Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت پرداختن به مباحث زیرساختی هم اشاره کرد و افزود: محصولات و خدمات فرهنگی هنری برای دیده شدن نیاز به فضای فرهنگی و هنری دارند تا شنیده، دیده و پسندیده شوند و در سبد کالای مردم قرار گیرند، امروز در فضاهای فرهنگی هنری شرایط بسیار بسیار بد و تلخی را در کشور شاهد هستیم

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ، ۲۱ آذر در نشست فرهنگی با اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی که در استانداری این استان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و ۶۲۰۰ شهید استان، اظهار کرد: اتفاقات خوب در عرصه هنر، فرهنگ و رسانه کم ایجاد نشده است مسیری که مورد توجه است بخش پر لیوان است و بخش خالی لیوان که کم هم نیست باید مورد تأکید قرار گیرد تا به حداقل‌ترین حد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در حوزه منابع انسانی عرصه هنر، رسانه و فرهنگ اتفاقات خوبی را شاهد هستیم، تصریح کرد: سال ۵۷ تعداد دانشجویان تنها کمی بیشتر از ۵ هزار نفر بود در صورتی‌که گزارش سال ۹۷ حاکی از آن است که آمار دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی رشته‌های مختلف هنری به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. این حجم فرصتی است تا بتوان گام‌های بهتری داشت، سرمایه انسانی جوان در عرصه هنر در دو بخش رسمی و غیر رسمی قابل توجه است.

صالحی حضور جوانان در عرصه هنر را نشان دهنده طعم تاریخی هنر در کشور دانست و گفت: ایران با هنر همزاد است و مردم این کشور برای مانایی هنر و فرهنگ انگیزه دارند. گرایش، پویش و خروجی‌ها دلالت بر هنردوست بودن مردم دارد. همچنین در حوزه برنامه‌ها و رویدادها رویدادهای خوبی پدید آمده است، به طور مثال تعداد هنرهای نمایشی اجرا شده از سال ۹۳ تاکنون تقریبا به ۲ برابر عناوین رسیده است و از لحاظ تعداد هنرهای نمایشی از ۲ میلیون به ۸ میلیون رسیده‌ایم.

استان مرکزی؛ قطب فرهنگی و نمایشی کشور

وزیر ارشاد به دستاوردهای خوب در حوزه استعداد، ظرفیت، توان، خلاقیت در فضای هنر، فرهنگ و رسانه و دینی اشاره کرد و افزود: به این موارد همچنان توجه شده و این توجهات ادامه دارد. برای کامل شدن مبانی و مطالعات در هر بخشی سندهای توسعه‌ای تنظیم و مبانی بحث مورد کارشناسی قرار گرفته است. استان مرکزی یکی از قطب‌های فرهنگی و نمایشی کشور است و تعزیه به عنوان یکی از هنرهای مهم مورد توجه است. طبق تحقیقات صورت گرفته حدود ۹۵ درصد مردم به سالن تئاتر نرفته‌اند و این مهم نشان دهنده این است که تناسب روشنی بین منابع انسانی و میزان تولید با بازار تقاضا و مصرف نیست.

صالحی لزوم ایجاد کشش تقاضا در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حوزه هنر، فرهنگ و رسانه اقدامات خوبی صورت گرفته است اما وارد شدن محصولات در سبد مصرف فرهنگی مردم بسیار حایز اهمیت است و در این حوزه که تولیدات فرهنگی هنری رسانه ارتقا پیدا کند به تناسب آن پدید نیامده است و اگر ما بحران امنیت شغلی، معیشت و .. داریم طبیعتاً شکل مُسکن و موقت دارد که درمان گلخانه‌ای است به طور طبیعی هر حوزه باید اقتصاد پایدار داشته باشد تا حوزه بتواند روی پای خود بایستد و به این اقدام امیدوار باشد.

این مقام مسئول به اهمیت پرداختن به مباحث زیرساختی هم اشاره کرد و افزود: محصولات و خدمات فرهنگی هنری برای دیده شدن نیاز به فضای فرهنگی و هنری دارند تا شنیده، دیده و پسندیده شوند و در سبد کالای مردم قرار گیرند، امروز در فضاهای فرهنگی هنری شرایط بسیار بسیار بد و تلخی را در کشور شاهد هستیم، شهرها نیاز به فضای سبز دارند و نباید از این مهم غفلت کرد.

فضای فرهنگی هنری کشور سانتیمتری است

وزیر ارشاد افزود: دهه ۷۰ موضوع استانداردسازی فضای سبز شهری مطرح شد و شهرها افزایش سرانه این فضا در قالب میانگین سرانه ۱۱ متری و تأمین اکسیژن جسم انسان‌ها را دنبال کردند. متاسفانه این مهم جزو سبد فعالیت‌های شهرداری‌ها تعریف نشده بود و در این دهه جدی‌تر هدف‌گذاری شد. برای فضاهای آموزشی و ورزشی متوسط چند متر وجود دارد اما فضای فرهنگی و هنری ما سانتیمتری است در حالیکه بیش از ۹۵ درصد جمعیت‌ها در شهرها زندگی می‌کنند که از باب نیاز زندگی شهری و اقتضای فرهنگ و هنر بسیار مهم است.

صالحی ضرورت توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در زیست شهری و روستایی را مورد توجه و توصیه قرار داد ‌‌و گفت: بسیاری ضروری است برای رسیدن به اهداف زیرساخت‌ها تقویت شود. بنده از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه درخواست دارم به جای مطالبات کوتاه‌مدت و گلخانه‌ای به سمت مطالبات پایدار حرکت کنند، چرا فضای سبز جسمی باید بیشتر از فضای سبز معنوی حائز اهمیت باشد؟ باید نوع نگاه به بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی‌های استانی،  کلان و شهری تغییر یابد.

وزیر ارشاد با ذکر این عنوان که اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهرها ایجاد شده اما به همین اندازه بسنده نمی‌شود، اظهار کرد: برای تقویت زیرساخت‌ها به محورهایی همچون خیابان‌ها، گذرها، میادین و مجتمع‌های فرهنگ و هنر توجه شده است چراکه پرداختن به این مهم به اقتصاد پایدار کمک می‌کند. خدمت رسانی در این حوزه در ۸  شهر آغاز شده است، بسیار امیدواریم انجام این خدمات تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و توسعه هویت شهری را به دنبال داشته باشد.

تشریح اهمیت و فضای مراکز فرهنگی و هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح اهمیت و فضای مراکز فرهنگی و هنری پرداخت و در خصوص اهمیت این مهم افزود: سال گذشته ۶۰ کتابخانه افتتاح شد که این رقم امسال به ۸۰ می‌رسد. همچنین در حوزه سینما هم از ۲۰۰ سینمای بخش خصوصی در ابتدای دولت دوازدهم به ۶۰۰ سینما رسیده‌ایم. علاوه‌ بر فعالیت سینمای خصوصی، اجرای طرح «سینما امید» نیز که با همکاری وزارت کشور، سازمان سینمایی شهرداری‌ها در دستور کار قرار دارد که در این طرح در شهرهای بدون سینما ساخته می‌شود.

صالحی برلزوم پابکار بودن اهالی فرهنگ و هنر و رسانه اشاره کرد و افزود: وزارت ارشاد فضای تقویت صنفی و نهاد مدنی افراد هستیم، باید به شکل روان‌تری از صنوف حرکت کنیم، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در شکل‌گیری اتحادیه سراسری، استانی و شهرستانی مؤثر باشند، این امر فرصتی را ایجاد می‌کند تا اتحادیه‌ها را به صورت استانی و شهرستانی به صورت روان‌تر دنبال کنیم. اقتصاد فرهنگ و هنر باید دارای زیر ساخت، نهاد‌های مدنی و صنوف مختلف باشد باید افرادی باشند تا خودشان دست به کار شوید.

