Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@18:30:05 GMT

آیا بازار گاز صاحب اوپک می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۸۰۴۹

آیا بازار گاز صاحب اوپک می شود؟

در دورانی که عرضه جهانی گاز از میزان تقاضا رشد سریع‌تری را تجربه می‌کند و بیم تشدید اشباع عرضه بازار را برانگیخته است، طولی نخواهد کشید که تحلیلگران درباره مدل گازی اوپک با قدرت کنترل قیمت‌های بین‌المللی صحبت کنند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر سازمانی متشکل از صادرکنندگان گاز وجود دارد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نام دارد و شامل ده‌ها کشور است که در راس آنها روسیه، قطر و ایران قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهرست اعضای این گروه همچنین شامل نیجریه (بزرگترین تولیدکننده LNG آفریقا)، لیبی و مصر است که به تازگی با چندین کشف گاز، در بازار گاز بین‌المللی  یک مدعی به حساب می‌آید.

از میان ۱۰ صادرکننده گاز بزرگ دنیا، چهار کشور عضو GECF‌ هستند از جمله روسیه که بزرگترین صادرکننده این کالا در جهان است و در نتیجه این سازمان می‌تواند مانند اوپک در بازار نفت، از نفوذ کافی در بازار بین‌المللی  گاز برخوردار باشد. اما نخست باید یک بازار گاز بین‌المللی وجود داشته باشد.

رئوف مومدوف، محقق سیاست انرژی موسسه خاورمیانه در مقاله اخیری درباره GECF به این نکته اشاره کرده که متمایزترین تفاوت میان اوپک و سازمان گازی همین نکته است. در حالی که بازار بین‌المللی  توسعه یافته ای برای نفت خام با شاخص قیمت‌ها و سبدهای قیمت وجود دارد، بازار گاز طبیعی از این نظر فاصله زیادی با یک بازار بین‌المللی  دارد. گاز طبیعی مطمئنا در سطح بین‌المللی  معامله می‌شود اما میزان زیادی از آن از طریق خطوط لوله منتقل می‌شود که مقصدها و در نتیجه پتانسیل بین‌المللی  شدن این کالا را محدود می‌کند. با این حال LNG وجود دارد و LNG اوضاع را تغییر می‌دهد.

حداکثر یک سوم از LNG در بازار محموله‌های تکی وجود دارد و در این بازار قیمت‌ها برخلاف قراردادهای بلندمدت گاز، با شاخص‌های قیمت نفت مرتبط نیست. این بخش از معاملات LNG می‌تواند رشد کند. در بازار محموله‌های تک، قیمت‌ها جذاب‌تر از قراردادهای بلندمدت هستند و به دلیل افزایش تولید و ظرفیت صادرات LNG در سراسر جهان است که باعث مازاد عرضه شده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که زمان تشکیل سازمانی مشابه اوپک برای صادرکنندگان گاز فرارسیده است.

در سال ۲۰۰۶ پنج سال پس از تشکیل GECF در مقاله‌ای که از سوی موسسه مطالعات انرژی آکسفورد منتشر شد، گفته شد GECF هنوز فاصله زیادی با یک تشکیلات کارتلی دارد اما این موضوع می‌تواند تغییر کند به خصوص در شرایطی که بازار در آینده با مازاد عرضه مواجه شود.

نیکوس تسافوس، محقق انرژی از مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک اخیرا در مطلبی نوشت: اکنون بازار در وضعیت مازاد عرضه است و این مازاد عرضه شدت می‌گیرد. به نظر می‌رسد وضعیت برای تشکیل یک اوپک گازی ایده آل باشد. وی نیز مانند مومدوف خاطرنشان کرد افزایش معاملات LNG در بازار محموله‌های تک، توسعه ظرفیت انرژی و مازاد عرضه گاز همگی از تشکیل گروهی مشابه اوپک پشتیبانی می‌کند.

با این حال عامل مهمی وجود دارد که احتمالا مانع رفتار مشابه اوپک می‌شود. دو صادرکننده بزرگ LNG در جهان یعنی آمریکا و استرالیا، عضو گروه GECF نیستند و بعید است که عضو این گروه شوند. این دو کشور در سال‌های اخیر به شدت سرگرم افزایش ظرفیت صادرات LNG بوده‌اند و امروزه آمریکا پس از روسیه، قطر و نروژ چهارمین صادرکننده بزرگ گاز در جهان است. نروژ هم بعید است به GECF ملحق شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ممکن است زمان برای فعالیت GECF به عنوان یک اوپک گازی فرا رسیده باشد اما معلوم نیست بخواهد چنین راهی را در پیش بگیرد. با توجه به توزیع جغرافیایی ظرفیت LNG، شانس تنظیم موفقیت آمیز تولید به نحوی که باعث بالا رفتن قیمت‌ها شود مورد تردید است. همچنین بسیاری از اعضای GECF عضو اوپک هستند و ممکن است پیش از این به حد کافی تولید انرژی فسیلی را محدود کرده باشند که تمایلی به اقدامات بیشتر نداشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اوپک گازی قیمت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۸۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طارمی جای خالی سردار را پر کرد!

به گزارش "ورزش سه"، مهدی طارمی در بازی با ترکمنستان نقش کلیدی در حملات ایران ایفا کرد و فرصت‌های طلایی برای وینگرهای ایران ایجاد کرد، طارمی دو موقعیت طلایی برای مهدی قایدی و محمد محبی ایجاد کرد که هر دو بازیکن قدر موقعیت را ندانستند، البته تک گل ایران هم با دخالت مهدی طارمی به ثمر رسید تا او نقش ویژه خود را در این مسابقه ایفا کرده باشد.

طارمی در جریان این مسابقه کمی عقب‌تر از وینگرهای تیم ملی بازی می‌کرد و با پاس‌های در عمق و در عرض بازیکنان ایران را صاحب توپ می‌کرد، اولین موقعیت جدی ایران روی حرکت تماشایی طارمی ایجاد شد، او در موقعیتی تک به تک با پاس رو به بغل مهدی قایدی را در مقابل دروازه خالی قرار داد اما وینگر جنوبی تیم ملی به خوبی از این موقعیت استفاده نکرد و به بیرون زد.

دومین موقعیتی که طارمی در این مسابقه ایجاد کرد بعد از گل اول تیم ملی بود که با پاس نرم و هوشمندانه محبی را صاحب توپ کرد اما ضربه روی پا و محکم این بازیکن توسط دروازه‌بان ترکمنستان مهار شد.

این سبکی که تیم ملی در مسابقات اخیر پیش گرفته در جام ملت‌های آسیا هم اجرا شده بود و سردار آزمون نقش محوری را در تیم ملی داشت و دیگر بازیکنان ایران را صاحب موقعیت می‌کرد.

طارمی در بازی اول مقابل ترکمنستان هم یک پاس گل برای محمد محبی ارسال کرده بود و در این مسابقه هم یک پاس گل برای مهدی قایدی ارسال کرد.

دیگر خبرها

  • فال انبیا فردا جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • بازگرداندن دست بند طلا به صاحبش
  • یارانه سوخت هواپیما‌ را حذف کنید
  • فال انبیا فردا پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • طارمی جای خالی سردار را پر کرد!
  • آخرین تحولات قیمت نفت
  • افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۴