Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@14:48:31 GMT

۷ فوتی ناشی از آنفلوانزا در استان زنجان

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۵۳۵۲

۷ فوتی ناشی از آنفلوانزا در استان زنجان

آفتاب‌‌نیوز :

پرویز قزلباش روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری آنفلولانزا افزود: طبق پیش بینی ها و مدل سازی انجام شده موج اول این بیماری زودتر و با شدت بیشتری به وقوع پیوست که در این راستا آمادگی لازم برای آموزش گروه های مختلف پزشکی و درمانی و اطلاع رسانی لازم در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: پیش بینی ها نشان می داد نوع ویروس منتشر شده آنفلوانزا تلفات بیشتری دارد که حتی در سطح دنیا به ویژه مدیترانه شرقی نیز نسبت به سال قبل بیشتر نمود داشت، که این میزان شیوع این بیماری در استان به ۲۵ درصد رسید.

این مسؤول ادامه داد: بطور معمول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از بیماران و شرایط حاکم بر آنان، به گونه ای است که برای دریافت خدمات مورد نیاز به درمانگاه و پزشک مراجعه می کنند که آمارگیری دانشگاه علوم پزشکی استان نیز نشان می داد که ۲۵ درصد بیماران با این علائم و به عبارتی مشکوک به بیماری آنفلوانزا را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه اکنون بر اساس ارزیابی انجام شده میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان به پنج درصد رسیده و در واقع موج اول آن، در استان سپری شده که البته این موضوع به معنی نبود آن نیست و باید همچنان آداب و اصول پیشگیری را رعایت کرد.

قزلباش افزود: شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان و در مقایسه با استان های مجاور قزوین، آذربایجان شرقی و غربی و سنندج و حتی استان های شمالی در وضعیت بهتری قرار داشت که علل فرهنگی و آگاهی مردم و از طرفی اطلاع رسانی رسانه های گروهی از عوامل موثر بوده است.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد این استان به لحاظ شیوع بیماری آنفلوانزا، شمار بیماران بستری و فوتی ها در مقایسه با استان های دیگر وضعیت بهتری داشت و اعلام تلفات بیماران بصورت متمرکز از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مبتنی بر سامانه کشوری انجام می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: هر چند در حیطه داروها، واکسن و تخت های بیمارستانی برای بستری مبتلایان چالش های جدی وجود داشت، اما این مهم با تمهیدات لازم مدیریت شد و گروه‌های هدف توانستند خدمات لازم را دریافت کنند.

وی اظهار داشت: امسال بحث واکسن آنفلوانزا تحت تاثیر اطلاع رسانی نامناسب قرار گرفت چرا که باید این نوع واکسن را گروه های پر خطر دریافت کنند و در سطح عام جامعه چندان توصیه نمی شود و از طرفی مراجعات بیش از حد و درخواست نابجای دارو به کمبودها دامن زد.

قزلباش افزود: بر این مبنا سهمیه بندی داروی این بیماری نیز به دلیل کمبود و عوارض آن مورد توجه قرار گرفت واین در حالی است که وقتی نگرانی در جامعه بوجود می آید استفاده بی رویه آن افزایش پیدا می کند و بر این مبنا داروی این بیماری در بیمارستان های استان بصورت رایگان مورد استفاده قرار گرفت و پس از مدتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی نیز در داروخانه ها توزیع شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون داروی مورد نیاز این بیماری، هم در بخش دولتی و هم دربخش خصوصی وجود دارد و برای موج های احتمالی شیوع آنفلوانزا در استان تدابیر لازم اتخاذ شده تا مشکلی وجود نداشته باشیم و طبق پیش بینی ها موج اول بیماری تا اواخر دی در استان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آنفلوانزا استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۵۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حجاج توصیه کرد تا به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند.

به گزارش میزان، شهنام عرشی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود؛ شیوع این بیماری از اوایل مهر ماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم که آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرونشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم و به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند.

عرشی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند، درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید