Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت سعودی روز دوشنبه بودجه سالیانه خود به حجم ۱.۰۲ تریلیون ریال سعودی (۲۷۲ میلیارد دلار) را اعلام کرد و بسیاری از رسانه‌ها به بررسی بودجه و تأثیرات قیمت نفت بر آن پرداختند.

به نوشته وبگاه الخلیج الجدید، پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، آشکارا بر ارقام بودجه سال آتی تأثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ‌رغم اینکه هفته گذشته کشورهای عضو «اوپک پلاس» بر سر کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه به توافق رسیدند.

عربستان که همواره در جهت افزایش تولید قدم بر می‌داشت، هفته گذشته پذیرفت که به صورت داوطلبانه میزان بیشتری از تولید خود را کاهش دهد که این موضوع می‌تواند نشان از نگرانی مقامات سعودی از کاهش قیمت نفت و بحران مالی باشد.

دولت ریاض به هنگام عرضه این بودجه، اعتراف کرد که تغییرات در قیمت نفت و کاهش تولید بر بودجه تأثیر گذاشته است؛ دو موردی که سرعت رشد اقتصاد جهانی در سال آینده را کاهش خواهد داد.

قیمت نفت خام برنت در پایین‌ترین سطح خود در سال جاری ۵۳.۲ دلار (در ماه ژانویه) و در بالاترین سطح ۷۴.۹ دلار (در ماه آوریل) را تجربه کرد و دولت سعودی پیش‌بینی می‌کند که میزان درآمدهایش در سال آتی به نسبت ۹ درصد کاهش یافته و به ۲۲۲.۱۳ میلیارد دلار برسد. این میزان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۴۴.۵۴ میلیارد دلار بود.

به گفته وزارت دارایی سعودی، کاهش در آمد این کشور به دلیل کاهش ۱۵ درصدی درآمد نفتی است (به میزان ۱۳۶.۸ میلیارد دلار). البته به گفته این وزارتخانه درامد غیر نفتی نیز دو درصد افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی با تولید متوسط روزانه ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز، دومین تولید کننده نفت دنیا پس از آمریکا و اولین صادر کننده نفت با صادرات روزانه هفت میلیون بشکه در روز است.

بنابراین ریاض تلاش کرده تا سه درصد از حجم هزینه‌های خود در بودجه سال آتی را کاهش دهد و از آن‌جایی که میزان کاهش درآمد در قیاس با میزان کاهش هزینه‌ها بسیار بالاست، پیش‌بینی‌ها از کسری بودجه ۵۰ میلیارد دلاری حکایت دارد. کسری بودجه دولت سعودی در سال ۲۰۱۹،  ۳۵ میلیارد دلار بود.

ماجرا در این‌جا تمام نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر افزایش کسری بودجه، ذخایر مالی دولت نیز به ۹۲.۳ میلیارد دلار کاهش یابد. این میزان در سال ۲۰۱۹، ۱۲۴.۵۳ میلیارد دلار بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که بدهی‌های عمومی دولت از ۱۸۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۱۰.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد که این میزان یعنی ۲۶ درصد از کل تولید داخلی عربستان سعودی.

اما در حوزه مالیات‌ها، دولت سعودی از سال ۲۰۱۷ تلاش کرده تا سهم زیادی از درآمدهایش را به اخذ مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم متوجه سازد. در بودجه ۲۰۲۰ قرار است ۵۳.۳۴ میلیارد دلار مالیات (۲۴ درصد ار کل درآمدها) اخذ شود. 

در بخش هزینه‌ها، حوزه آموزش بیشترین سهم را با ۵۱.۴۷ میلیارد دلار یعنی ۱۸.۹ درصد از کل هزینه‌ها را از آن خود کرده است. بودجه بخش نظامی نیز با ۴۸.۵۳ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد که با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال گذشته روبه رو است. بودجه نظامی سعودی در سال ۲۰۱۹، ۵۱ میلیارد دلار بود.

پس از حوزه نظامی، بخش بهداشت با ۴۴.۵ میلیارد دلار بودجه، سومین رده را از آن خود کرده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بودجه عربستان سعودی کسری بودجه وزارت دارایی سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در نوار غزه نادیده گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت: تلاش‌های انجام‌شده برای آتش‌بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیروهای امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از 33 هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به‌سبب گرسنگی تأکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملاً در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به‌نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد: تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 33 هزار و 843 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 575 نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت گذشته، 5 مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن 46 نفر شهید و 110 نفر دیگر هم مجروح شدند.

روز 193 طوفان‌الاقصی| تشدید حملات به رفحصهیونیست‌ها 3هزار فلسطینی را از غزه ربودند

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان