Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی اخیرا وزیر اقتصاد از حمایت مالی از سوت زنان فساد خبر داده که حدود یک ماه قبل دیوان محاسبات به پرداخت "فاقد هرگونه مستندات" از منابع ماده ۲۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم به برخی استانداران و مدیران سازمان برنامه و بودجه، واکنش نشان داده است. ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی قبل معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم را به معاونان، شورای عالی مالیاتی و ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس ماده 34 آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم که 9 آذرماه ابلاغ شده است، چنانچه اطلاعات ارسالی اشخاص ثالث منجر به مطالبه و وصول مالیات شود، سازمان امور مالیاتی متناسب با اطلاعات مکتسبه به اشخاص مذکور پاداش می‌دهد.

گفتنی است، در ماده 217 قانون مالیاتهای مستقیم نیز آمده است، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود که یک درصد از وجوهی که بابت مالیات و جرایم موضوع این‌قانون وصول می‌گردد (به استثنای مالیات بر درآمد شرکت‌های‌ دولتی‌) در حساب مخصوص در خزانه منظور نموده و در مورد آموزش و تربیت کارمندان در امور مالیاتی و حسابرسی و تشویق‌کارکنان‌ و کسانی ‌که‌ در امر وصول‌ مالیات فعالیت موثری مبذول داشته ‌و یا می‌دارند خرج نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده به عنوان‌ پاداش وصولی از شمول ‌مالیات‌ و کلیة مقررات مغایر مستثنی است‌. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است که در هر شش ماه‌گزارشی از میزان وصول مالیات و توزیع مالیات وصولی بین‌طبقات و سطوح مختلف درآمد را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

جایزه وزارت اقتصاد به سوت زنان فساد

نکته جالب توجه اینکه وزیر اقتصاد نیز در روزهای اخیر نسبت به این موضوع واکنش داشته است. فرهاد دژپسند در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: "برای مبارزه با فساد کریدور ویژه ایجاد می‌کنم و آماده هر گونه برخوردی هستیم. باید سیستم سوت زنی راه اندازی کنیم و هر کس با فساد مواجه شد سوت بزند. باید فساد ریشه کن شود بدون اینکه حاشیه جدید ایجاد شود و از هیچ چیزی نباید ترس داشت و حتما در وزارت اقتصاد و دولت در رابطه با مبازه با فساد آمادگی دارند. هر کس فساد را افشا کند که منجر به صدور حکم برای فرد فاسد شود افشا کننده فساد از وزارت اقتصاد جایزه می‌گیرد."

به نظر می‌رسد اشاره وزیر اقتصاد معطوف به تشویق افراد افشاکننده فساد در حوزه مالیاتی باشد. هرچند بر اساس قانون مواد 219 و 217 منابع مشخص از درامد مالیاتهای مستقیم برای افرادی دولتی و غیر دولتی که به وصول درامدهای مالیاتی کمک کنند لحاظ شده، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد منابع مشخصی برای افرادی که انواع فساد در سیستم دولتی را افشاکنند تعریف نشده است.

ماجرای مکاتبه دیوان محاسبات درباره تشویق استانداران و مدیران سازمان برنامه از سوی وزارت اقتصاد

از سوی دیگر این درحالی بر اساس مکاتبه زیر که از سوی معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی دیوان محاسبات با وزیر اقتصاد در خصوص پرداختهای "فاقد هرگونه مستندات" بر اساس ماده 217 قانون مالیاتهای مستقیم ابهاماتی ایجاد شده است. معاون دیوان محاسبات تاکید دارد، برخی پرداختهای صورت گرفته در سال 97 به افرادی مثل استانداران، معاونین استانداد، مدیران کل سازمان برنامه و بودجه در استانها و... انجام شده که افراد خارج از کارکنان وزارت اقتصاد هستند.

هرچند وزارت اقتصاد معتقد است، براساس حکم ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور، مجوز قانونی برای پرداخت‌های مالی از محل منابع این ماده به کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت مؤثری مبذول داشته و یا می‌‌دارند اعم از حقیقی و حقوقی را دارا است و از این منظر، هیچ اقدام غیرقانونی و یا تخلفی در این رابطه صورت نگرفته است اما به نظر میرسد وزیر اقتصاد در نخستین گام برای حمایت از شفافیت و سوت زنی فساد ابهامات اینچنینی را شفاف کند، در گام اول نیز بهتر است مشخص شود مجموعا چه مبلغی و بابت گزارش کدام فساد به افراد مذکور در نامه دیوان محاسبات داده شده است.

راه‌اندازی سامانه اعلام فساد طی روز‌های آینده/ مردم فساد اداری را گزارش کنندوزیر اقتصاد: به افشا کننده فساد جایزه می‌دهیم

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,77,78,79/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت اقتصاد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت اقتصاد وزارت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۷۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید برای ایران قوی / مردم را چگونه مشارکت دهیم؟

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شعار سال از سه قسمت و واژه جهش، تولید و مردم تشکیل شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش اول شعار یعنی جهش نیازمند یک اقدام فوق‌العاده در کوتاه مدت برای رسیدن به هدف است، گفت: مخاطب شعار سال همه مردم هستند ولی به طور طبیعی مدیران مسئولیت بیشتری در این زمینه دارند.

ذاکریان با اشاره به اینکه در اقتصاد نباید فقط سراغ سرمایه دارها و افراد تحصیل کرده و.. برویم، بیان کرد: هر کسی که ایرانی است می‌تواند در تولید نقش آفرین باشد و از این جهت مخاطب شعار سال قشر خاصی از جامعه نیستند.

تسهیل تولید با مقررات زدایی

وی با تأکید بر اینکه تولید را نیز نباید فقط در تولید کالا ببینیم، گفت: جهش تولید در همه جنبه‌های آن اعم از جهش تولید در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و.... که این جهش می‌تواند ایران قوی‌تر از گذشته را ایجاد کند.

وی ادامه داد: تولید الزاماتی دارد که شامل عوامل زمین، نیروی کار، سرمایه و بنگاه اقتصادی است که اخیراً دو عامل اطلاعات و زمان را نیز به الزامات تولید افزوده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما با مقررات زدایی می‌توانیم مسیر تولید را برای مردم هموار کنیم، بیان کرد: نیاز است مقررات دست و پا گیر را از جلوی مردم برداریم تا در مسیر جهش تولید قدم گذاشته باشیم.

ذاکریان یادآور شد: دولت سیزدهم با راه اندازی درگاه ملی مجوزها نقش مهمی در تسهیل اخذ مجوز برای فعالیت‌های تولیدی برداشت.

وی با تأکید بر اینکه شفافیت در عرصه اقتصاد از دیگر عواملی است که منجر به مشارکت مردم در امر تولید می‌شود، اظهار کرد: اقتصاد باید در فضای شیشه‌ای باشد که همه بتوانند آن را ببینند که شامل شفافیت اقدامات فعلی و شفافیت برای اقدامات آتی می‌شود.

اقتصاد باید قابل پیش بینی باشد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان‌کرد: فعال اقتصادی نمی‌تواند صبح از خواب بیدار شود و خود را با قوانین و آئین نامه‌های خلق الساعه هماهنگ کند و در واقع اقتصاد برای فعال اقتصادی باید قابل پیش بینی باشد.

ذاکریان افزود: برای اینکه بتوانیم تولید را پایدار و سودمند و ارزشمند کنیم باید با فساد مقابله کنیم و اگر ارفاق ویژه‌ای داده می‌شود به صورت قانونی بوده و همگان از آن مطلع باشند.

وی با بیان اینکه ما از تورم ۶۰ درصدی به حدود ۳۰ درصدی رسیده و تورم نقطه به نقطه ما کاهش چشم‌گیری پیدا کرد، ادامه داد: رشد اقتصادی بیش از ۶ درصد تنها یک عدد نیست بلکه حاصل تلاش و سیاستگذاری درست است که این موفقیت‌ها را نباید نادیده انگاشت.

نرخ بیکاری تک رقمی در خراسان جنوبی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: نرخ بیکاری تک رقمی برای ۲۰ استان کشور و از جمله خراسان جنوبی بی سابقه است.

ذاکریان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۵.۵ درصد است، اظهار کرد: این آمار یکی از کمترین نرخ‌های بیکاری در بین استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه بهره‌وری یکی از فاکتورهایی است که در کشور ما متأسفانه نادیده انگاشته می‌شود، ادامه داد: اگر بهره‌وری را در انرژی و آب و برق مد نظر قرار دهیم به سمت تولید پایدار قدم برداشته‌ایم چرا که نیاز نخواهد بود در زمستان گاز و در تابستان برق صنایع قطع شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی یادآور شد: اگر می‌خواهیم به جهش تولید برسیم نیاید تجربه‌های آزموده شده و شکست خورده خودمان و دنیا در عرصه اقتصاد را دوباره استفاده کنیم بلکه باید از روش‌های روز دنیا مدد بجوییم.

کاهش انتظارات تورمی در جامعه

ذاکریان با تأکید بر اینکه «انتظارات تورمی» اثر تخریبی در اقتصاد دارد، افزود: البته آمارها نشان می‌دهد انتظارات تورمی مردم روند نزولی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در بحث جهش تولید البته باید قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا کند تا بتوانند کالاهای تولید شده را خریداری کنند که این امر با کاهش انتظارات تورمی، تلاش دولت برای مهار تورم و.. میسر می‌شود.

ذاکریان با اذعان به اینکه استفاده از دانش و تکنولوژی روز از دیگر مسیرها برای رسیدن به جهش تولید است، گفت: در استان تنها ۲.۲ درصد تولیدات صنایع با فناوری بالا است و عملاً از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنیم که این روند نیاز به اصلاح دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تاکید کرد: باید الگوهای دانش بنیان کاربردی را در اقتصاد تکثیر کنیم و ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت کنیم.

ذاکریان یادآور شد: برای تولید در خراسان جنوبی به واسطه اقلیم استان صنعت و معدن جواب می‌دهد که در این بخش باید کار بیشتری انجام دهیم.

کد خبر 6062756

دیگر خبرها

  • اصل ۴۴ قانون اساسی دقیق اجرا شود/استفاده از بخش تعاونی برای جهش تولید ضروری است
  • پیگیری تشکیل کمیته معاونین اقتصادی استانداران هرات و خراسان رضوی
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۱۰ درصد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • وزیر اقتصاد: حمایت از تولید، نیازمند تخفیف های بیشتر در حوزه مالیاتی است
  • ضرورت اصلاحات مالیاتی لازم در جهت تقویت تولید/ چگونه سرمایه‌های خرد مردمی به سمت بخش مولد اقتصاد جذب می‌شود؟
  • ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم
  • جهش تولید برای ایران قوی / مردم را چگونه مشارکت دهیم؟