Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@08:35:28 GMT

آنفلوانزا جان ۷ نفر دیگر را گرفت

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۵۹۴۳

آنفلوانزا جان ۷ نفر دیگر را گرفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پرویز قزلباش پیش از ظهر امروز، ۲۱ آذر در نشست خبری در رابطه با روز جهانی ایدز، اظهار کرد: روز جهانی ایدز، روزی است که برای جلب توجه جهانیان نسبت به این بیماری مهم در نظر گرفته شده است. شعار امسال روز جهانی ایدز، آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان HIV و «همه در یک کشتی نشسته‌ایم» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون توجه به آگاهی‌سازی، اطلاع‌رسانی و توجه جدی به حیطه بیماری به‌ویژه ایدز و آنفلوانزا و پرداختن به آزمایشات پاراکلینیکی و درمانی است، زیرا سرنوشت ما به یکدگیر وابسته بوده و همه افراد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

وی افزود: امروزه بیماری ایدز و توجه به تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانی آن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا و به تبع آن در ایران تبدیل شده است که موج اول آن در کشور ما با فرآورده‌های خونی وارداتی و موج دوم این بیماری نیز از طریق تزریق موادمخدر آغاز شد.

این مسئول با اشاره به اینکه اقدامات کاهش آسیب باعث کند شدن شیب رشد همه‌گیری در گروه جمعیتی شد، تصریح کرد: نگرانی موجود در این زمینه از کنترل خارج شدن همه‌گیری HIV و رفتارهای پرخطر جنسی به خصوص در جوانان، جمعیت عمومی و مصرف‌کنندگان تزریقی است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ادامه داد: تغییر الگوی انتقال بیماری از شکل راه اعتیاد تزریقی به راه جنسی در سال‌های اخیر نگرانی در زمینه بروز موج سوم بیماری ایدز را ایجاد می‌کند. گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله جامعه (گروه فعال و جوان) درگیر این بیماری بوده که نشان‌دهنده پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری است.

قزلباش با اشاره به اینکه استان زنجان نیز از الگوی کشوری در رابطه با بیماری ایدز پیروی می‌کند، اظهار کرد: تزلزل در اصول اخلاقی جامعه می‌تواند به کنترل این بیماری آسیب وارد کرده و محدودیت‌های موجود در این حیطه نیز به سختی کار کمک می‌کند. اکنون خانم‌ها نسبت به آقایان سهم بیشتری را نسبت به گذشته در ابتلا به این بیماری به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: فضای مجازی در کنار مزایای بسیار خوب خود، معایبی نیز دارد، زیرا افراد در این فضا با استناد به منابعی که آگاهی و اطلاعات دقیقی در زمینه بیماری ندارند، مراجعه کرده و دچار مشکلاتی می‌شوند.

این مسئول در رابطه با موانع موجود در شناسایی بیماری ایدز، تصریح کرد: ترس بیماران از مراجعه به مراکز مشاوره برای مراقبت و درمان به دلایل مختلف، از جمله انگ و تبعیض بیماری و مشکلات پرداخت هزینه‌های درمانی بیماری که وارد مرحله ایدز می‌شوند و ...، از جمله موانع موجود در این زمینه است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ادامه داد: طی ۳۵ سال گذشته از شناسایی این بیماری، امروزه نمی‌توان گفت که ابتلا به بیماری ایدز مساوی با مرگ است، زیرا در کشورهای پیشرفته، فرد عمری نزدیک به عمر طبیعی داشته و می‌توان گفت که پایان همه‌گیری ایدز یک رویا نیست.

قزلباش در رابطه با بیماری آنفلوآنزا، اظهار کرد: بر اساس مدل‌سازی‌های انجام شده، پیش‌بینی شده بود که موج اول آنفلوانزا زودتر و با شدت بیشتری آغاز شود. آمارهای دقیق نشان‌دهنده شدت این بیماری در کل مدیترانه شرقی و مواجه شدن با ویروسی کشنده‌تر از سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد کسانی که به مراکز درمانی و پزشک‌ها مراجعه می‌کردند، علایم آنفلوانزا و شبیه آن را داشتند، افزود: استان زنجان اکنون موج اول آنفلوانزا را سپری کرده است و وضعیت خوبی را نسبت به سایر استان‌های اطراف در شیوع این بیماری داشته و طبق آمارهای موجود در استان وضعیت مناسب استان به لحاظ شیوع، تلفات بیماری و درمان آنفلوانزا داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه تعطیلی برخی از مدارس استان‌های اطراف، موج نگرانی را در زمینه شیوع آنفلوانزا در استان ایجاد کرده بود تصریح کرد: در استان شایعاتی در زمینه شیوع آنفلوانزا و آمارهای مربوط به آن وجود داشت. آمار دقیق بیمارانی که به دلیل آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند، به طور رسمی از سایت وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در زمینه داروهای آنفلوانزا و واکسن آن، تخت‌های بستری چالش‌هایی وجود داشت که اکنون رفع شده است، ادامه داد: استفاده از واکسن، با وجود همه مشکلات موجود دارو به دلیل کمبود و عوارضی که داشت، سهمیه‌بندی می‌شد که این دارو به صورت رایگان در بیمارستان‌ها در اختیار بیماران قرار گرفت. اکنون در هر دو بخش خصوصی و دولتی این دارو موجود است و واکسن آنفلوانزا نیز تا پایان دی‌ماه قابل تهیه است.

قزلباش با بیان اینکه در استان زنجان ۷ نفر به علت آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: فوتی‌های ناشی از آنفلوانزا در استان جزو گروه پرخطر بوده‌اند و در استان هیچ مورد فوتی به علت نبود دارو وجود نداشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آنفلوانزا ایدز واکسن آنفلوآنزا ویروس آنفلوآنزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۵۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل

پنیر یکی از انواع لبنیات است که از هزاران سال پیش تا کنون بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می‌دهد. پنیر انواع مختلف و طعم های متفاوتی داشته و در بسیاری از دستورهای آشپزی موجود در دنیا نقشی اساسی ایفا می‌کند. پنیر کوتاژ از انواع پنیر است که مزه ترشی دارد و فواید بی نظیری برای سلامتی دارد که در این بخش از بهداشت و سلامت به آن پرداخته ایم.

پنیر کاتیج یا کوتاژ چیست؟

به گزارش نمناک، پنیر کوتاژ یا پنیر کاتیج که به آن پنیر کلبه نیز می گویند، یک پنیر سفید و نرم است که در تهیه آن از مایه پنیر استفاده نمی‌شود و از شیر ترش تهیه می‌شود. پنیر کوتاژ یک پنیر تازه است و خیلی زود خراب می‌شود، بنابراین باید به سرعت مصرف شود و در یخچال نگهداری گردد.

طرز تهیه پنیر کوتاژ یا کاتیج سنتی سرشیر و چربی شیر را جدا کنید. شیر را در یک کاسه شیشه‌ای بریزید و رویش را هم با یک پارچه پشمی با بافت درشت بپوشانید. شیر را برای 2 روز در هوای آزاد و محوطه باز بگذارید تا شیر کمی ترش شده و حالتی ژله‌ای و دلمه دلمه بگیرد. بعد از 2 روز هیچ آبی نباید روی شیر ببینید واگر بعد از 2 روز شیر شما آب داشت، به آن وقت بیشتری برای ترش شدن بدهید. چربی شیر را دوباره بگیرید. شیر بریده شده را در یک ظرف فلزی بریزید و روی حرارت خیلی کم بگذارید و اجازه بدهید که 5 تا 10 دقیقه حرارت ببیند تا آب و دلمه‌های شیر جدا شود. بعد از جدا شدن آب شیر، آن را در پارچه نخی یا آبکش توری بریزید تا قسمت جامد شیر جدا شود. پارچه حاوی پنیر چند بار بفشارید. پارچه را 2، 3 ساعت از جایی آویزان کنید یا یک جسم سنگین روی پارچه بگذارید تا آب پنیر از آن خارج شود. این پنیر را می‌توانید چرخ کرده یا رویش خامه بریزید و مصرف نمایید. پنیر کاتیج یا کوتاژ برای چه کسانی مناسب است؟

پنیر کوتاژ یک ماده عالی برای افراد زیر است:

زنان باردار کودکان در حال رشد ورزشکاران، بدنسازان و دوندگان سالمندان موارد مصرف پنیر کاتیج یا کوتاژ از این پنیر به صورت رنده شده در انواع سالاد و نان می‌توان استفاده کرد. در بسیاری از دستور‌های آشپزی پنیر کوتاژ را یک جایگزین خوب برای پنیر ریکوتا می‌دانند، چون این پنیر چربی کمی دارد. در پاستا‌های پنیری هم می‌توان از این پنیر استفاده کرد. میزان مصرف پنیر کاتیج

پنیر یکی از غذاهایی است که در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کنید و اگر به شیر حساسیت دارید مراقب مصرف آن باشید.

