Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی، علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - با بیان این که ثبت جهانی مهارت‌های ساختن و نواختن دوتار به نام ایران در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری یک موفقیت بزرگ برای ملت فرهنگ دوست ایران و دولت تدبیر و امید است، گفت: مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استان‌های خراسان‌ جنوبی، خراسان‌ رضوی، خراسان‌شمالی، گلستان و مازندران به صورت گسترده رواج دارد، دوتار جزو قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی این مناطق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در جاهای دیگر ایران نیز می‌توان آن را پیدا کرد که افرادی به نوازندگی آن مشغول باشند.
او با اشاره به وجود دو گروه معروف حاملان و مجریان در مناطقی که مهارت ساختن و نواختن دو تار را دارند، افزود:‌ می‌توان به "بخشی‌ها" به‌عنوان دوتارنوازان و دوتارسازان خراسان شمالی اشاره کرد، همچنین "دوتاری‌ها" که دوتارنوازان و دوتارسازان استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند. علاوه بر این جوامع دیگری مثل کردهای کرمانج وترکمن‌ها هم حاملان و مجریان این عنصر هستند.
وی دوتار را یکی ازمهم‌ترین سازهای زهی-زخمه‌ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری استان‌های یاد شده، دانست و گفت: قدمت و رواج آن بیش از سایر سازهای فولکلوریک ایران است. دوتار شمال یک کاسه از جنس چوب خشک و مرده توت و دسته‌ای بلند از جنس خشک و مرده زردآلو یا گردو است. اکثر کارگاه‌های ساخت دوتار خصوصی هستند که در شهرها و روستاها دایرند.
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تاکید کرد: دوتار در مراسم مختلف و رویدادهای گوناگون کاربرد دارد و دوتارنوازان علاوه بر نواختن تار، روایتگری نیز دارند و بسیاری از اشعار محلی، نغمه‌ها و روایت‌های حماسی، قومی و عاشقانه، مذهبی و لالایی‌ها را که بخشی از هویت فرهنگی‌اجتماعی جوامع، گروه‌ها و حاملان ومجریان را تشکیل می‌دهد، روایت می‌کنند.
او با بیان این‌که دوتار از طریق شیوه استاد شاگردی منتقل می‌شود، افزود:‌ در مناطق روستایی اکثر شاگردان، فرزندان استادان هستند، کودکان معمولان آموزش را از پنج سالگی آغاز می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این ساز از رواج گسترده‌ای در تمام مناطق روستایی و شهری حوزه دوتار برخوردار است، شاگردان استقبال زیادی از این ساز می‌کنند و در نتیجه علاوه بر مناطق روستایی، در بیشتر مناطق شهری حوزه دوتار کلاس‌های بسیاری برپا شده و به آموزش شفاهی و سنتی دوتار می‌پردازند.
مونسان بیان کرد: حفظ و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یک وظیفه ملی و همگانی است، امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد ثبت دیگر پرونده‌های جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری باشیم.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: وزیر گردشگری مونسان آثار فرهنگی صدای ایران موسیقی فولکلوریک موسیقی خراسان فرهنگ ملموس فرهنگ ناملموس فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است

 معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: اصفهان شناسنامه کشور در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در هر سه حوزه خوش درخشیده است.

 جواد واحدی افزود: اصفهان در حوزه صنایع دستی دو شهر جهانی و همچنین درحوزه میراث فرهنگی در کنار هزاران اثر تاریخی،۱۷ اثر جهانی دارد و در حوزه گردشگری نیز این استان همه ساله مقصد میلیون‌ها نفر گردشگر است.

او گفت: در حوزه صنایع دستی در بحث صادرات، در حوزه گردشگری درخصوص بهره گیری هرچه بهتر از تشکل‌های گردشگری و خدمات‌رسانی و همچنین در حوزه میراث می‌بایست در بحث جذب بودجه‌های مرمت بیش از گذشته کار کنیم.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی بیان داشت: حمیدرضا محققیان به عنوان یکی از همکاران پیشکسوت در ۹ ماه گذشته با صبر و بردباری و با اخلاق شایسته خود توانست به عنوان سرپرست، اداره کل استان را به خوبی اداره کند، لذا معتقد بودیم باید هرچه سریع‌تر با توجه به اهمیت استان اصفهان، مدیریت استان ساماندهی شود.

این مقام مسوول یادآور شد: پس از بررسی‌های کمیته انتصابات و با نظر وزیر محترم، امیر کرم‌پور را به عنوان فردی جوان، با تجربه و در عین کوشا و خلاق برای مدیریت اداره کل استان انتخاب و امروز و در نشست شورای معاونین اداره کل به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان با حکم وزیر محترم منصوب شده و از امروز رسما فعالیت خود را در سمت جدید آغاز می‌کند.

واحدی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیرکل جدید رسیدگی به رفاهیات همکاران اداره کل است و سپس در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در انتظار رخداد‌های جدید توسط مدیرکل جدید و همکاران ایشان در سراسر استان اصفهان هستیم.

در این نشست پس از تکریم حمیدرضا محققیان سرپرست پیشین، امیرکرم‌زاده به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان منصوب شد.

امیر کرم‌زاده پیش ازاین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان سمنان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد