Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسهیل صدور مجوز و همکاری لازم با کار آفرینان می‌تواند تحول مطلوبی در توسعه فضای کسب و کار جامعه در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ماده 7 قانون اصل 44 می‌تواند تحول جدی در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کند. موضوع این ماده مجوزهای کسب و کار و نحوه اخذ آن، تشکیل هیئت مقررات زدایی، ایجاد درگاه ملی مجوزها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است. این ماده به دلایلی از جمله تعارض منافع مجریان،‌ نفوذ مافیای اقتصادی،‌ نقص قانون، عدم ضمانت اجرا و... تا کنون به اجرا در نیامده است.

آخرین اصلاحیه این ماده در روزهای گذشته در مجلس تصویب شد که در پی افزایش قیمت بنزین در فضای رسانه‌ای کشور گم شد.

تسهیل‌گری کارآفرینی

بر اساس قوانینی که در کشور برای تسهیل کار آفرینی در نظر گرفته شده است، هیئت مقررات زدایی متشکل از مسئولان عالی رتبه و  وزارت اقتصاد و بر اساس چهارچوب‌های قانونی باید قوانین را اصلاح کند و بستر را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند. درگاه ملی مجوزها باید توسط هیئت مقررات زدایی راه اندازی شود و تمام مداراک،‌ مراحل و زمان اخذ مجوز در همین درگاه اعلام شود تا هرکسی که به دنبال مجوز است بداند به کجا مراجعه کند و چه مدارکی تحویل دهد و چه مدت زمانی طول می‌کشد تا این مجوز به فرد اعطاء شود. در اصلاحیه‌های قبلی که در آخرین اصلاحیه متاسفانه کمرنگ شده است، مسئله‌ای به نام پنجره واحد اقتصادی مطرح شد. کارکرد این پنجره واحد این بوده که هر فرد متقاضی مجوز باید برای دریافت مجوز در هر نقطه کشور به این سامانه مراجعه و تمام مدارک را در این سامانه آپلود کند تا تمام مراحل اخذ مجوز به صورت شبکه یکپارچه در همین سامانه انجام شود و فرد متقاضی پس از آپلود مدارک باید پس از زمان مشخصی مجوز خود را دریافت کند.

همچنین مقرر شده است تا دستگاه‌های صادر کننده مجوز نمی‌توانند به بهانه اینکه مثلا در یک شهر داروخانه به تعداد کافی وجود دارد از اعطای مجوز داروخانه خودداری کنند و اشباع کسب و کار محدودیت برای اعطای مجوز ایجاد نمی کند.

 

اجرای بخشی از همین قانون می‌تواند، رانت‌ها و فسادهای زیادی را از بین ببرد و مشکل اشتغال بسیاری از جوانان را حل کند. همچنین توسعه کسب و کارها باعث ایجاد رقابت می شود که در نهایت به افزایش کیفیت خدمات و محصولات نیز منجر خواهد شد.

خبرگزاری فارس برای چگونگی همکاری سازمان‌ها با کارآفرینان با 2 کار آفرین شاخص استان فارس به گفت‌و‌گو می‌نشیند:

شرکت «هات واش برادران احسان‌نیا» که به عنوان تولید کننده برتر در کشور نیز شناخته و انتخاب شده است برای بهبود یافتگان سوء مصرف مواد مخدر اقدام به کار آفرینی کرده است و با استفاده از بطری‌های پلاستیکی اقدام به تهیه مواد خام پنبه مصنوعی می‌کند.

«علی اصغر احسان نیا» با اشاره به اهمیت حمایت از کارافرینان در ایجاد اشتغال موثر در جامعه به خبرنگار فارس می‌گوید: در شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات ویژه به کار آفرینان طرحی در نظر گرفته نشده است.

مدیر شرکت هات واش برادران احسان نیا ادامه می‌دهد: شرکتی همچون این شرکت که علاوه بر کار آفرینی، فرصت بهبود و اشتغال برای بهبود یافتگان از اعتیاد را فراهم می‌کند باید مورد توجه سازمان‌ها قرار بگیرد.

وی اضافه می‌کند: از ابتدای کار تا کنون هیچ گونه حمایت مالی از ما نشده است و این در حالیست که حتی با هزینه خودمان، فرصت ترک کردن را برای معتادانی را که بهزیستی شهرستان شیراز به ما معرفی می‌کند را تا حد امکان فراهم می‌کنیم و در حال حاضر نیز هزینه ترک کردن 3 بیمار اعتیاد را در کمپ تقبل کرده‌ایم.

احسان نیا با تاکید بر پیامدهای کمبود بودجه برای توسعه امکان اشتغال در این شرکت می‌گوید: به دلیل محدودیت مالی تنها می‌توانیم که از بطری‌های پلاستیکی، مواد خام مورد نیاز پنبه مصنوعی را فراهم کنیم و امکان تولید آن را تا پایان نداشتهباشیم و ناچار شویم که مواد خام را برای به مرحله تولید رسیدن به شهرهایی همچون اصفهان بفرستیم.

وی می‌افزاید: این در حالیست که می‌توانستیم در صورت برخورداری از امکانات مالی لازم، 140 نیروی دیگر را از همین بهبود یافتگان مصرف مواد مخدر به کار بگیریم.

مدیر این شرکت در صحبت‌های خود همچنین از ثبت نام 400 بهبود یافته مواد مخدر برای فعالیت و کار در این شرکت خبر می‌دهد که متاسفانه به دلیل عدم حمایت مالی از این کار آفرینی موثر، امکان آن وجود ندارد.

این وضعیت در حالی برای این تولید کننده پیش آمده است که یک کار آفرین مشابه در همین حوزه در مشهد مورد حمایت مطلوبی قرار گرفته که پیشرفت واشتغال‌زایی مطلوبی نیز برای وی در پی داشته است.

فرصت‌های طلایی تولید برق

در گفت‌و‌گو با یک کار آفرین موفق دیگر که از اهل بابا منیرماهور میلاتی ممسنی است نیز متوجه می‌شویم که عدم حمایت لازم باعث شده است تا طرح ویژه او در زمینه تولید برق از کود خام گاو به نتیجه مطلوب وی نرسد.

«امیر صباح جهانبخشی» که از سال 94 فعالیت خود را در زمینه تولید برق آغاز کرده است به خبرنگار فارس می‌گوید: در آغاز کار با ساخت یک توربین 4 کیلو واتی شروع کردم تا بتوانم برق مورد نیاز کارگاه خود را تامین کنم.

مدیر عامل شرکت رسانا رهاورد رادین ادامه می‌دهد:  اداره برق منطقه همکاری مطلوبی با من نداشت و ابتدا کنتور به کارگاه نمی‌داد و در نهایت هم با تعیین هزینه برق 3 برابری حاضر به همکاری شد.

 

وی اضافه می‌کند: پس از آن به فکر ساخت توربین بادی افتادم و وارد حوزه ایرو دینامیک و هوا فضا شدم تا اینکه توربین من به مرحله کسب و کار رسید و پس از طی تجارب کاری دیگری، پارک علم و فناوری ایده من در زمینه توربینی که انرژی مکانیکی ذخیره کند را به عنوان طرح برتر سال 96 انتخاب کرد و در ساخت توربین فولادی استاندارد مورد استفاده قرار گرفت.

جهانبخشی با ابراز رضایت از همکاری پارک علم و فناوری استان عنوان می‌کند: پارک علم و فناوری این توربین را مورد داوری قرار داد و سازمان صنعت و معدن فارس نیز همکاری مطلوبی در صدور مجوز برای آغاز فعالیت ما داشت و ظرف 2 ماه مجوز برای فعالیت خود در پارک علم و فناوری را از طریق آن اخذ کردیم.

وی تاکید می‌کند: توربین بادی که طراحی کردم از آن جهت کارایی مطلوبی دارد که بدون استفاده از باتری از قابلیت ذخیره انرژی برخوردار است.

برق از کود خام گاوی

مدیر عامل شرکت رسانا رهاورد رادین با اشاره به طرح نوین دیگر خود می‌گوید: تولید برق صنعتی از کود خام گاو طرح اقتصادی و نوینی است که می‌تواند از هر تن کود خام گاو کشاورزان، 280 میلیون تومان درآمدزایی کند.

جهانبخشی ادامه می‌دهد: متاسفانه جهاد کشاورزی استان از این طرح درآمدزا و کارآمد حمایت مطلوبی از ما نکرد و ان را محصول نوینی نمی‌داند و برای اخذ مجوز، خواستار تعیین آلیاژ به کار رفته در تک تک قطعات موتور بیو گاز طراحی شده ما شده است.

وی اضافه می‌کند: برای انجام مراحل کار بیش از 8 ماه جهاد کشاورزی وقت ما را گرفت و هنوز هم به نتیجه مورد نظر نرسیده‌ایم و این در حالی‌است که با استفاده از این موتور تولید کننده برق می‌توان 10 برابر تولیدات لبنی از فضولات حیوانی گاو درآمدزایی کرد.

جهانبخشی تاکید می‌کند: متاسفانه بیش از 8 نفر از فارغ‌التحصیلان پالایش گاز و هوا فضا که در این طرح با ما همکاری داشتند، ناامید شدند و از ادامه کار بازماندند و موفق به دریافت تسهیلات مورد نیاز برای ادامه کار خود نیز نشدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در حالیکه بیکاری یکی از مشکلات اصلی در جامعه ماست، حمایت از کارآفرینان می‌تواند ضمن رفع بیکاری به ایجاد درآمد پایدار در جامعه نیز منتهی شود.

گزارش از مریم شمالیان

 انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کار آفرینی صدور مجوز بیکاری بهبود یافتگان اعتیاد بهزیستی توربین بادی جهاد کشاورزی صنعت و معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید 4 عضو خانواده پژو پارس اعلام شد (+سند)

طبق آخرین توافق ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد بنا شد پژوپارس تا پایان بهار تولید شود.   به گزارش عصر ایران طبق آخرین بخشنامه اعلامی شرکت ایران خودرو ، با دریافت مجوز قیمت جدید پارس با موتور XU7P ویژه فروردین و اردیبهشت ماه ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده است.   مردادماه سال گذشته شرکت ایران خودرو بنا بر تصمیم سازمان ملی استاندارد منبی بر توقف تولید این خودرو ،  خاتمه تولید خودروی پژوپارس را در تمامی سایت های تولیدی خود اعلام و سورن پلاس را به عنوان خودروی جایگزین معرفی کرده بود.     این شرکت طبق اخطار سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه پژوپارس تا نیمه اسفندماه فرصت تولید خواهد داشت ، نسبت به توسعه خط تولید سورن پلاس برنامه ریزی کرده بود.   با این حال سازمان ملی استاندارد با توجه به تعهد تحویل 172 هزار و 418  دستگاه پژوپارس توسط ایران خودرو، مجوز تولید این خودرو در بهار را صادر کرد.   قیمت اسفندماه 1402 این محصول 294 میلیون و 133 هزار تومان بود که با دریافت مجوز قیمت جدید این خودرو445 میلیون و 742 هزارو 300 تومان تعیین شده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: با دستور رئیسی تولید پژو پارس ادامه پیدا می‌کند (فیلم)

دیگر خبرها

  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو کلید خورد؟
  • قیمت جدید 4 عضو خانواده پژو پارس اعلام شد (+سند)
  • اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز مقبول نظر مسافران
  • مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه
  • ‌تدوین برنامه تحول شهرک‌های صنعتی فارس در ۱۱۰ شاخص با رویکرد تحقق شعار سال