Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید نفر ظهر پنجشنبه در همایش روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان بیان داشت: اقتصاد کشور ما متاسفانه یک اقتصاد صادراتی نیست.

وی افزود: حقیقتا ما خودمان ظرفیت های خودمان را نمی‌دانیم زیرا اگر این ظرفیت ها احصا شود می‌تواند مسیر خوبی برای ما داشته باشد؛ پیشنهاد می‌کنم کتابی از صادرکنندگان بزرگ را تدوین کنید تا آیندگان از آن بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با طرح این سوال که آیا ارز صادراتی یک ارزش است یا ضد ارزش؟ گفت: ما انتظار داشتیم دولت یک تفاوتی بین ارز و ارز صادراتی داشته باشند.

نفر گفت: اقتصاد ما در زمان دولت قبل و قبل از انقلاب بر پایه نفت بنا گذاشته شده و من امروز واقفم که قبل از انقلاب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و تولید کننده بودند و امروز برعکس شده است.

وی یادآور شد: ما از بعد از انقلاب با چند شوک ارزی مواجه بودیم که یکی از آنها تغییر ناگهانی نرخ ارز بود که بسیاری از صادرکنندگان ما را ورشکست و خانه نشین کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران اظهار داشت: ما امروز باید امکانات خودمان را در بخش بازرگانی احصا کنیم همچنین با تبیین نقش و اهمیت صادرات و صادرکننده در اقتصاد ملی، یک زره‌ مقابل بخشنامه‌های ایضایی ایجاد خواهد شد.

کد خبر 4796061

منبع: مهر

کلیدواژه: نرخ ارز اتاق ایران جمشید نفر انتخابات مجلس شورای اسلامی بوشهر مجلس شورای اسلامی ایلام گرگان قزوین یاسوج بارش برف ثبت نام کاندیداها تعطیلی مدارس بیرجند شهرکرد ویروس آنفلوانزا کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی کشور

ایجاد ثبات و کاهش قابل توجه قیمت دلار در بازار تهران بعد از حمله موشکی به اسرائیل و تحولات بعدی نشانه موفقیت بانک مرکزی ایران در کنترل هیجانات سیاسی بازار و بازگشت اعتماد به فعالان اقتصادی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تحولات اخیر میان تهران و تل آویو نشان دهنده تغییر راهبرد گذشته ایران در مواجهه با اسرائیل است، یعنی تغییر در آنچه مقام های ایرانی از آن به عنوان «صبر راهبردی» یاد می کردند. گستره عملیات موشکی علیه اهدافی در عمق اسرائیل نشان می دهد، ایران به دنبال ایجاد معادله بازدارندگی برابر سیاست های نظامی اسرائیل و متحدان غربی اش در منطقه عربی و اسلامی است. از این منظر، تهران نشان داد زمان تغییر فرا رسیده است و منظومه امنیتی منطقه ای آینده بدون حفظ منافع سیاسی و اقتصادی ایران پایدار نخواهد بود.
تحولات پس از هفتم اکتبر و تلاش اسرائیل برای نابودی حماس، اجرای رویکرد امنیتی-راهبردی جدید ایران را سرعت بخشید. نیروهای مسلح یمن در قالب ارتش و رزمندگان مقاومت انصارالله به طور مستقیم وارد درگیری با اسرائیل شدند، منافع رژیم اشغالگر را در تنگه باب المندب تهدید و به این ترتیب هشداری جدی به جهانیان ارسال کردند. گویی تهران به واسطه روابط راهبردی متمایز خود با صنعا می گوید دیگر تحرکات خلاف منافع خود را در منطقه تحمل نخواهد کرد.
کشورهای غربی این موضوع را به خوبی درک کرده اند و به دلیل نگرانی فزاینده از خسارت های اقتصادی ناشی از تنش در امنیت تجارت دریایی، فشار سیاسی آنها بر اسرائیل برای کاهش دامنه عملیات نظامی در غزه در هفته های اخیر افزایش یافته است. بیشترین آسیب از این موضوع هم به کابینه متزلزل نتانیاهو وارد شد که می‌توانست به برکناری وی در میانه جنگ منتهی شود. نتانیاهو برای عبور از این بحران تلاش کرد با حمله مستقیم به کنسولگری ایران در دمشق و گسترش تنش‌ها،‌ حریم امن برای خود ایجاد و مخالفان داخلی را کنترل کند.
حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در اول آوریل که از یک طرف به کشته شدن هفت نفر از نیروی های نظامی این کشور منجر شد و از طرفی هم به گفته مقامات عالی رتبه ایران، نوعی حمله به خاک این کشور تعبیر شد، به معنای عبور از خط قرمز ایران بود و واکنش قاطعانه نظامی را به الزام برای حفظ بازدارندگی و ممانعت از تداوم رفتارهای هجومی اسرائیل تبدیل کرد.
در روزهای ابتدایی، کارشناسان در ارزیابی واکنش ایران نسبت به این حمله اختلاف نظر داشتند و معتقد بودند واکنش ایران محدود خواهد بود تا مانع تشدید تنش‌ و شروع درگیری مستقیم نظامی با اسرائیل و آمریکا شود. برخی مقامات غربی هم با تماس با تهران تلاش کردند ایران را نسبت به تبعات هرگونه پاسخ‌ نظامی به اسرائیل بدبین کنند، اما پاسخ ایرانی ها درواقع شوکی شدید بود که حاکی از ارزیابی‌ها و نگرش های متفاوت ایران است.
حمله گسترده موشکی و پهپادی از خاک ایران به پایگاه‌های نظامی اسرائیل موضوعی خارج از محاسبات تحلیل‌گران و مقامات جهانی بود. سامانه پدافندی اسرائیل شکست خورد و اصابت چندین موشک به پایگاه‌های اصلی نظامی به نمایش ضعف توان دفاعی اسرائیل تبدیل شد. این حمله در عمل گام بزرگی برای شکل‌دهی به موازنه جدید قدرت در منطقه بود. هشدارهای جدی ایران به واشنگتن برای مداخله نکردن در درگیری‌ها قطعه دیگری از این پازل بود که با عقب‌نشینی آمریکا تکمیل شد.

در کنار اعتماد مقامات ایران به قدرت و توان نظامی،‌ به‌نظر می‌رسد تهران با پیش بینی تشدید تنش‌های امنیتی به عنوان یکی از سناریوها، از ماه‌ها قبل خود را برای این دوره آماده کرده بود. بعد از یک دهه تحریم‌های شدید اقتصادی، اسرائیل انتظار داشت ایران به دلیل نگرانی نسبت به افزایش مشکلات اقتصادی واکنشی غیرمتناسب در مقابل حمله به کنسولگری نشان بدهد و این عملیات کمترین خطر را به اسرائیل تحمیل کند؛ اما حمله گسترده موشکی به خاک اسرائیل نشان داد ایران بر این نگرانی فائق آمده است.
گزارش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده که دولت ذخایر کالایی خود را در ماه‌های اخیر به‌میزان قابل توجهی افزایش داده و بخش مهمی از وابستگی میان‌مدت به واردات را رفع کرده؛ اما کارت اصلی ایران بر روی میز مربوط به تغییر سبد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. کشورهای تحت تحریم همیشه با تغییر دارایی‌های خود به طلا و فلزات گرانبهای دیگر، بخش زیادی از تحریم‌های مالی غرب را خنثی می کنند و عملا مانع از شکل‌گیری بحران اقتصادی در داخل کشورشان می‌شوند.

طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک‌سال گذشته و به ویژه در سه ماه اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای ذخایر طلا و فلزات گران‌بهای خود را در خزانه از منابع خارجی افزایش داده است. بدون تردید با وجود فشارهای تحریمی آمریکا، ایران در حال ایجاد مسیر امن برای تامین مالی تجارت خارجی است. این موضوع به تجارت غیرنفتی و بخش غیردولتی ایران نیز گسترش پیدا کرده است و تجار ایران می‌توانند برای رفع تعهد ارزی، از طلا استفاده کنند.

در همین راستا، ایجاد ثبات و کاهش قابل توجه قیمت دلار در بازار تهران بعد از حمله موشکی به اسرائیل نشانه موفقیت بانک مرکزی ایران در کنترل هیجانات سیاسی بازار و بازگشت اعتماد به فعالان اقتصادی است.
تحولات 19 آوریل نشان داد مقامات اسرائیلی با دگرگونی در فرضیات گذشته خود نسبت به اراده نظامی ایران به پاسخگویی مواجه شده‌اند و همین موضوع باعث حرکت متزلزل اسرائیل در صفحه شطرنج صف‌آرایی دو کشور شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی
  • بخشنامه جدید برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی کشور
  • بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد
  • رونمایی از بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان
  • بخشنامه جدید گمرک برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان
  • بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد