساخت‌های فرهنگی و هنری توسعه یابد و این در واقع بخشِ پایدار اقتصادی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر به جای مطالبه‌های کوتاه مدت و گلخانه‌ای، مطالبات پایدار داشته باشند.

گذرهای فرهنگ و هنر

صالحی گفت: بحث خیابان‌ها، گذرها، مجتمع‌ها و میدان‌های فرهنگ و هنر با جدیت در دستور کار است و شهرهای مختلف کشور در این راستا وارد شده‌اند و این مهم به اقتصاد فرهنگ و هنر و بخش اقتصاد ثابت این بخش، حوزه‌های سیار و هویت شهری کمک‌های زیادی می‌کند.

صالحی عنوان کرد: رویکردی که دولت یازدهم مورد توجه قرار داده، بحث واگذاری امور توسط مردم و پای کارآمدن مردم است و در این راستا تقویت فضاهای صنفی  اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه مورد توجه است.

وی گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر نیازمند زیرساخت، صنف‌ها و نهادهای مدنی مقتدر است و باید نهادها و مجموعه‌هایی باشد که خودشان پای کار باشند و مباحث را دنبال کنند، زیرا دولت‌ها و وزرا می‌آیند و می‌روند و آن کسی که می‌ماند فعالان این عرصه است و مدیران باید نقش تسهیلگر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تقویت و رفع موانع کسب و کارهای فرهنگی نیز در دستور کار قرار دارد و اقدام‌های خوبی انجام شده و در حال انجام است اما هنوز فاصله زیاد است.

دولت الکترونیک و پنجره واحد در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر

صالحی اظهار داشت: مقدمات دولت الکترونیک و پنجره واحد در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایحاد شده  شده و امید است در چندماه آینده همه حوزه‌های مرتبط خدماتی فرهنگ و هنر به شکل تجمیع و پنجره واحد صورت گیرد.

وی یادآور شد: یکی از رویکردهای مهمعدالت اجتماعی عدالت جغرافیایی است و شعاری که در دولت مبنی بر« ایران تنها تهران نیست»  دنبال می‌شود، در این راستا است.

مرکزی، استانی فرهنگی است

ویز فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استان مرکزی یک استان تمدنی با گذشته کهن تاریخی است و تا دوره معاصر یک استان فرهنگی و هنری است اما به نظر می‌رسد حلقه‌های اتصال ۲ بخش صنعت و کشاورزی با فرهنگ باید بیش از پیش فراهم شود.

صالحی تاکید کرد: نقشه راه توسعه ایران آن است که فرهنگ یکی ضلع توسعه صنعتی و کشاورزی باشد نه در حاشیه آن، توسعه پایدار در ایران در قبل و بعد از اسلام زمانی بوده که بخش فرهنگ و هنر مورد توجه بوده و زمانی‌که این بخش غایب شده، توسعه دوامی نداشته است.

در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنر ۱۲ نفر از نمایندگان بخش‌های مختلف مشکلات و خواسته‌های خود را مطرح کردند و به دلیل زمان بر بودن پاسخ دهی به این خواسته‌ها و مطالبات مقرر شد در یک نشست در تهران پاسخ در حضور نمایندگان ارایه شود.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و کارکنان فرهنگ و ارشاد استان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ و هنر، دیدار با مدیران سازمان‌های وابسته و بازدید از تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی از جمله برنامه‌های روز نخست سفر سید«عباس صالحی» وزیر ارشاد به استان مرکزی است که در اراک برگزار خواهد شد. 

دیدار با فعالان جامعه قرآنی و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در بیت تاریخی حضرت امام (ره)، نشست صمیمی با پیشکسوتان فرهنگ و هنر نیز از برنامه‌های روز دوم سفر وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی است که در خمین برگزار می‌شود.

در ادامه این سفر نشست با اصحاب فرهنگ و هنر ساوه و زرندیه و برنامه مصاحبه با اصحاب رسانه در ساوه تدارک شده است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بودجه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بودجه سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان به تهیه کننده سریال «نون خ»

 به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پیامی به نحوه معرفی استان کرمان در سریال  «نون خ»  واکنش نشان داد. 

 در این پیام طی روز دوشنبه آمده است: جناب آقای مهدی فرجی تهیه کننده محترم سریال  «نون خ» ، می‌دانیم که در جریان تارخ کهن و غنی استان پهناور کرمان هستید؛ در قدیمی‌ترین نقشه‌های به‌جا مانده از دوران تاریخی می‌توان نام کرمان را به عنوان مهم ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور مشاهده کرد.

این پیام می افزاید: این استان همچنین با داشتن ظرفیت‌های اقلیمی، بوم‌شناختی، فرهنگی، هنری و همچنین آثار و ابنیه‌های تاریخی از جمله ۱۰ اثر تاریخی ثبت جهانی و صدها ظرفیت و توان علمی و دانشگاهی اولویت‌های بسیار مهم‌تری به واسطه ارائه فرهنگ غنی و متعالی ایرانی اسلامی دارد.