فواید بی نظیر پنیر کاتیج یا کوتاژ

پنیر کوتاژ دارای فواید زیر می باشد:

یکی از فواید مهم پنیر کوتاژ حفظ دندان هاست. پنیر کوتاژسرشاراز کلسیم بوده و موجب می شود استخوان های قوی و سالمی داشته باشید و از پوکی استخوان و سایر مشکلات استخوانی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کنید. با افزایش سن، توده استخوانی شروع به ضعیف شدن می کند و سلامت استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. پنیر سرشار از ویتامین ب کمپلکس و کلسیم است که با مصرف آن کلسیم و ویتامین ها جذب و در سراسر بدن پخش می شوند. ویتامین ب کمپلکس موجود در پنیر کوتاژ برای فعالیت های متابولیکی مختلف بدن بسیار مفید است. ویتامین ب12 موجود در پنیر کوتاژ برای عملکرد صحیح مغز مورد نیاز است و به جذب آهن کمک می کند. ریبوفلاوین کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل واسید پانتوتنیک به عنوان یک سنتز کننده عمل و به تشکیل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه در بدن ما کمک می کند.از طرف دیگر نیاسین نقش مهمی در هضم، تولید انرژی و کاهش کلسترول دارد. یک و نیم فنجان پنیر کم چرب حاوی 14 گرم پروتئین و 81 کالری است. مطالعات نشان می دهد پروتئین می تواند به افراد کمک کند در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشند و زنانی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند، عضلات لاغرتری دارند همچنین این مطالعه نشان داد زنانی که پنیر کوتاژ می‌خورند نسبت به زنانی که پروتئین کمتری (18 درصد کالری) مصرف می‌کنند، مدت بیشتری احساس سیری دارند. چربی پنیر کوتاژ برای رشد جنین زنان باردار مفید شناخته شده است. پنیر تازه 12 درصد و میزان چربی پنیر کوتاژ بین 40 تا 50 درصد می باشد. پنیر کوتاژ سرشار از مواد مغذی است،به همین دلیل برای زنان باردار و ورزشکاران توصیه می شود. پنیر کوتاژ سرشار از ویتامین آ است و مطمئنا برای سلامتی و رشد جنین در زنان باردار بسیار مفید خواهد بود. پنیر و محصولات فرآوری شده سرشار از کلسیم، فسفر و روی هستند. مقدار کلسیم موجود در پنیر کوتاژ 8 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است و علاوه بر این، سدیم فراوانی دارد. این مواد معدنی برای رشد جنین در رحم زنان باردار نیز بسیار مفید هستند. پنیر علاوه بر کلسیم، حاوی پروتئین های با کیفیتی است که مصرف آن در طول دوره رشد بسیار اهمیت دارد و همچنین برای داشتن توانایی کنترل وزن مناسب است. پروتئین موجود در پنیر کوتاژ می تواند از بدن در برابر سموم، باکتری ها و ویروس ها محافظت کند. نحوه نگهداری پنیر کاتیج

پنیر کوتاژ را می توان در یخچال نگهداری کرد و باید حداکثر تا چهار روز پس از خرید آن را مصرف کنید.

عوارض پنیر کاتیج

این پنیر حاوی حدود 364 میلی گرم سدیم است. رژیم غذایی پر نمک می تواند منجر به عوارضی مانند فشار خون بالا، افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی و همچنین دیابت شود.

مطالعه اخیر روی رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی از جمله پنیر نشان داد که خوردن غذاهای غنی از گوشت و پنیر در دوران میانسالی می تواند خطر مرگ را دو برابر و احتمال چهار برابر خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دو ملت است
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • تصاویر تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی + ویدئو
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است
  • دیدار مدیران اداره کل بیمه سلامت با نماینده ولی فقیه در استان
  • اعتلای ورزش کارگری با استفاده از ظرفیت‌های موجود
  • ببینید | پاسخ به یک سوال جنجالی؛ زگیل تناسلی یا ایدز واقعاً از طریق کاشت و ترمیم ناخن منتقل می‌شوند؟