وی خاطرنشان کرد: تقویت و رفع موانع کسب و کار فرهنگی مدنظر است و در این راستا اقداماتی چون کاهش مجوزها از بیش از ۱۰۰ مجوز به ۳۶ مجوز انجام شده است که تسهیل‌گری اقتصادی را در پی داشته است. همچنین مقدمات دولت الکترونیک و پنجره واحد در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در دستور کار قرار گرفته است و طی چندماه آینده تمام خدمات به واسطه پنجره واحد صورت می‌پذیرد.

تحقق عدالت جغرافیایی

این مقام مسئول تأکید کرد: اقداماتی در جهت تحقق عدالت جغرافیایی انجام شده‌ است، ایران فقط تهران نیست، این نگاه که براساس آن تهران فقط دیده شود و پایتخت منبع پایداری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد باید تغییر کند. امروز با وجود تعدد و تکثر فعالیت‌ها همه ایران تهران است و ما به همه مناطق توجه خاص داریم. امروز منابع انسانی که باید قدردان آنها بود در تمام ایران دیده می‌شوند و نسل جوان در کنار پیشکسوتان، امیدآفرین آینده ایران حایز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از  تشکیل جلسه‌ای  در تهران مبتنی بر پیگیری مطالبات و درخواست‌های مطروحه در جلسه توسط اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خبر داد و افزود: سابقه، تمدن و فرهنگ و هنر مردم ایران قابل توجه است، استان مرکزی نیز در این حوزه‌ها در دوره معاصر خوش درخشید، حلقه اتصال فرهنگ، صنعت و کشاورزی در این استان باید بیشتر متصل شود، فرهنگ ضلع اصلی توسعه در کنار صنعت و کشاورزی تعریف شده است، هرگاه توسعه قابل اعتنایی در کشور رقم خورد یک جزء آن محکم آن فرهنگ و هنر بوده است و هر بار در این مثلث، فرهنگ و هنر غایب بود توسعه تداوم زیادی نداشت. باید این سه ضلع برای توسعه کشور به ویژه توسعه استان مرکزی در کنار هم قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در تفاهم‌نامه با استانداران یک‌هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال برای ۲ سال آینده دیده شده است که تا پایان سال ۹۹ برنامه‌های مدنظر اجرایی شود. بخش قابل توجهی از اعتبارات به توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد و می‌توان از این ظرفیت برای تکمیل تالار و کتابخانه مرکزی اراک و سینما فرهنگ اراک استفاده شود.

صالحی از تاخیر در سفر به استان مرکزی عذرخواهی کرد و گفت: استان مرکزی فرصت قابل توجهی در اختیار دارد که امید است طی تفاهم نامه‌ای که با استانداری مرکزی منعقد می‌شود نقشه راه‌ فرهنگی و هنری و رسانه‌ای استان طی ۲ سال آخر عمر دولت دوازدهم مشخص شود‌.

وزیر ارشاد اسلامی پاسخ به برخی از مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان انجمن‌های فرهنگ، هنر و رسانه به انجام اصلاحیه در حوزه پرداخت یارانه مطبوعات و بررسی تعدد صدور مجوز نشریات در هیات نظارت اشاره و در خصوص حمایت از خبرنگاران و پرداخت تسهیلات کم‌بهره‌ گفت: خبرنگاران اگر کارت حرفه‌ای صلاحیت داشته باشند بسیاری از موارد و مسائل آنان برطرف می‌شود. در جریان رسانه‌ای کشور متاسفانه کارت صلاحیت حرفه‌ای تعریف نشده است، البته این مسئله در قالب لایحه‌ای توسط دولت مورد نظر است که رده‌بندی، صلاحیت و خدمات رفاهی برای خبرنگاران براساس این لایحه معنا پیدا می‌کند.

وی ظرفیت صنعتی و معدنی استان مرکزی را قابل توجه خواند و اضافه کرد: این ظرفیت می‌تواند به هنرهای تجسمی نزدیک شود، که در کنار جنبه هنری، ابعاد اقتصادی نیز در بر دارد و قطعا این مهم در قالب تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت ارشاد و استانداری مرکزی می‌توان برای هنرهای تجسمی و فیلم کوتاه اتفاقات خوبی را رقم زد.

