Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@13:46:06 GMT

مزایده‌ی باغ خونی مشهد+عکس

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۶۸۱۹

مزایده‌ی باغ خونی مشهد+عکس

آفتاب‌‌نیوز :

هر چند مزایده یا خرید و فروش آثار تاریخی غیرمنقول یا منقول در صورتی که به تخریب منجر نشود، اقدامی قانونی و روندی معمولی است، اما در فراخوان مزایده‌ی فروش «مجموعه باغ خونی» که نمادی از باغ ایرانی در مشهد نیز محسوب می‌شود و ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۲۴۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده، هیچ نامی از ثبت این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه باغ خونی در خیابان عنصری مشهد در اوایل دوره قاجار، در بخش جنوبی خارج از حصارهای شهر مشهد در مساحتی حدود شش و نیم هکتاری ساخته شد که به باغ خونی یا به واسطه وجود چشمه‌ای در آن به باغ چشمه معروف شد. این باغ سه عمارت مستقل بوده که دو ساختمان آن تخریب شده است.

بنا بر روایات تاریخی در سال ۱۳۳۰ شمسی ۱۹۱۲ میلادی از این باغ مسجد گوهرشاد را به توپ بستند، اکنون نیز این باغ محل قرارگیری توپ‌هایی است که روزی مسجد گوهرشاد در حرم امام رضا (ع) را منهدم کردند. این باغ و بنا به مرور زمان با گسترش شهر، در حال حاضر در قسمت میانی شهر قرار گرفت.

برخی منابع می‌گویند کاربری این باغ به دوران حاج محمدتقی پسیان برمی‌گردد، که از این باغ به عنوان «ژاندارمری» استفاده می‌کرد. باغ خونی، مدتی نیز در اختیار روس ها بود و به عنوان کنسولگری روسیه در ایران شناخته می شد که با پایان یافتن حکومت کمونیسم روس ها این بنا را ترک کردند. پس از مدتی اختلاف‌هایی برای استقرار در زمین بین شهرداری و نیروی انتظامی به وجود آمد این باغ یکی از بانک‌های دولتی کشور است.

این باغ ۱۰۰ ساله مشهد در گذشته، چشمه و سه عمارت بزرگ داشت که اکنون چشمه‌ی آن خشک شده و دو عمارت نیز تخریب شده‌اند.

اکنون قیمت پایه‌ی فروش این باغ قاجاری، ۲۵۵میلیارد تومان است، هر چند بخش‌های مختلف این مجموعه‌ی تاریخی در فراخوان مزایده‌ی فروش کاملا مشخص شده‌اند، اما هیچ اشاره‌ای به ثبت ملی این بنای تاریخی نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: باغ خونی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر

روستای یل چشمه سفلی از توابع شهرستان کلاله استان گلستان است. مدتی است اهالی این روستا شاهد نابودی جنگل و قلع و قمع درختان هستند. این موضوع موجب نگرانی آنها شده است به طوری که بار‌ها این موضوع را پیگیری کرده اند، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسئولان درخواست رسیدگی کردند.

منبع: شهروند خبرنگار - گلستان

بیشتر بخوانید:

طوفانی که مانع قطع درختان در شهرستان بویین میاندشت نشد + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • کشف سکه‌های تاریخی از یک متهم در مسافرخانه ای در فسا
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • افزایش عرضه پوشاک مستعمل تاناکورایی در مشهد
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می رسد
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می‌رسد
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت