Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:34:28 GMT

بزم ساز و خنجر در دومین شب فستیوال آینه‌دار

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۷۷۷۳

بزم ساز و خنجر در دومین شب فستیوال آینه‌دار

دومین شب از اجراهای فستیوال آینه‌دار، شب گذشته در حالیکه با صدای چکاچک خنجر و زنبورک مردان ترکمن آغاز شد به سکوت موسیقی منطقه الموت و باغ‌های طالقان رسید.

در شب ترکمن آینه‌دار چه گذشت؟

در آغاز برنامه‌های شب دوم آینه‌دار، علی مغازه‌ای، دبیر اجرایی این فستیوال هنری با یک ساز زنبورک روی صحنه آمد و بعد از اجرای قطعه‌ای گفت: موسیقی ترکمن یکی از هویت‌مندترین موسیقی‌ها است و امشب در نظر داریم تا رقص خنجر را هم اجرا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاووز و زنبورک همان قپوز است

وی افزود: ساز زنبورک، قاووز هم گفته می‌شود که ترکمنی شده قوپوز است. قوپوز ساز زخمه‌ای و مضرابی ترک‌های آذربایجان است. 
در ادامه، تاج‌بردی قرنجیگ، رحیم بردی قرنجیگ، امان بردی قرنجیگ، حمید کم و محمد ایری رقص آیینی ترکمن را اجرا کردند و سپس باغشی دردی طریک، حمید کم نوازندگان دوتار، خداوردی طریک نوازنده کمانچه، هنرمندانی بودند که برای اجرای عروسی ترکمن وارد صحنه شدند.

باغ یعنی ببین

مغازه‌ای با اشاره به بخشی‌های ترکمن توضیح داد: بخشی‌های این منطقه باغشی شناخته می‌شوند که این واژه سابقه دیرینه‌ای دارد. باغ در گویش ترکمنی (در زبان آذری باخ) به معنی «نگاه کن» هم هست و باغشی می‌تواند به هم ریشه نگاه کردن هم باشد و منابعی که بتواند تمام زوایا و ابعاد بخشی را برای ما باز کند مدون نیست.

غارفی آیینی موسیقایی برای درمان

تقی یوسف‌نیا نوازنده تویدوک (یدی بوغون) به همراه زوج هنری‌اش احمد کشواد خواننده هنرمندان دیگری از ترکمن بودند که روی صحنه آمدند تا موسیقی که برای درمان بیماران می‌نواختند، اجرا کنند.
دبیر اجرایی آینه‌دار درباره این بخش از اجرا توضیح داد: بحث درمان بین ترکمانان یکی از گونه‌های موسیقی است که به اشتباه موسیقی درمانی گفته می‌شود. این موسیقی دو گونه دارد؛ گونه‌ای که به صورت نمایشی است و ما صلاح ندانستیم موسیقی نمایشی در آینه‌دار اجرا شود. گونه دیگر این موسیقی با نی انجام می‌شود که در ترکمن غارقی گفته می‌شود و در بین ترکمن‌ها انواع مختلفی دارد. آقای کشواد و یوسف نیا به بالین بیماران به ویژه مبتلایان به سرخک می‌رفتند و اجرا می‌کردند.

یادی از اسطوره/ پسر برای پدر نواخت

باغشی براتعلی یگانه که اهل درگز است، فرزند بخشی اولیاقلی یگانه یکی از اسطوره‌های ترکمن درگز است.
به گفته مغازه‌ای ترکمن‌های درگز در خراسان رضوی فعلی ولی در شمال خراسان از نظر فرهنگی و گویش، تفاوت بسیاری با ترکمن‌های شرق دریای خزر دارند. بخشی براتعلی یگانه قطعه‌ای هم برای پدرش اجرا کرد. بخشی اولیاقلی سال ۵۸ از دنیا رفت.
بخشی عاشورگلدی برزین نوازنده دوتار به همراه حمیدکم نوازنده کمانچه هنرمندان دیگری بودند که به اجرای برنامه پرداختند.

اجرای آثار اسطوره‌ای به نام مختوم قلی

دبیر اجرایی آینه‌دار درباره عاشورگلدی گفت: این هنرمند در روستای بسیار زیبایی نزدیک کلاله زندگی می‌کند و شهرتی فراتری از ایران دارد و چون در عاشورا به دنیا آمده اسم عاشور گلدی را برایش انتخاب کرده‌اند، این هنرمند برادر دیگری به اسم حاج گلدی دارد که کمانچه‌نواز چیره دستی است و به علت بیماری که داشته، نتوانسته در ششمین دوره آینه‌دار حضور پیدا کند. به همین دلیل حمید کم نوازنده قیچک، عاشور گلدی را در این اجرا همراهی می‌کند. 
این دو هنرمند اشعاری از مختوم‌قلی هنرمند پیشکسوت ترکمن اجرا کردند.

شب درخشش پیشکسوتان

یکی از بخش‌های جالب توجه شب ترکمن آینه‌دار حضور عاشور محمد قان‌یخمز نوازنده ۸۹ ساله یدی‌بوغون (نی) ترکمن و بخشی آرازمحمد باخوشی خواننده و نوازنده دوتار اهل ترکمن با بیش از ۸۰ سال روی صحنه تالار رودکی بود.
عاشور محمد قان یخمز موسیقی که برای درمان کودکان به کار برده می‌شده، اجرا کرد.
اولین سانس آینه‌دار در دومین شب این فستیوال با اجرای محمد ایری و دخترش گول‌آییم ایری بخش دیگری از این برنامه‌ها بود.

اخرین اجرای ماه‌گل / او نو عروس است 

به گفته مغازه‌ای ایری یک هنرمند چند وجهی است که چند ساز مثل دیل‌لی تویدوک (نی زبانه دار) و زنبورک را می‌نوازد. گول آییم دختر این هنرمند که اسمش به معنای ماه‌گل است نیز به عنوان نماینده زنان ترکمن در این فستیوال حضور دارد. او به تازگی عروس شده و دیگر به صحنه نمی‌آید بنابراین ممکن است شما امشب آخرین اجرای او را ببینید. 

گذر از نت سکوت در صفحه الموت

در قسمتی بعدی برنامه‌های شب دوم این اجراها، علی مغازه‌ای، دبیر اجرایی فستیوال آینه‌دار درباره موسیقی الموت و طالقان گفت: انگار الموت نقطه بدون موسیقی است و مردم منطقه هم قبول دارند که موسیقی ندارند. افرادی هم که به ما قول دادند، هنرمندانی را معرفی می‌کنند، بدقولی کردند اما ما به شکل معجزه آسایی به افراد بی‌نظیری رسیدیم که حتی اهالی منطقه الموت هم با این افراد آشنا نبودند. یکی از نوازنده‌هایی هم که قرار بود به آینه‌دار بیاید، هفته گذشته پایش شکست و نتوانست حضور پیدا کند. الموت خاصیت‌های فرهنگ خودش را دارد، البته اشتراکاتی هم با طالقان دارد.
سپس حسین عباسی نوازنده سرنا همراه معصوم حسینی نوازنده دهل به صحنه آمدند و موسیقی عروسی الموت را اجرا کردند. و در ادامه نظر علی حدادی، یکه‌خان ترانه‌های عامیانه الموت از منطقه معلم کلایه اجرای موسیقی داشتند.

دل جوان مرد ۸۷ ساله

نظرعلی حدادی هنرمند دیگری بود که در شامگاه گذشته به اجرای برنامه پرداخت. او متولد ۱۳۱۱ است اما دل جوانی دارد و ترانه‌های فارسی و ترکی را می‌داند. 
سپس احمد قورچی و صدرالله اندیجی به صحنه آمدند و شادیانه‌های عروسی مردم شرق الموت را اجرا کردند. 
این هنرمندان ۷۶ ساله پای ثابت عروسی‌هایی شرق الموت هستند و پدیده‌های منطقه خودشان محسوب می‌شوند.

فراموشی تشت و لگن و عاشقانه عزیز و نگار

علی مغازه‌ای درباره این دو هنرمند گفت: آنها فراموش کردند ابزار موسیقی‌شان که تشت و لگن بوده، بیاورند و ما این ابزار را برایشان فراهم کردیم تا بتوانند بنوازند. شاید برای اولین بار است که این هنرمندان پشت میکروفن قرار می‌گیرند.
پس از اجرای این هنرمندان سالخورده، فرخ‌الله قرقی هنرمند دیگر موسیقی منطقه الموت، به روی صحنه رفت و با ضرب و آواز روایت عزیز و نگار و ترانه‌های محلی طالقان را اجرا کرد.
فتح‌الله محبی بازمانده موسیقی طالقان با ۸۹ سال، یکی دیگر از هنرمندانی بود که به صحنه آمد و سرنا نواخت.

سرنوشت مشابه محبی و بتهوون

دبیر اجرایی آینه‌دار درباره محبی گفت: ما در جنگل‌های طالقان گشتیم تا فتح‌الله محبی را پیدا کردیم. او گوشش نمی‌شنود اما قرار شد دقایقی برای ما هنرنمایی کند. سپس جانشین هنری او یعنی پسرش قدرالله محبی ادامه اجرا را به عهده بگیرد.
عاشیق حیدر محمودی (نوازنده قوپوز)، فرامرز گوزلی (نوازنده بالابان) و حمزه علی خدره (نوازنده دایره) هنرمندان اجرای ویژه دومین شب آینه‌دار بودند که قطعاتی از عروسی‌ها را به نمایش گذاشتند.

جشنواره آینه‌دار که تاکنون پنج دوره خود را پشت سر گذاشته، بر موسیقی نواحی مختلف ایران و فرهنگ‌های گوناگون موسیقایی تمرکز دارد و نخستین جشنواره موسیقی نواحی ایران است که با مدیریت و سازماندهی بخش غیردولتی برگزار می‌شود. همچنین اختصاص داشتن هر دوره از جشنواره آینه‌دار به یک منطقه‌ موسیقایی، امکان بی‌سابقه‌ای برای پرداختن دقیق به جزئیات‌ فرهنگ‌های موسیقایی آن ناحیه را در رویدادی یک هفته‌ای فراهم می‌کند.

علاوه بر این گردهمایی موسیقایی یک هفته‌ای که به عنوان یکی از اهداف اصلی آینه‌دار در نظر گرفته شده، نکوداشت اساتید و پیشکسوتان موسیقی نواحی (آینه‌داران) و ثبت و ضبطِ صوتی و تصویریِ نظام‌مندِ موسیقی نواحی ایران از مهم‌ترین اهداف جشنواره آینه‌دار هستند.

بیش از ۱۰ تن از آینه‌داران موسیق نواحی ایران چشم از دنیا فروبسته‌اند و جشنواره آینه‌دار موفق شده علاوه بر میزبانی این بزرگان در واپسین سال‌های عمر گرانبارشان، میراث صوتی و تصویری ماندگاری از ایشان به یادگار بگذارد.

نخستین دوره این جشنواره، مهر ۱۳۹۲ به موسیقی شرق خراسان، سیستان و بلوچستان اختصاص داشت. دومین دوره‌ آن در خرداد ماه ۱۳۹۴ میزبان موسیقی‌دانان جنوب ایران و مناطق حاشیه خلیج فارس از استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان بود. سومین سال آینه‌دار با موضوع موسیقی اقوام ایلی و عشایر کوچ‌نشین بختیاری، قشقایی، لکی و لری در تیرماه ۱۳۹۵ برگزار شد. چهارمین جشنواره آینه‌دار در آذر و دی ۱۳۹۶ میزبان عاشیق‌ها و موسیقیدانان موغامی و گروه‌های رقص از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان بود و در ششمین دوره این رویداد هنری هنرمندان دامنه شمالی البرز آینه‌داران صحنه‌گردان این رویداد هنری هستند.

ششمین جشنواره آینه‌دار از ۲۰ تا ۲۲ آذرماه در تالار رودکی در حال اجراست و آیین پایانی این رویداد ۲۴ آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برچسب‌ها موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۷۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بداهه مناجات ابوسعید ابوالخیر با پروردگار/علیرضا قربانی: امیدوارم لایق محبت‌های مردم ایران باشم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تور کنسرت‌های علیرضا قربانی خواننده مطرح ایرانی در نوروز ۱۴۰۳، سوم تا هفتم فروردین ماه در دو سانس ۱۹ و ۲۲/۳۰ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

قربانی در این کنسرت‌ها قطعات از پیش مشخص شده شامل «عروج» به آهنسازی حسام ناصری و شعر ابوسعید ابوالخیر، «پریشانی» و «پل» از حسام ناصری و شعر احمد امیر خلیلی، «مرا ببخش» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر حسین غیاثی، «زلف سیه» به آهنگسازی غلامحسین مین باشیان و شعر غلامحسین مین باشیان را در بخش اول اجرا کرد.

