Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@21:45:59 GMT

دهد خواب بیش از اندازه ریسک سکته را افزایش می دهد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۹۰۴۲

به گزارش مهر، محققان چینی عنوان می کنند افرادی که خواب شبانه و چرت نیمروزی شان بسیار طولانی است تا ۸۵ درصد با ریسک سکته مواجه هستند. خواب نیمروزی منظم ۹۰ دقیقه ای در مقایسه با چرت نیمروزی ۳۰ دقیقه ای یا کسانی که اصلا چرت نیمروزی ندارند، ریسک سکته را تا ۲۵ درصد افزایش می دهد.

دکتر «ژیومین ژانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه علوم و تکنولوژی هوآژونگ چین، در این باره می گوید: «افراد، مخصوصا افراد میانسال و مسن تر، باید توجه بیشتری به مدت زمان خواب شان در طول شب و در نیمروز داشته باشند چراکه میزان زمان مناسب خواب و حفظ کیفیت خوب خواب بر سایر رفتارهای مرتبط با پیشگیری از سکته نقش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

هنوز مشخص نیست که چگونه خواب و ریسک سکته بهم مرتبط هستند. اما مطالعات دیگری هم نشان داده اند که خواب بیش از اندازه طولانی و کیفیت بد خواب با کلسترول بالا و چاقی مرتبط هستند و هر دو اینها از فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی و سکته محسوب می شوند.

این مطالعه شامل داده های مربوط به حدود ۳۲ هزار نفر در چین با میانگین سنی ۶۲ سال بود. در طول میانگین ۶ سال پیگیری وضعیت این افراد، بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده دچار سکته شده بودند.

محققان دریافتند افرادی که در طول شب به مدت طولانی می خوابند و چرت نیمروزی طولانی ای هم دارند بیشتر در معرض ریسک سکته هستند.

همچنین اختلال در خواب در مقایسه با خواب باکیفیت خوب، ریسک سکته را تا ۲۹ درصد افزایش می دهد.

محققان معتقدند افرادی که خواب طولانی مدتی دارند در حقیقت تحرک فیزیکی کمتری دارند که منجر به افزایش ریسک چاقی، کنترل ضعیف قندخون و فشار خون می شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۹۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذا‌های دریایی مانند ساردین به جای گوشت قرمز می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها منجر شود.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشور‌های با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریو‌های متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روند‌های غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آن‌ها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریو‌های پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آن‌ها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشور‌های کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میر‌های جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسید‌های چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

دیگر خبرها

  • درخواست سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟
  • راهنمای خرید تشک طبی یک نفره و دونفره
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که عمر شما را طولانی می‌کنند
  • در مشهد هیچ کارتن‌خوابی وجود ندارد!
  • برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید