Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@12:27:36 GMT

تأثیر افزایش نرخ بنزین بر مسکن منتفی است

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۸۹۵۰

تأثیر افزایش نرخ بنزین بر مسکن منتفی است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی رغم افزایش قیمت بنزین در یک ماه اخیر، اما نه تنها اتفاق خاصی در بازارهای موازی سرمایه ای رخ نداده، بلکه حتی در کالاهای مصرفی و نیز کرایه حمل و نقل عمومی نیز شاهد افزایش چندانی نبوده ایم هر چند که برخی تلاش ها برای افزایش نرخ دلار یا طلا و مسکن در روزهای اخیر، هیجانی کاذب ایجاد کرد، اما نرخ ها به سرعت به دلیل عدم استقبال از سوی مصرف کنندگان و نیز کنترل بازار از سوی متولیان بازارهای موازی، به قیمت های قبل از افزایش نرخ بنزین بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مسکن نیز اگرچه منافع برخی مشاوران املاک و انبوه سازان در ایجاد التهاب در فضای رسانه ای و مجازی برای افزایش قیمت مسکن بود، اما به دلیل آنکه بازار مسکن مصرفی نتوانست از بازار مسکن سرمایه ای پشتیبانی کند، این تلاش ها ناکام ماند و علی رغم تداوم افزایش تعداد معاملات و خرید و فروش مسکن در ماه جاری نسبت به ماه های مهر و آبان، اما روند ثبات یا حتی کاهشی قیمت مسکن به خصوص در مناطق میانی، مرکزی و جنوبی پایتخت حفظ شد.

تفاهم خریدار و فروشنده بر حبابی بودن قیمت ها/ تخفیف های خارج از عرف مالکان

بررسی های میدانی نشان می دهد اگرچه تقاضای خرید مسکن مصرفی از سوی اقشار متوسط رو به افزایش است، اما قیمت ها مشابه نرخ های مهر ماه است  و با توجه به اینکه کنترل بازار مسکن در اختیار خریدار است نه فروشنده، امکان اخذ تخفیف های خارج از عرف بازار مسکن نیز کاملا فراهم است. به عبارت دیگر، خریدار و فروشنده هر دو از حبابی و غیر واقعی بودن قیمت ها اطلاع دارند و از احتمال ادامه روند کاهشی آن مطلع هستند.

از سوی دیگر ادامه ثبت نام طرح ملی مسکن و استقبال مثبت مردم از این طرح، توانسته تا حدودی از ادامه روند افزایشی قیمت مسکن به دلیل ایجاد جو روانی افزایش عرضه نسبت به تقاضا، جلوگیری کند. به نظر می رسد تا پایان سال جاری، تقاضای سرمایه ای نتواند جایگاهی در بازار مسکن داشته و درنتیجه خریداران مصرفی با خیال آسوده تری به دور از التهاب بازار مسکن بتوانند به خرید مسکن اقدام کنند.

نگاهی به ۳ منطقه نخست پُرمعامله مهر و آبان تهران/ تداوم ثبات قیمت ها

به عنوان مثال قیمت مسکن در برخی نقاط گران‌قیمت‌تر ستارخان تقریبا در بازه قیمتی مهرماه و آبان ماه باقی مانده است؛ بر اساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از میانگین قیمتی منطقه ۲ پایتخت در مهر و آبان امسال، این ارقام به ترتیب ۱۹.۹ و ۱۸.۸ میلیون تومان است. در حال حاضر در ستارخان واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت در بازه قیمت ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می رسند و واحدهای بالای ۲۰ سال ساخت نیز در بازه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در حال خرید و فروش هستند که نشان دهنده ثبات و حتی کاهش نسبی قیمت ها در منطقه مذکور نسبت به دو ماه نخست پاییز امسال است.

گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی برای مناطق ۹ و ۱۰ تهران در دو ماه مهر و آبان امسال به عنوان دو منطقه پُرمعامله تر نسبت به سایر مناطق شهری پایتخت میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را ۸.۷ و ۸.۸ میلیون تومان و تقریبا بدون تغییر در این دو ماه ذکر کرده است؛ در حال حاضر بررسی های میدانی از مشاوران املاک نشان می دهد در منطقه استاد معین تهران (واقع در منطقه ۹) واحد مسکونی نوساز با قیمت هر متر ۱۱ میلیون تومان و واحدهای بین ۱۵ تا ۲۰ سال ساخت نیز بین هر متر ۷.۵ تا ۸.۵ میلیون تومان در حال خرید و فروش است. در خیابان آذربایجان (منطقه ۱۰) نیز قیمت ها تقریبا با همین بازه و در مواردی با قیمتی کمتر به مشتریان ارائه می شود.

کارشناس اقتصاد مسکن: افزایش شوک آمیز قیمت مسکن منتفی است

در همین خصوص بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن درباره تأثیر شوک بنزین بر بازار مسکن اظهار داشت: در اواخر سال ۹۲ که اوایل رکود بازار مسکن ۵ سال در ابتدای دولت یازدهم محسوب می شد، یکی از مدیران انجمن انبوه سازان از احتمال افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۳ خبر داده بود! در حالی که افزایش ۳۰۰ درصدی به معنای ۴ برابر شدن قیمت هاست.

وی افزود: این انبوه ساز یا واقعا از معنای افزایش ۳۰۰ درصدی بی اطلاع بود یا آنکه منافع وی در افزایش قیمت مسکن بود؛ با این حال در انتهای سال ۹۳، قیمت مسکن تفاوتی با ابتدای آن سال نداشت؛ چون اقتصاد مسکن تابع شرایط خاصی است و اصول خود را دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از آنجایی که مردم در بازار مسکن یا سایر بازارهای موازی تا حدودی تحت تأثیر رسانه ها هستند، در روزهای اخیر نیز برخی افرادی که منافع آنها در ایجاد التهاب در بازار مسکن است، از جمله برخی مشاوران املاک و انبوه سازان به دنبال القای افزایش قیمت مسکن و بروز شوک در بازار مسکن به بهانه افزایش قیمت بنزین بودند؛ حال آنکه من همچنان معتقدم قیمت مسکن تا پایان سال بدون تغییر باقی می ماند.

وی تأکید کرد: مختصات کنونی بازار مسکن نشان می دهد علیرغم فضای هیجانی و پُراسترسی که برخی به دنبال القای آن هستند، پیش بینی نمی شود شوک جدیدی در بازار مسکن بُروز کند و تحلیل سابق مبنی بر ثبات نسبی قیمت مسکن که می تواند بازه ای تا افزایش یا کاهش ۱۰ درصدی را شامل شود، همچنان تا پایان سال جاری معتبر است.

ملکی درباره علت ارائه این تحلیل گفت: از آنجایی که تقاضای سوداگرانه بدون پشتیبانی تقاضای مصرفی نمی تواند تداوم داشته باشد، افزایش شوک آمیز قیمت ها در بازار مسکن بسیار بعید است. به خصوص که در حال حاضر مهمترین شاخص در بازار مسکن شامل «فاصله قیمت مسکن نسبت به درآمد خانوار» در بالاترین و ماکزیمم حالت ممکن قرار گرفته و این فاصله در دامنه زمانی کوتاه مدت قابل جبران نیست؛ لذا خانوارها توانایی خرید مسکن را ندارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن مسکن قیمت بنزین بازارهای سرمایه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۸۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن تهران؛ مسکن در این منطقه۴۰ میلیون تومان!

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، «خبرگزاری مهر» قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو قیمت خرید و فروش مسکن در منطقه ۱۵ تهران را بررسی کنیم.

ناگفته نماند، افزایش قیمت مسکن در حالی است که کف حقوق وزارت کار در سال (۱۴۰۲) حدود هشت میلیون تومان تعیین شده بود و حقوق کارگران (با تبدیل ریال به دلار) ،۱۳۱ دلار است، که همین مبلغ حقوق دریافتی را باید برای اجاره خانه پرداخت کند؛ مبلغ مازادی برای مخارج دیگر باقی نخواهد ماند، اما بر اساس استانداردها، تنها تا سقف ۳۰ درصد از درآمد هر فرد باید صرف مسکن شود.

به طور مثال، هر فرد برای خرید یک واحد نوساز با زیربنای ۶۵ متر یک‌خوابه در خیابان اتابک واقع در منطقه ۱۵ تهران، باید ۲ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان سرمایه داشته باشید.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۵ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۵) عمر ساختمان قیمت هر متر (تومان)
مشیریه ۱۳۹۸ ۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰
افسریه شمالی ۱۴۰۰ ۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰
اتابک خاوران طیب ۱۳۹۰ ۴۰٬۰۰۰٬۰۰۰
دولت‌آباد ۱۳۸۴ ۶۴٬۸۱۴٬۰۰۰
مسلم شمالی ۱۳۹۸ ۸۵٬۶۰۶٬۰۰۰
جنت آباد مرکزی ۱۳۹۴ ۹۹٬۰۵۶٬۰۰۰
شوش. صراف‌ها ۱۳۸۴ ۱۳۱٬۷۶۴٬۰۰۰
افسریه. والفجر ۱۴۰۱ ۶۸٬۴۲۱٬۰۰۰
شوش. بهار شمالی ۱۳۹۳ ۸۹٬۲۸۵٬۰۰۰

به گزارش مهر، منطقه ۱۵ تهران یکی از مناطق معروف واقع در جنوب شرقی تهران است که نقطه اتصال آن با دیگر مناطق تهران است. این منطقه دارای آب و هوای متناسب با دیگر شهرها و استان‌های مرکزی تهران است اما گاهی آلودگی هوا متراکم می‌شود.

کد خبر 6076903 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • آیا باید با رویای شیرین اقتصاد تک‌نرخی وداع کنیم؟
  • نرخ رهن بازار مسکن در تهران؛ رهن کامل در این منطقه با یک میلیارد
  • فوبیای وام مسکن
  • ۵ پیش‌بینی درباره نرخ اجاره در سال جدید/ آرامش چگونه به بازار اجاره بازمی‌گردد؟
  • نرخ خرید در بازار مسکن تهران؛ مسکن در این منطقه۴۰ میلیون تومان!
  • الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن
  • پنج شایعه و پنج خبر تاثیرگذار اقتصادی در سال جدید