قربانی در نیمه اجرا با سلام و تبریک سال نو از مخاطبانش خواست تا برای حضور سبز خودشان خود را تشویق کنند و گفت: مدیریت این اجرا‌ها با حسام ناصری و تیم برایی کنسرت است که همه با هم به شما خیر مقدم می‌گوییم. سال نو باستانی فرخنده و مبارک و طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق تعالی باشد، بی نهایت خوشحالیم که تا لحظات پایانی سال قبل و بلافاصله سال جدید خدمت شما رسیدیم و افتخار به حضورتان داریم. ما قدردان حضور و حمایت‌های شما هستیم که امیدواریم ادامه داشته باشد و بتوانیم باز هم در خدمتتان باشیم.

وی سپس پیش از اجرای قطعه میدانی تو گفت: این قطعه مثل خیلی دیگر از قطعات کاری از حسام ناصری است، اما ادبیات و اشعار آن از ابوسعید ابوالخیر و گهای هم مولانا است محتوای آن براساس حس و حال ما روی صحنه و ارتباطی که با شما برقرار می‌کنیم، انتخاب می‌شود و بداهه است، بنابراین مشخص نیست که چه چیز می‌خوانیم و انخاب مناجات بداهه است به نظرم این قطعه را با گوش جان بشونید و لحظاتی با آن همذات پنداری کنید چرا که مناجاتی با پروردگار است.

پس از آنتراکت و اجرای یک قطعه بی کلام شوشتری توسط گروه و تشویق نوازندگان توسط خواننده و مردم، قطعاتی دیگر «در زلف تو آویزم» از حسام ناصری و شعر امیرخسرو دهلوی، «عاشقانه نیست» از حسام ناصری و شعر اهورا ایمان، «گفتگو» از سیاوس ولی پور و شعر حسین منزوی، «خیال خوش» از علیرضا افکاری و شعر حسین غیاثی و در نهایت نیز «روزگار غریب» با شعر احم شاملو و حمید خلف بیگی اجرا شد.

قطعه آخر هم طبق روال کنسرت‌های اخیر قربانی با همخوانی مردم اجرا شد. قربانی از مردم خواست تا این قطعه را با همه احساسشان بخوانند و با هم همنوا شوند.

یکی از ویژگی‌های کنسرت‌های علیرضا قربانی توجه ویژه به نوازندگان است که مدام در قطعات مختلف توسط خواننده و مردم مورد تشویق و معرفی قرار می‌گیرند.

اعضای گروه ارکستر علیرضا قربانی حسام ناصری، تنظیم قطعات و نوازنده پیانو، سامان صمیمی، ویلن و کمانچه، امین عطایی، سولیست، آرمین قضاتی، رایین نورانی، بهار فلسفی و برهان همتی، ویلن و آرش جامع، نگار فرجی (سولیست)، کوشا صرافی، سارا نادری و زهرا کریمی نیز ویلن ۲، هومن مهدویان، تار و سه تار، دانیال جورابچی، طناز اسدالهی، مهدی منادی و الهام عادلی زااده، ویولا، مسعود فیروزی نژاد، محمدحسین غریبی، پروشات زندآیین و سینا آذرآباد، ویلنسل، مه سیما فلاحی، فلوت، حسام صدفی نژاد ابوا، نرگس تقی پور و هومان باقی، هورن، دارا دارایی، باس و ذکریا یوسفی و شایان ریاحی پرکاشن.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شب‌های احیای تلویزیون برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • شب های احیا در شبکه جام جم
  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • مسابقه پیامکی اجرای پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • نیرو‌های مسلح یمن از اجرای شش عملیات جدید خبر داد
  • اجرای بداهه مناجات ابوسعید ابوالخیر با پروردگار/علیرضا قربانی: امیدوارم لایق محبت‌های مردم ایران باشم