Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی سرخس گفت: چاه‌هایی که به عنوان چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان گفته می‌شود چاه‌های قدیمی کشاورزی هستند و به تازگی به صورت غیرمجاز حفر نشدند، بلکه مربوط به گذشته بوده و برای کشت‌وکار زمین‌های کشاورزی و باغات کوچک بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخس، مخاطبان با ثبت سوژه‌ای با عنوان «افزایش چاه‌های غیرمجاز در سرخس» در «فارس من» خواستار پیگیری علت این مشکل شدند، ضمن اینکه برخی دامداران سرخسی از کمبود آب برای دام‌های روستایی به خبرنگار فارس خبر دادند برای پیگیری بیشتر این مشکلات با مدیر جهاد کشاورزی سرخس گفت‌وگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس گفت: وجود چاه‌های غیرمجاز در سرخس ارتباطی با مشکل کمبود آب برای دام ندارد و مقوله‌ای جدا است.

محمدعلی رهنما عنوان کرد: این چاه‌هایی که به عنوان چاه‌های غیرمجاز در سرخس گفته می‌شود چاه‌های کشاورزی هستند ضمن اینکه این‌ چاه‌ها به تازگی به صورت غیرمجاز حفر نشدند، بلکه مربوط به گذشته است.

وی با بیان اینکه این چاه‌ها از دهستان تجن تا دهستان سنگر قرار دارند، گفت: از آب این چاه‌ها در گذشته برای کشت و کار زمین‌های کشاورزی و باغات کوچک استفاده می‌شد و از قدیم این چاه‌ها وجود داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس با اشاره به مصوبه 13 سال گذشته مجلس مبنی بر صدور مجوز برای چاه‌هایی که قبل از سال 1385 حفر شدند، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در چندین سال پیش مصوبه‌ای داشته است که طبق آن کشاورزان و دامداران با مراجعه به اداره آب منطقه‌ای می‌توانستند برای چاه‌هایی که قبل از سال 1385 حفر شدند مجوز دریافت کنند، اما با توجه به اینکه کشاورزان و دامداران ما افراد کم سواد یا بعضاً بی‌سوادی بودند آن زمان برای این کار اقدام نکردند.

رهنما افزود: اکنون که کشاورزان و دامداران ما برای دریافت مجوز همان چاه‌ها به آب منطقه‌ای مراجعه می‌کنند متاسفانه بنا به دلایل قانونی که آب منطقه‌ای دارد اقدام به صدور مجوز نمی‌کند و این چاه‌ها به عنوان چاه غیرمجاز تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل چندین بار موضوع را در کارگروه‌ها و جلسات مختلف به آب منطقه‌ای اعلام کردیم و از آنها خواستیم تا با کشاورزان همکاری کنند، اما آب منطقه‌ای دلایل قانونی خاص خود را دارد و باید علت عدم صدور مجوز را از آنها پیگیری کنید.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس درباره تامین آب شرب دام و اینکه 500 هزار دام در سرخس حق آبه ندارند، اضافه کرد: این مسئله را در کارگروه آب و کشاورزی سرخس عنوان کردیم، اما متاسفانه فشار آب در روستاهای ما به‌گونه‌ای است که حتی خود مردم روستا نیز در تنگنا هستند و اداره آب و فاضلاب روستایی در این زمینه دچار مشکلاتی است.

رهنما با اشاره به برگزاری دو جلسه در بخشداری سرخس برای تامین آب دام روستایی، متذکر شد: در این جلسه نماینده شورای شهرستان، منابع آب، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی حضور داشتند که با توجه به اینکه موضوع چرای دام در مراتع با اداره منابع طبیعی است مقرر شد تا اداره منابع طبیعی درخواست لازم را به آب منطقه‌ای بدهد و محل تانکر‌های آب برای تحویل آب را از روستای آبمال تا شوریجه و پسکمر و روستاهای اطراف چاله‌زرد مشخص کند، ضمن اینکه روستاهایی که در مسیر خط انتقال آب سد دوستی قرار دارند می‌توانند از آب سد دوستی استفاده کنند.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی معتقد است که در دل میزان آبی که به روستاها تخصیص داده شده، موضوع آب شرب دام نیز در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه متولی دام جهاد کشاورزی بوده، ما با اداره آب منطقه‌ای نامه‌نگاری کردیم تا در میزان آب تخصیصی برای دام بازنگری کنند، زیرا این میزان آب تخصیصی برای دام‌های روستایی سرخس کافی نیست.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس تاکید کرد: برای تامین آب بیشتر برای دامداری باید تشکل‌‌های کشاورزی و دامداری ورود پیدا کنند و درخواست خود را به اداره آب منطقه‌ای تحویل دهند.

انتهای پیام/ 70031

منبع: فارس

کلیدواژه: آب شرب دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۶۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی کشاورزی در محمودآباد

سرهنگ محمود حسین زاده فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد گفت: در پی سوء استفاده برخی از افراد مبنی بر ساخت ساز غیرمجاز در شهرستان محمودآباد، ماموران با هماهنگی قضائی و با همراهی مسئولان اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به محل اعزام شدند.

او از تخریب ۷ فقره ساخت و ساز غیر مجاز، دیوارکشی و بنا‌های ویلایی ایجاد شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: در این عملیات در مجموع ۷۵۳۰ متر از اراضی ملی و کشاورزی به ارزشی بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال از چنگ متهمان رها سازی شد.

سرهنگ حسین زاده در خاتمه از شهروندان خواست:هرگونه اخبار درخصوص ساخت و ساز غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سوء استفاده از منابع طبیعی را به سامانه ۱۱۰ اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • آزاد سازی اراضی کشاورزی در محمودآباد
  • برخورد قاطع با کشت و زرع و برداشت آب غیرمجاز در بند بهرام سد ملاصدرا
  • ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل شناسایی شد