Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@02:37:36 GMT

کارآفرینان همچنان در پیچ و خم ادارت سرگردانند

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۵۹۲۵

کارآفرینان همچنان در پیچ و خم ادارت سرگردانند

شواهد میدانی نشان می‌دهد هنوز کارآفرینان برای اخد مجوز مشکل دارند و برای راه اندازی یک کسب و کار باید مراحل پر پیچ و خم اداری را طی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، اصلاح ساختارهای کشور برای افزایش بهره‌وری و شکوفاشدن توانمندی‌های داخلی یک اصل مهم برای مقابله باتحریم است.

در شرایط که تحریم‌های خارجی و برخی بی تدبیری‌های داخلی موجب شده وضعیت اشتغال در کشور شرایط مطلوبی نداشته باشد توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کارآفرینی، اشتغال زایی و تسهیل فضای کسب و کار لازمه تغییر شرایط فعلی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در رابطه با تسهیل اخذ مجوز برای راه اندازی کسب و کار از طرف مسؤولین مختلف کشور اظهار نظرهای فراوانی شده و همگی بر ضرورت این امر تاکید دارند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد گرفتار شدن کارآفرینان در پیچ و خم کاغذبازی‌ها و بروکراسی‌های فرسایشی ادارات است و هنوز هم برای راه اندازی یک کسب و کار هرچند کوچک باید از هفت خوان رستم گذشت.

گریه کارآفرین را در می‌آورند

مریم ایمانی بانوی کارآفرینی که در کرج کارگاه بسته بندی گیاهان دارویی دارد و برای 50 نفر اشتغال‌زایی کرده است در رابطه با مشکلات اخذ مجوز برای راه‌اندازی کسب و کارش گفت: مشکلی که برای اکثر کارآفرینان وجود دارد این است که یک پیوستگی بین نهادهای مختلف برای اخذ مجوز نیست. برای مجوز باید به چند اداره مراجعه کنیم که هر کدام از آن ها استانداردهای خاص خود را برای اعطای مجوز دارند و گاها این استانداردها با هم هم خوانی هم ندارد و یا کارآفرین برای تامین همه آن ها دچار مشکل می‌شود و امکان مالی لازم را ندارد.

 

این بانوی کارآفرین ادامه داد: هر اداره ای زمان خاص خودش را برای بررسی مدارک و صدور مجوز دارد و بیش از 5 ماه طول کشید تا من بتوانم کارم را شروع کنم و این در حالی است که اگر این امکان وجود داشت تا برای بت نام به یک اداره مراجعه کنیم و فرایند اخذ مجوز تجمیع شود خیلی از مشکلات ایجاد نمی‌شد و جلوی مفاسد هم گرفته می‌‌شد. واقعا باید بگویم تا 3 امضای تایید از یک اداره بگیرم گریه ام را در آوردند.

علی اسدی کارآفرین دیگری است که کارگاه کارتن‌سازی دارد و 5 سال است که کار خود را شروع کرده و در انواع قالب های تولید کارتن اقدام به تولید می‌کند و 25 نفر نیروی تولید و 5 نفر نیروی دفتری در کارگاه وی مشول به کار هستند.

اسدی در رابطه با فرایند اخذ مجوز و تسهیل شرایط کشب و کار به خبرنگار فارس گفت: ادارات ما هنوز هم کارآفرین را به عنوان طعمه نگاه می‌کنند. تصور این است که کسی که اقدام به راه‌اندازی کارگاهی می‌کند حتما وضعیت مالی خوبی دارد و باید انواع عوارض قانونی و غیر قانونی را از او گرفت.

 

وی تصریح کرد: بارها در اثر سنگ‌اندازی‌های ادارت تصمیم به تعطیلی کارگاه گرفته ام اما وقتی به بیکار شدن 25 کارگر فکر می‌کنم نمی‌توانم این کار را انجام دهم. قوانین ما ضد سرمایه گذاری است. برای اخذ مجوز تولید یک محصول خاص برای بسته بندی مواد غذایی 8 ماه دوندگی داشتم. ادعای مسؤولین در رابطه با بهبود اوضاع کسب و کار ادعایی بیش نیست.