پیام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان تاکید کرد: بی‌شک ایجاد همدلی و صمیمیت بین آحاد جامعه ایران و رسانه ملی، از طریق برنامه‌سازی گستره وسیعی است که حساسیت‌ها و نکات باریک‌تر از موی بسیار دارد و شما به جهت تجربه در این وادی، نیک از همه آن ها آگاهید. انتخاب کرمان به عنوان حضور بازیگران سریال در نمایشگاه صنایع دستی انتخاب هوشیارانه‌ای بود؛ زیرا این شهر به علت تنوع انواع صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی گردید؛ اما متأسفانه در حالی که از قسمت اول سریال اسم کرمان مطرح شد، در نهایت نه تنها هیچ لوکیشن، تصویر و نمایی از این شهر در سریال آورده نشده است؛ بلکه مواردی مطرح شد که باعث ایجاد دلخوری و همچنین بروز سوء‌تفاهم شد.

این پیام تصریح کرد: اگر تنها به اسم نمایشگاه صنایع دستی اکتفا نمی‌شد و هنرمندان و بازیگران سریال چند روزی مهمان دیار کریمان می‌شدند، بی‌تردید ظرفیت‌ها و ایده‌های مناسب‌تر و دقیق‌تری برای عرضه کلیت داستانی سریال پیش روی شما و دیگر عوامل قرار می‌گرفت.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در پیام خود بیان کرد: در توضیحتان در خصوص یک سکانس از مهمان نوازی مردم دیار کریمان یاد کردید، به‌جاست اشاره کنیم در صورت هماهنگی و اطلاع مسئولان استان کرمان حتما زمینه‌سازی ساخت همان بخش‌های اندک و دقایق کوتاه در لوکیشن‌های ناب شهر و فضای شهری کرمان به شکل مطلوب و مناسبی تدارک دیده می‌شد. اینگونه بافت و جنس تصاویر ضبط شده قطعا جذاب‌تر و مصمم‌تر می‌شد و با هدف ایجاد صمیمیتی که عنوان کردید، نزدیکی بیشتر پیدا می‌کرد. همانگونه که در استان زیبای سیستان و بلوچستان به تصویر کشیده شد.

این پیام افزوده است: هر آنچه از ظرفیت‌های پهناورترین استان ایران بزرگ بگوییم کم است و شما خود به این توانمندی‌ها واقف هستید. تنها ذکر یک نکته می‌ماند که اگر در سال و سال‌های آینده تصمیم به ساخت قسمت‌های بعدی سریال «نون خ» گرفتید، خوشحال خواهیم شد با لوکیشن بومی، طاق‌های باشکوه، بادگیرهای بی‌نظیر، مکان‌های بی‌بدیل گردشگری بافت سنتی و با اصالت دیار کریمان، پایتخت مقاومت جهان اسلام از شما و تیم سازنده سریال میزبانی کنیم.

«نون خ» نام مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی امیر وفایی است که پخش فصل اول آن از نوروز ۱۳۹۸ از شبکه یک آغاز شد. این سریال، داستانی اجتماعی و آمیخته با طنز دارد.

فصل پنجم آن از ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هر شب از شبکه یک سیما ساعت ۲۲ در حال پخش است، در بخشی از فصل جدید سریال «نون خ» که بازیگران به استان کرمان سفر کردند، سکانس‌هایی به نمایش درآمد که برخی کرمانی‌ها از جمله اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به این سکانس ها اعتراض کردند.

تهیه‌کننده سریال «نون خ» به‌دنبال ایجاد برخی سوء تفاهم‌ها درباره قسمت‌هایی از فصل پنجم این سریال و دلخوری و ناراحتی برخی مسئولان و مردم استان کرمان با انتشار یادداشتی توضیحاتی ارائه کرده بود. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • وزیر ارشاد: در «فتنه» فرهنگی سال گذشته حجاب مورد هجمه قرار گرفت؛ خودم را موظف دانستم در صف اول دفاع از آن بایستم
  • اختصاص یک درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است
  • اختصاص ۱ درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است
  • اسماعیلی: گفتگوی عمیق در جامعه و فرهنگ ما جریان دارد
  • اسماعیلی: گفتگوی ایران فرهنگی را گسترش داده ایم
  • پیام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان به تهیه کننده سریال «نون خ»
  • اسماعیلی: امرو‌ز روز نصرت سپاهیان اسلام بر جنود شیطان و یوم الله است
  • رژیم غاصب صهیونیستی در بین جهانیان تحقیر شد
  • رگبار و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره ملی طنز و رسانه تا پایان فروردین ماه