Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست پاریس با حضور گروه موسوم به حمایت بین‌المللی از لبنان نتیجه‌ای برای خروج این کشور از بحران نداشت و بر همان سیاست‌هایی که موجب فروپاشی اقتصاد لبنان شد تاکید می‌کرد. ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، درحالی که برخی از مقامات لبنان٬ نسبت به حمایت مالی بین‌المللی کنفرانسی که برای حمایت از لبنان در پاریس برگزار شد امیدوار بودند؛ نتیجه نشست مذکور این شد که که آنها از لبنان خواستند تا به دستورالعمل صندوق بین‌الملی پول عمل کند؛ دستورالعمل غارت و دزدی و نابودی بخش دولتی و فروپاشی نرخ لیره! 

کنفرانس گروه موسوم به حمایت بین‌المللی از لبنان٬ با تحمیل شروط بیشتری از شروط کنفرانس سیدر (کنفرانسی که به منظور حمایت از لبنان در پاریس برگزار شد) برای این کشور به پایان رسید: روی آوردن لبنان به صندوق بین‌المللی پول.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست صندوق بین المللی پول٬ سیاستی است که جامعه بین‌المللی در رابطه با کشورهایی که اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی آنها در حال فروپاشی است به کار می‌برد تا آنها را در برابر یک گزینه اجباری یعنی کمک خواستن از صندوق بین المللی پول قرار دهد.

برجسته ترین شرایط صندوق بین‌المللی پول٬ با آزادسازی ارزملی و یا فروپاشی نرخ ارز یک کشور غیرصادرکننده مانند لبنان و تکیه بر خصوصی‌سازی بخش‌های مختلف دولتی آغاز می‌گردد و با افزایش قیمت سوخت و کاهش و لغو حمایت بخش‌های اصلی مانند برق که دولت از آن حمایت می‌کند و توقف اشتغال در کشور و کاهش تعداد کارگران در بخش‌های دولتی پایان می‌یابد. این دستورالعمل صندوق بین‌المللی پول٬ منجر به ایجاد حجم زیادی بدهی برای دولت لبنان خواهد شد که پرداخت آن تنها از طریق سیاست‌های بین‌المللی که آمریکا بر آنها نظارت دارد امکان‌پذیر است.

تداوم بحران سیاسی در لبنان/ بیانیه مداخله‌جویانه نشست پاریس

بیانیه مداخله‌جویانه صادر شده از سوی گروه موسوم به حمایت بین‌المللی از لبنان در نشست پاریس٬ به این نکته اشاره می‌کرد که حمایت از موسسات مالی بین‌المللی برای کمک به مقامات لبنان در راستای تلاش‌هایشان برای انجام اصلاحات٬ ضروری است.

همچنین دیوید شنکر٬ معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک٬ این سخن را به معنای واقعی کلمه در برابر همه حاضرین نشست پاریس اعلام کرد که لبنان هیچ راهی ندارد٬ به جز روی آوردن به صندوق بین‌المللی پول!

نکته جالب توجه این نشست٬ حضور امارات و کویت و مصر و جامعه کشورهای عربی در میان غیاب عربستان بود. فضای عمومی نشست مذکور٬ اطمینانی در خصوص تشکیل دولت جدید برای لبنان در یک زمان مناسب و سریع نمی‌داد. در این میان اکثر طرف‌های غربی از سیاست رئیس بانک لبنان و عدم اطاعت از توصیه‌هایی که در این خصوص به وی می‌شود٬ ناراضی بودند.

در یک زمینه دیگر٬ بانک اروپایی بازسازی و توسعه لبنان تاکید کرد که در پاسخ به درخواست‌های واردات پول به این کشور٬خطوط اعتباری برای 6 بانک لبنان را با قیمت 250 میلیون دلار گشوده و در حال آماده‌سازی برای اضافه کردن یک بانک هفتم به این لیست است.

در این میان مایک پامپئو وزیرخارجه آمریکا نیز به نوبه خود در خصوص ارتباط کمک‌های این کشور به لبنان در قبال حذف حزب‌الله از دولت صحبت کرد. این اولین بار نیست که پامپئو با تعیین و تحمیل شروط واشنگتن بر لبنان ٬ همان معادله قدیمی آمریکا برای این کشور را تکرار می‌کند. او در سفر 9 ماه قبل خود به بیروت و نیز روزها قبل٬ این موضع را بیان کرده بود. وزیرخارجه آمریکا در نشست پاریس خطاب به ملت لبنان درباره مسئولیت چگونگی تشکیل دولت و نیز دستورات آمریکا در این خصوص سخنرانی و تلاش کرد تا طبق معمول٬ حزب‌الله را مورد هدف قرار داده و آن را مانع خروج لبنان از این بحران معرفی کند.

در همین راستا سعد حریری نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در صفحه توییتری خود در خصوص چشم‌اندازش برای برون‌رفت از این بحران نوشت که تسریع در تشکیل دولت تکنوکرات٬ خواسته‌های مردم را برآورده ساخته و یک خط نجات به وجود می آورد که در هماهنگی با حمایت کامل از سوی جوامع بین المللی٬ موسسات مالی بین‌المللی و صندوق‌های پول عربی باشد.

پس از آن جریان آزاد ملی تصمیمی در خصوص عدم مشارکت در دولت آینده لبنان اتخاذ کرده و قرار بر این است که جبران باسیل وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان طی کنفرانسی ساعت 6 بعد از ظهر امروز آن را اعلام کند.

به گفته منابع جریان آزاد ملی٬ این تصمیم پس از یک روند طولانی بحث میان اعضای این حزب با حریری گرفته شده که آنها متوجه شدند سعد حریری دیگر شخص قابل اعتمادی نیست و صلاحیت اداره یک دولت نجات ملی را ندارد. همچنین جریان آزاد ملی با این تصمیم به حریری اجازه داد تا دولت آینده لبنان را به تنهایی٬ آنطور که می‌خواهد و طبق خواسته‌ها و دستورات آمریکا تشکیل دهد.

اعضای این جریان معتقدند که مرحله بعدی لبنان٬ مرحله فروپاشی خواهد بود و آنها نمی‌خواهند در این مورد سهیم باشند؛ چرا که آنها اصلا بخشی از این نظام اقتصادی که وضعیت لبنان را به اینجا کشاند نبودند. به نظر می‌رسد که پیوستن به مخالفان تحت «عنوان فداکاری برای نجات کشور» دست کم در تشکیل دولتی که باسیل در آن است٬ دشوار باشد. جریان آزاد ملی لبنان همچنین حزب‌الله را از این تصمیم و موضع خود آگاه کرد و تلاش‌های حزب‌الله برای منصرف کردن آن نیز نتیجه نداشت.

واقعیت این است که امروز خروج جریان آزادملی از دولت تنها یک ضربه دیگر به میثاق ملی لبنان خواهد بود و چگونه ممکن است که میشل‌عون رئیس‌جمهور این کشور و موسس این حزب و رئیس سابق آن٬ در راس دولتی باشد که حزب خودش در جبهه مخالف با آن است؟

منبع: الاخبار لبنان

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۹۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

وزیر امور خارجه ایران امروز در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض توسط پلیس آمریکا بر توقف فوری حمایت کاخ سفید از جنایات جنگی رژیم اسرائیل تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند و پاسخگو باشد» این را وزیر امور خارجه ایران در پی سرکوب و برخورد خشن پلیس آمریکا با دانشجویان معترض به جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا بیان کرد. حسین امیرعبداللهیان امروز عنوان کرد که سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقا مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.

تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا این روزها شاهد برگزاری تظاهرات‌ دانشجویی در حمایت از فلسطین است که با برخورد خشن و سرکوب دانشجویان از سوی پلیس آمریکا همراه بوده و در همین خصوص پلیس نیویورک نیز اخیرا از دستگیری ۱۳۳ نفر در جریان تظاهرات در محوطه دانشگاه نیویورک خبر داد. این تظاهرات ضد اسرائیلی با واکنش نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز روبرو شد و آنچه در این دانشگاه‌ها رخ داده را «وحشتناک» خوانده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سرکوب دانشجویان و اساتید معترض در آمریکا را در راستای «تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل» و «گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان» خواند.وزیر خارجه بیان کرد: در پی نسل‌کشی ده‌ها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، به ویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.

دیگر خبرها

  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • کنعانی ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی را محکوم کرد
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • یک پژوهشگر : نتانیاهو بقای اسرائیل را به خطر می اندازد/ شکست او در طول جنگ تصادفی نیست؛ این میوه تلخ چندین سال سیاست های فاجعه بار است
  • یووال نوح هراری: نتانیاهو بقای اسرائیل را به خطر می اندازد/ شکست او در طول جنگ تصادفی نیست؛ این میوه تلخ چندین سال سیاست های فاجعه بار است/ ما یک قدم با شکست کامل فاصله داریم/ متحدان ما یکی یکی از آنچه در غزه می‌گذرد وحشت زده شده‌اند