این مقام مسئول ادامه داد: در تالار مرکزی اراک این سالن بلک باکس در نظر گرفته شده است و در قالب تفاهم‌نامه مذکور این نیاز نیز تامین خواهد شد، همچنین در خصوص اختصاص منازل مسکونی به آموزشگاه‌های موسیقی باید استان تصمیم گیری کند. همچنین پیگیری موضوع مالیات مطبوعات از طریق کمیسیون مشترک وزارت ارشاد با سازمان مالیاتی کشور، اختصاص وام برای کتابفروشی‌های جدید و نوسازی کتابفروشی‌های قدیمی، پیگیری بیمه طراحان مد و لباس، جدی گرفته شدن انجمن مفاخر استان از دیگر موارد مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی سید عباس صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

معاون ستاد فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از برنامه‌های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به فعال‌سازی، تسهیلگری و پویایی تعاونی‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدرضا باقری بعدازظهر امروز -سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین- در جلسه کارگروه برش معماری فرهنگی استان قزوین که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، اظهار کرد: تعاونی‌ها که در حوزه بازسازی‌ها کمک‌کننده هستند، به طور ذاتی نوعی از مشارکت محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: به همین جهت یکی از برنامه‌های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به فعال‌سازی، تسهیلگری و پویایی تعاونی‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها باشد. وقتی اقتصاد فرهنگی تعریف می‌شود، هر کم و کاستی باید در برنامه‌های هنری دیده و رفع شود.

معاون ستاد فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ایجاد برند استانی و اعمال نوآوری و خلاقیت، ادامه داد: برای پویایی اقتصاد و فرهنگ در زمانی که درآمد فرهنگی پایین است، باید تغییر ذائقه مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.

باقری با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح بیان کرد: پنج گام این طرح می‌تواند حداقل ظرف مدت پنج سال بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی مصرف‌گرایی رایج بین مردم ایران را نکوهش کرد و گفت: تلاش استان قزوین باید بر این باشد که اقدامات کلان فرهنگی بیشتری صورت بگیرد، همان‌طور که اقتصاد فرهنگی به این معناست که فرهنگ می‌تواند خود را در زمینه اقتصادی هم اداره کند.

تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان تا آخر سال

سعید وکیلی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم در این جلسه خاطرنشان کرد: تهیه برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در بعضی استان‌های کشور انجام شده و در قزوین هم گام‌هایی در این خصوص برداشته شده و دستاوردهایی هم به همراه داشته اما باید تا پایان سال جاری آن را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: موضوع فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی استان به شمار می‌رود و قرار است به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه در جلسات مختلف تبادل افکار در این خصوص انجام شده است، افزود: پنج کمیته اقتصاد فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده، امور دینی، فرهنگ، هنر و رسانه و کمیته تعلیم و تربیت در این راستا تشکیل شده است.

وکیلی در ادامه با اعلام این موضوع که بودجه فرهنگی در کشور ما کمتر از پنج درصد است، گفت: بودجه فرهنگی متأسفانه متناسب با این اولویت‌بندی‌ها نیست و باید از اهرم‌های اقتصادی مختلف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در اقتصاد فرهنگی باید به دو موضوع توجه کرد، نخست آنه در هر حرکت یا تصمیم اقتصادی پیامدها و نتایج فرهنگی را در نظر بگیریم تا خدشه به آن وارد نشود و دوم اینکه نگاه اقتصادی داشته باشیم و منابع را از بخش دولتی یا خصوصی تأمین کنیم.

کد خبر 745215

دیگر خبرها

  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • شهادت قائم مقام وزیر فرهنگ به نجابت جامعه هنری کشور
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • ملت ایران مراقب تبلیغات رسانه‌ای دشمن باشند
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است
  • تجهیز ۱۰ سالن و آماده‌سازی ۳ هزار صندلی تئاتر در فرهنگسرا‌ها
  • طرح «مسطورا» گامی مثبت در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در مرکزی