مراجعات حضوری مکرر پای ثابت اخد مجوز است

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار آشنایی دارد گفت: خیر هیچ آشنایی ندارم چون عملا هیچ اتفاقی از این مسیر نمی‌افتد. مراجعات حضوری مکرر پای ثابت هرگونه اخذ مجوز است. برای گسترش کارم و حضور بازارهای خارجی منطقه برنامه‌ریزی جدی انجام داده بودم ولی وقتی از فرایند اداری کار کسب اطلاع کردم منصرف شدم. عدم ثبات وضعیت اقتصادی کشور یک طرف و فرایند طولانی و پر پیچ و خم اداری هم از طرف دیگر ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

وی افزود: وام‌هایی که برای حمایت از تولید داده می‌شود نظارت‌های مناسبی روی آن ها وجود ندارد. مصداق بارز آن را در تخصیص ارز 4200 تومانی دیدیم. پولی که باید بیاید و در رونق تولید کشور خود را نشان دهد صرف دلالی ها و واردات شد. ما عطای وام‌های بانکی و حمایت های دولت را به لقایش بخشیدیم.

علیرضا اسماعیل زاده جوان کارآفرین فردیسی که در حال پرورش بلدرچین است در رابطه با وضعیت راه‌اندازی کسب و کار خود به خبرنگار فارس می‌گوید:  متولیان دادن مجوز، عادت به کار کارمندی دارند و نمی توانند درک کنند کسی که به دنبال ایجاد یک سوله برای راه اندازی کارش است به امروز فردا کردن های آقایان چقدر متضرر می‌شود.

 

وی افزود: هیچ تعاملی با من برای راه اندازی سوله ام نکردند. تا جایی که راه داشت کارم را به تاخیر انداختند و برای کارهایی که مربوط به چند اداره می‌شود اخذ مجوز سخت تر است. هر کدام ساز خود را می‌زنند. بخشی از سرمایه اولیه ما در فرایند کسب مجوزها هزینه می‌شود.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه قانون‌هایی که برای اخذ مجوز در کشور وجود دارد قدیمی و سنتی است، اظهار داشت: قوانین فعلی باید تغییر کنند. خیلی از این مراحلی را که برای گرفتن مجوز طی کردیم به راحتی قابل انجام از طریق یک اپلیکشن است اما ارده ای برای راحت تر کردن کار ندارند.

گفتنی است سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 84 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. پس از آن قانون اجرای این سیاست‌های کلی در سال 87 در مجلس تصویب و توسط رئیس جمهور وقت به وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

ماده 7 این ابلاغیه در خصوص تسهیل و تسریع در امر سرمایه‌گذاری و صدور مجوز فعالیتهای اقتصادی تحت چارچوب همین قانون است. ماده‌ای که یک‌بار در سال 92 و باردیگر در سال 93 توسط مجلس اصلاح شد و با تایید شورای نگهبان به عنوان قانون لازم الجرا در آمد اما شواهد میدانی نشان می‌دهد هنوز کارآفرینان برای اخد مجوز مشکل دارند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: کسب و کار کرج کارآفرینی افزایش بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۵۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است

به گزارش همشهری آنلاین، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در اظهاراتی گفت: دشمن جنایتکار همچنان تلاش می‌کند که چهره خود را بازسازی کند اما تنها ننگ و ذلتش بیشتر می‌شود. ۲۰۰ روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در شن‌های غزه گیر افتاده و تلاش می‌کند که از این فرصت برای قتل و کشتار بیشتر استفاده کند.

وی در ویدیویی که شبکه الجزیره آن را منتشر کرد، تاکید کرد: دشمن با گذشت این ۲۰۰ روز نه اهداف خود را محقق کرده، نه چشم‌اندازی دارد و نه اسرای خود را آزاد کرده است.

کد خبر 846731 منبع: ایسنا برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • ببینید | درخواست انسیه خزعلی از زنان فلسطینی: می‌خواهم همچنان مقاوم باشند
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
  • نیروی جوان به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می کند
  • ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال اثرگذاری در تولید است
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • کامران قاسمپور همچنان در 97 کیلو!
  • فیلم| کشف پیکر ۱۵۰ فلسطینی در گور جمعی در خان یونس/ ۵۰۰ نفر همچنان مفقود هستند
  • چگونه می‌توانیم در خانه‌های خلاق ایرانی یک ایده را به محصول تبدیل کنیم؟