Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی اخیرا وزیر اقتصاد از حمایت مالی از سوت زنان فساد خبر داده که حدود یک ماه قبل دیوان محاسبات از پرداختهای انجام شده از طریق منابع ماده ۲۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم به برخی استانداران و مدیران سازمان برنامه و بودجه، خبر داده بود. ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی قبل معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم را به معاونان، شورای عالی مالیاتی و ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس ماده 34 آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم که 9 آذرماه ابلاغ شده است، چنانچه اطلاعات ارسالی اشخاص ثالث منجر به مطالبه و وصول مالیات شود، سازمان امور مالیاتی متناسب با اطلاعات مکتسبه به اشخاص مذکور پاداش می‌دهد.

گفتنی است، در ماده 217 قانون مالیاتهای مستقیم نیز آمده است، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود که یک درصد از وجوهی که بابت مالیات و جرایم موضوع این‌قانون وصول می‌گردد (به استثنای مالیات بر درآمد شرکت‌های‌ دولتی‌) در حساب مخصوص در خزانه منظور نموده و در مورد آموزش و تربیت کارمندان در امور مالیاتی و حسابرسی و تشویق‌کارکنان‌ و کسانی ‌که‌ در امر وصول‌ مالیات فعالیت موثری مبذول داشته ‌و یا می‌دارند خرج نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده به عنوان‌ پاداش وصولی از شمول ‌مالیات‌ و کلیة مقررات مغایر مستثنی است‌. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است که در هر شش ماه‌گزارشی از میزان وصول مالیات و توزیع مالیات وصولی بین‌طبقات و سطوح مختلف درآمد را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

جایزه وزارت اقتصاد به سوت زنان فساد

نکته جالب توجه اینکه وزیر اقتصاد نیز در روزهای اخیر نسبت به این موضوع واکنش داشته است. فرهاد دژپسند در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: "برای مبارزه با فساد کریدور ویژه ایجاد می‌کنم و آماده هر گونه برخوردی هستیم. باید سیستم سوت زنی راه اندازی کنیم و هر کس با فساد مواجه شد سوت بزند. باید فساد ریشه کن شود بدون اینکه حاشیه جدید ایجاد شود و از هیچ چیزی نباید ترس داشت و حتما در وزارت اقتصاد و دولت در رابطه با مبازه با فساد آمادگی دارند. هر کس فساد را افشا کند که منجر به صدور حکم برای فرد فاسد شود افشا کننده فساد از وزارت اقتصاد جایزه می‌گیرد."

به نظر می‌رسد اشاره وزیر اقتصاد معطوف به تشویق افراد افشاکننده فساد در حوزه مالیاتی باشد. هرچند بر اساس قانون مواد 219 و 217 منابع مشخص از درامد مالیاتهای مستقیم برای افرادی دولتی و غیر دولتی که به وصول درامدهای مالیاتی کمک کنند لحاظ شده، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد منابع مشخصی برای افرادی که انواع فساد در سیستم دولتی را افشاکنند تعریف نشده است.

ماجرای مکاتبه دیوان محاسبات درباره تشویق استانداران و مدیران سازمان برنامه از سوی وزارت اقتصاد

از سوی دیگر این درحالی بر اساس مکاتبه زیر که از سوی معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی دیوان محاسبات با وزیر اقتصاد در خصوص پرداختهای انجام شده بر اساس ماده 217 قانون مالیاتهای مستقیم ابهاماتی ایجاد شده است. معاون دیوان محاسبات تاکید دارد، برخی پرداختهای صورت گرفته در سال 97 به افرادی مثل استانداران، معاونین استانداد، مدیران کل سازمان برنامه و بودجه در استانها و... انجام شده که افراد خارج از کارکنان وزارت اقتصاد هستند.

نماینده مجلس:نباید تبعیضی در اخذ مالیات وجود داشته باشدمعاون وزیر اقتصاد: ساماندهی و هدفمندسازی نظام مالیاتی در حال پیگیری است

هرچند وزارت اقتصاد معتقد است، براساس حکم ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور، مجوز قانونی برای پرداخت‌های مالی از محل منابع این ماده به کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت مؤثری مبذول داشته و یا می‌‌دارند اعم از حقیقی و حقوقی را دارا است و از این منظر، هیچ اقدام غیرقانونی و یا تخلفی در این رابطه صورت نگرفته است. اما به نظر میرسد وزیر اقتصاد در نخستین گام برای حمایت از شفافیت و سوت زنی فساد ابهامات اینچنینی را شفاف کند، در گم اول نیز بهتر است مشخص شود مجموعا چه مبلغی و بابت گزارش کدام فساد به افراد مذکور در نامه دیوان محاسبات داده شده است.

انتهای پیام/

 

R1389/P/S7,77/CT1 واژه های کاربردی مرتبط مالیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مالیات مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا رضایی: اخذ مالیات باعث گران شدن ورزش می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علیرضا رضایی پیشکسوت کشتی ایران با اشاره به اقدام وزارت اقتصاد و دارایی در تفسیر نادرست مصوبه هیأت دولت و حذف معافیت باشگاه های ورزشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مغایر با قانون مصوب مجلس و ابلاغیه دولت گفت: انتظار داشتیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم سیاست هایی اتخاذ شود که زمینه رضایتمندی مردم و افزایش گرایش آنان به ورزش و باشگاه های ورزشی را فراهم نماید. حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده کنندگان از خدمات ورزشی آن هم نه بر اساس قانون، که بر اساس تصمیم سلیقه ای وزارت اقتصادبر خلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، قطعا به گران شدن ورزش برای تمام اقشار جامعه منجر خواهد شد. ورزش به خودی خود متحمل تورم سرسام آور است حالا چرا یک‌نوجوان باید برای ورزش کردن ۱۰٪ هم مالیات بدهد.

رضایی با اشاره به نقش ورزش در کاهش هزینه های درمانی افزود: به نظر می رسد وزارت اقتصاد برداشت و درک جامعی از مفهوم باشگاه ورزشی ندارد و احتمال می دهم این باشگاه ها را با باشگاه های حرفه ای که تعدادشان در سطح کشور بسیار محدود است اشتباه گرفته باشد.

قهرمان و پیشکسوت کشتی کشور که خود دارای سابقه طولانی در حوزه باشگاه داری است افزود: وزارت ورزش باید وزارت اقتصاد ‌و دارایی را از این اشتباه بزرگ خود آگاه کند و نگذارد حق مردمی که علاقه مند به استفاده از ورزش و تندرستی هستند پایمال شود. این نوع مقررات زایی و وادار کردن باشگاهها به گرفتن ۱۰٪ مالیات از مردم در استفاده خدمات ورزشی مصداق بی عدالتی است و به هیچ عنوان جنبه های علمی و منطقی در آن پیش بینی نشده است.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895587

دیگر خبرها

  • گزارش‌های جدید دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تا ۱۲ اردیبهشت
  • علیرضا رضایی: اخذ مالیات باعث گران شدن ورزش می‌شود
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات
  • افقه در گفت و گو با قدس: مجلس برای تحقق شعار سال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کند
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد/ مالکان ابن خودروها باید مالیات بدهند
  • توضیح جدید دولت درباره مالیات مهریه
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است