Web Analytics Made Easy - Statcounter



فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: من معتقدم هزینه‌ای که اعتراضات آبان ماه در پی داشت، در طول ۴۱ سال گذشته از لحاظ اقتصادی در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، شاید برآورد خسارت‌ها در ناآرامی‌های پس از سهمیه بندی بنزین چندان کار آسانی نباشد، به ویژه در بعد سیاسی که یقینا گذشت زمان ابعاد آن را مشخص خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما محاسبه میزان خسارات اقتصادی که با تخریب منابع ملی از سوی معترضین آغاز و سپس با قطع اینترنت بر ابعاد آن افزوده شد، کار دشواری نخواهد بود. حالا اما باید دید تبعات دوران پسا سهمیه بنزین چگونه خواهد بود یعنی باید دید اعتراضات بعد از سهمیه بندی چه تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهد داشت؟

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره می‌گوید: اعتراضات آبان ماه درست دو سال بعد از اعتراضات سال ۹۶ در یک شوک و شکاف عمیق‌تر بین جامعه مدنی و حاکمیت، رخ داد. پس از این اعتراضات، بدون تردید بازسازی اجتماعی نمی‌تواند به این راحتی‌ها صورت بگیرد. ضمن این که حوادث اخیر اخبار جهانیان چه در حوزه حقوق بشر چه در حوزه اقتصاد بین‌الملل را به خود جلب کرد. چرا که برای اولین بار بود که اینترنت به طور گسترده قطع شد. به طوری که رییس سابق اتاق بازرگانی اعلام می‌کند که پس از قطعی اینترنت فقط در حوزه اقتصاد، یک و نیم میلیارد دلار متضرر شده‌ایم.

وی افزود: یعنی پس از سال‌ها که دولت و نهادهای خصوصی برای توسعه کسب و کار مجازی و اینترنتی تلاش‌ها و هزینه‌هایی را صرف کرده است، برای نخستین بار متوجه شدند که این مسیر به طور کل مسیر ایمنی نیست. بنابراین یقینا واقعیت فوق بر روی خروج سرمایه یا انتقال سرمایه به بخش‌های دلالی و خرید و فروش ارز تاثیر خواهد گذاشت. لذا من معتقدم از لحاظ اقتصادی هزینه اقتصاد در فضای مجازی یا اقتصاد وابسته به دنیای مجازی به مراتب بیشتر از هزینه تخریب‌ها و آثار اقتصادی تظاهرات و ویرانی‌هاست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه البته این مقدار هزینه اقتصادی، بنا به گزارش رییس اتاق بازرگانی فقط شامل اقتصاد بخش خصوصی بوده است، گفت: من معتقدم هزینه‌ای که اعتراضات آبان ماه در پی داشت، در طول ۴۱ سال گذشته از لحاظ اقتصادی در نوع خود بی‌نظیر بوده است. البته مقایسه من از نظر شکلی است. درست است با ضربه‌هایی که در جنگ تحمیلی ارتش صدام و نیروهای غربی به تاسیسات ما وارد کرد، هزینه‌هایی سنگینی را متحمل شدیم، اما ضربه‌ها و خسارت در صحنه جنگ کار دشمنان و همسایه غربی ما بود و اتفاقی که در آبان ماه رخ داد از نظر نوع خود، خسارات اقتصادی بی‌سابقه‌ای بوده که بر دولت و ملت تحمیل شد.

ناصری گفت: از هر حیث به این موضوع نگاه کنیم، چون برای اولین بار حساب فضای مجازی و اینترنتی را اقتصاد وابسته به اینترنت را مختل کرد، هزینه بسیار بسیار سنگینی را بر دولت و مردم تحمیل کرد. فراموش نکنیم که تظاهرات یک هفته‌ای آبان ماه، تمام دنیا را به خود مشغول کرد و توجه‌ها را به این سمت کشاند. بنابراین یقینا با قطع اینترنت سرمایه گذاری، بخش دولتی و خصوصی هم دچار اختلال خواهد شد.

وی درباره اقدامات حاکمیتی برای التیام زخم‌های وارد شده بر جامعه نیز گفت: همان مواردی که سال ۸۸ و ۹۶ و حتی در دولت آقای هاشمی و در اتفاقات اسلام شهر و قزوین و غیره -در مسایل تقسیمات کشوری- مطرح شد این بار هم اتفاق افتاد و اعتراض مسالمت‌آمیز مردم به رسمیت شناخته نشد. بنابراین تا وقتی نگاه سران قوه کشور این است که این اعتراضات اغتشاش بوده است، هیچ سامانی صورت نخواهد گرفت. تا زمانی که اعتراض مسالمت‌آمیز را به رسمیت شناخته نشوند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و این آتش‌های زیر خاکستر فاصله بین حکومت و جامعه مدنی را روز به روز عمیق‌تر خواهد کرد. تنها یک راه وجود دارد و آن هم تغییر سیاست‌هاست. البته برای این که ضمانت اجرایی داشته باشد خیلی از ساختارها باید اصلاح شود. در یک جمع‌بندی شاید پیشنهاد اقای روحانی بهترین راهکار باشد که ما باید برای سیاست‌های کلی رفراندوم برگزار کنیم.


منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۸۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

به گزارش قدس آنلاین، بیشتر مردم در کف جامعه این سخنان را ادعای مسئولان و غیرواقعی می‌دانند و تأکید دارند چنانچه اقتصاد رشد می‌کرد، بی‌شک ما باید در سفره خود آن را مشاهده می‌کردیم و این‌گونه نتیجه می‌گیرند که آمارها غیرواقعی‌اند.

اما موضوع چیست و چرا باوجود اینکه مسئولان مدعی رشد ۵درصدی اقتصاد هستند و بانک جهانی هم در زمستان سال گذشته بر این مسئله صحه گذاشته و رشد اقتصادی ایران را ۴/۷ اعلام کرده و کشور را در رده پانزدهم میان ۷۲ کشور دنیا قرار داد، اما مردم آن را حس نمی‌کنند تا جایی که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار مسئولان نظام با ایشان که پانزدهم فروردین انجام شد، خطاب به ‌کارگزاران نظام تأکید کردند «مردم انتظار دارند کارها و تلاش‌های مسئولان در زندگی آن‌ها اثر ملموس داشته باشد که باید در جهت برآوردن این انتظار بحق، حرکت و تلاش کرد».

رشدی ناشی از درآمدهای نفتی و نه حاصل صنعت و کشاورزی
هادی حق‌شناس، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان اینکه رشد اقتصاد با نفت و بدون نفت دو نتیجه متفاوت دارد، رشد بدون نفت را اثرگذار بر اقتصاد دانست و اظهار کرد: در دوران کرونا بخش خدمات با آسیب جدی مواجه شد و پس از پایان کرونا بخش‌های آسیب‌دیده مانند صنعت گردشگری، هتل‌داری، رستوران‌ها و... رشد را تجربه کردند، بنابراین چنانچه امروز رشدی را مشاهده می‌کنید، بخشی از آن به‌این مسئله برمی‌گردد و بالطبع افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، رشد را احساس می‌کنند.

وی به‌ رشد منفی بخش‌های کشاورزی و صنعت اشاره و تصریح کرد: زمانی که در بخش کشاورزی با رشد منفی مواجه هستیم، شاغلان این حوزه متوجه رشد ۵درصدی اقتصاد نخواهند شد و شرایط خوبی هم ندارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حدود ۳ میلیون نفر در بخش‌های دولتی مشغول به ‌فعالیت‌اند و نزدیک به‌ ۵ میلیون نفر هم بازنشسته در کشور داریم، چنانچه این جمعیتِ حدود ۸ میلیون نفر را در بُعد خانوار ۳/۵ نفر ضرب کنیم، این افراد تقریباً یک‌سوم جمعیت کشور را شامل می‌شوند که دریافتی ماهانه آنان یا از طریق دولت پرداخت می‌شود و یا صندوق‌های بازنشستگی و پرسش این است آیا دریافتی آنان متناسب با نرخ تورم رشد کرده است؟

حق‌شناس اضافه کرد: چنانچه افزایش حقوق این تعداد را ۲۰درصد درنظر بگیریم، نرخ تورم درحال حاضر دوبرابر درآمد آنان است و این یعنی رشد اقتصادی ۵درصد نه‌تنها در زندگی این جمعیت اثر مثبت نداشته، بلکه به‌دلیل وجود تورم بالا در کشور، عملاً قدرت خرید آنان کاهش یافته است، بنابراین این جمعیت یک‌سومی نیز رشد را در زندگی خود حس نمی‌کنند.

تورم؛ علت‌العلل مشکلات اقتصادی ایران
وی ضمن بیان اینکه سابقه ندارد در اقتصاد ایران چندین سال متوالی با تورم ۴۰درصد مواجه باشیم، خاطرنشان کرد: در این شرایط مردم هم به‌صورت مستقیم مشغول پرداخت مالیات به‌دولت و هم به‌دلیل وجود تورم در حال پرداخت مالیات تورمی هستند و همین سبب شده رشد در زندگی و سفره آنان حس نشود.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به‌این پرسش که اثر رشد اقتصادی چه زمانی در زندگی مردم آشکار می‌شود، گفت: به‌صورت کلی زمانی که فردی درگیر تب و بیماری باشد، پزشکان ابتدا باید تب بیمار را پایین بیاورند تا درنهایت بتوانند وی را درمان کنند. اقتصاد هم همین‌گونه است در حال حاضر اقتصاد ایران درگیر تبِ تورم است و تا زمانی که این تب پایین نیاید، نمی‌توان آن را درمان کرد.

حق‌شناس بزرگ‌ترین مسئله اقتصاد ایران را تورم و راه‌حل آن را مشخص دانست و اظهار کرد: این تورم یا به‌دلیل عدم جذب سرمایه خارجی به‌وجود آمده یا رشد منفی در بخش کشاورزی یا بالا بودن استهلاک سرمایه نسبت به‌جذب سرمایه یا نرخ پایین مشارکت و یا هر علت دیگری؛ باید این علت‌ها را شناسایی و برطرف کرد تا درنهایت بتوان مشکل تورم را مرتفع و در ادامه به ‌سراغ رفع دیگر مشکلات اقتصادی رفت.

وی تصریح کرد: درزمان تورم مردم نمی‌پرسند کجا سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه آنان نقدینگی  خود را در بازارهایی نظیر طلا، ارز، زمین، مسکن و خودرو سرمایه می‎کنند تا در اثر تورم دارایی‌شان را از دست ندهند و زمانی که این تورم کاهش یافت آنگاه خواهند پرسید نقدینگی خود را کجا سرمایه‌گذاری کنیم.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: بنابراین در ابتدا باید بودجه را واقعی، ناترازی را مرتفع و وضعیت تورم را برطرف کرد تا درنهایت مردم رشد را حس کنند.

اوضاع توزیعِ نابرابر، وخیم‌تر شده است
رضا غلامی، دیگر تحلیلگر اقتصادی هم در این زمینه معتقد است زمانی که رشد اقتصادی رخ می‌دهد، اما جمع کثیری از مردم آن را حس نمی‌کنند به‌این معناست که توزیع نابرابر، بدتر شده است یعنی وضعیت عده‌ قلیلی بهبود یافته و مابقی خیر و بخش زیادی از کیک اقتصاد، نصیب جمعیت کمتری شده است.

وی ضمن بیان اینکه در این شرایط افرادی که سرمایه، مسکن و خودرو ندارند، فاصله‌شان با مسکن و خودرو بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که تورم در حد یک تا ۲درصد و در مقابل رشد اقتصادی به‌طور ممتد بیش از میزان تورم در جامعه باشد، مردم آن را در سفره خود حس خواهند کرد.

غلامی ادامه داد: باید به ‌این نکته توجه کرد که درحال حاضر نفت سهم بالایی از رشد اقتصادی را از آن خود کرده و این درحالی است که زمانی رشد اقتصادی به‌صورت متوازن و ملموس رخ می‌دهد که تمامی بخش‌های نفت، کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن هم رشد را تجربه کنند؛ در این صورت، رشد اقتصادی به‌رفاه می‌انجامد.

این تحلیلگر اقتصادی، رشد اقتصادی رخ داده را کاریکاتوری خواند و ابراز کرد: این رشد گروهی را خیلی ثروتمند کرده و بخش عمده جامعه فقیرتر شده‌اند؛ نه اینکه تنها سفره‌شان کوچک‌تر شده باشد، بلکه از این منظر که زمان دسترسی آنان به‌ رفاهیاتی چون مسکن و خودرو طولانی مدت‌تر شده است.

به ‌اعتقاد وی، دولت در سه بخش رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و بهبود در توزیع درآمد تا حدودی مثبت عمل کرده است، اما باید به‌ این نکته توجه کرد که در پنج سال گذشته ما تورم و نرخ بالای قیمت ارز را تجربه کردیم که این امر شرایط را پیچیده کرده است. چنانچه دولت بتواند با مدیریت بازار ارز، کنترل تورم و نظارت بیشتر بر تولید و مبادی تجاری، روند رشد را ثابت نگه دارد و تورم را کاهش دهد، می‌تواند موفق شود.

فرزانه زراعتی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • معاون اول احمدی نژاد درگذشت
  • پرویز داوودی درگذشت
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد
  • خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت صحت ندارد
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