Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید مرزهای جدید دانش را فتح کنیم، افزود: این کار دانشمندان بزرگ کشور است، باید به شهدای راه علم در کشور اقتدا کنیم تا حرکت‌ شتاب بیشتری پیدا کند.

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز، 22 آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با اشاره به انتخاب نام نیک برای انسان‌ها بیان کرد: اسم در برخی موارد در عرفان و در برخی موارد در وصف و ویژگی ذات یک موجود به کار می‌رود که این موضوع سخن ما نیست، بلکه سخن درباره نام‌هایی است که برای اشخاص و اشیای گوناگون قرار داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اینکه انسان می‌تواند یک شی را با مجموعه ویژگی‌ها، دارای کد و نشانی قرار دهد، یک احتمال ارتباط حقیقی بین اسماء و صاحبان آن نیز وجود دارد.

امام جمعه قم گفت: نام‌ها و نشانه‌هایی که ما برای شهر و روستا و اشخاص و اماکن می‌گذاریم، بر اساس یک قرارداد است، حال سؤال این است که این قضیه نام‌گذاری برای انسان‌ها و اشیا یک مقوله فرهنگی است و یا غیر فرهنگی.

حساسیت روی نام‌ها؛ از سنت‌های رسول خدا

آیت‌الله اعرافی نام‌ها و نشانه‌ها را یک مقوله اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی دانست و تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) یک سنت در نام‌گذاری‌ها داشتند، این سنت رسول خدا بود که بعد از بعثت و هجرت نام‌های زشت و غیر منطبق بر فرهنگی انسانی و اسلامی را تغییر دهد.

وی ادامه داد: پیامبر خدا حداقل در بیست مورد نام اشخاص را تغییر داد، چرا که یا آن نام فراتر از انسان بود و یا نام حیوانات و بت‌ها را روی انسان نهاده بودند؛ آن حضرت نام مکان‌ها را نیز به دلیل عدم تناسب فرهنگی تغییر می‌دادند بنابراین حساسیت روی نام‌ها و تغییر نام‌های نامناسب از سنت‌های رسول خدا به شمار می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: در نامگذاری حسنین(ع) قصه متفاوت بود که حضرت رسول منتظر نام‌گذاری‌هایی بود که از عالم غیب به ایشان الهام می‌شد.

آیت‌الله اعرافی یادآوری کرد: در برخی مواقع کالا در داخل کشور تولید می‌شود، اما نام خارجی انتخاب می شود تا پرستیژ کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه نام‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند، بیان کرد: برخی نام‌ها نیکو و مناسب است، برخی نام‌ها ضد ارزشی و ضد فرهنگی است، برخی از نام‌ها نیز خنثی بوده و اهمیت چندانی ندارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  با اشاره به روایات موجود در باب نام‌ها یادآور شد: در وسائل‌الشیعه ده باب شامل 37 روایت و در مستدرک وسائل 28 روایت در نه باب درباره نام‌گذاری‌ها آمده است؛ در منابع عامه و خاصه نیز ده‌ها روایت در این زمینه موجود است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه فکر و درون انسان از نام‌گذاری‌هایش قابل شناسایی است، اظهار کرد: نگاه غرب‌زده از درون نام‌های غرب گرایی بیرون می‌آید، همچنین در ارزیابی دیگران از یک فرد و در شخصیت انسان، نام او بسیار دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما غالباً از داستان مرگ غافل هستیم، اضافه کرد: طبق بیان امیرالمومنین(ع)، چشم‌های تیز مرگ همه ما را تعقیب کرده و به سمت ما دوخته شده‌است؛ در این روایت مرگ به پرنده‌ای تشبیه شده که چنگال‌های نیرومندی دارد.

 تا قله فاصله بسیاری وجود دارد

امام جمعه قم با اشاره به هفته پژوهش گفت: در بیانیه گام دوم به عنوان منشور حرکت امت اسلامی، در دو جا به علم و پژوهش به طور ویژه تأکید شده، یکی آن جا که رهبر انقلاب به دستاوردهای علمی و تحقیقی در طول 40 سال اخیر اشاره کرده‌اند، شرکت‌های دانش بنیان، مجلات و کتاب‌های علمی و رشد علمی در منطقه و جهان، رتبه شانزدهم علمی در جهان، باز بودن ابواب علم به روی زنان و پسران و دختران و وجود بیش از چهار میلیون دانشجو در کشور و غیره از جمله این دستاوردها به حساب می‌آید.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در بخش دیگر این بیانیه تاکید شده که مقوله دانش و فناوری باید در ادامه راه به صورت مجاهدانه پیگیری شود و حوزه و دانشگاه باید در این راستا حرکت کنند، دولتمردان ما نیز باید از جایگاه ما در دنیا صیانت کنند.

وی ادامه داد: ما باید مرزهای جدید دانش را فتح کنیم و این کار دانشمندان بزرگ کشور است، ما باید به شهدای راه علم در کشور اقتدا کنیم تا حرکت‌ شتاب بیشتری پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: رابطه صنعت و دانشگاه، خدمات و دانشگاه و رابطه برنامه‌های اجتماعی با حوزه و دانشگاه اهمیت جدی دارد، حمایت از پژوهش نیز از اصولی است که نباید مغفول واقع شود، آنچه که تا کنون انجام شده مطلوب است، اما تا قله فاصله بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته وحدت حوزه و دانشگاه افزود: هرگاه این دو نهاد همراه بودند اتفاقات بزرگ برای کشور افتاده است و هرگاه از هم زاویه گرفتند جامعه متضرر شد لذا این وحدت و همراهی و همدلی حوزه و دانشگاه هم نیاز هر دو طرف و هم نیاز کشور است.

وی بیان کرد: ما به عنوان حوزه از دانشگاه و علم و تحقیق استقبال می‌کنیم و برای تعالی و درخشش کشور و قطع وابستگی به بیگانگان باید در کنار هم قرار گیریم.

چشم کفتارها به انتخابات ایران است

عضو  جامعه مدرسین با اشاره به انتخابات پیش‌رو یادآور شد: مشارکت بالا و شکوه مشارکت در انتخابات پیش رو امنیت ما را تأمین کرده و اقتدار کشور را بالا می‌برد، می‌بینیم که دشمنان برای این ملت و گفتمان انقلاب اسلامی نقشه‌ها کشیده‌اند و گاهی بی‌توجهی‌های ما بهانه‌ساز برای دشمنان می‌شود.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: ما نیاز به یک انتخابات قوی با مشارکت بیش از 60 یا 70 درصد داریم و دوستان و دشمنان ما به این انتخابات نگاه می‌کنند، ملت ایران باید صحنه‌ای افتخارآفرین دیگر خلق کنند.

وی اضافه کرد: در برگزاری انتخابات قانون و اخلاق برای ناظران، مجریان، نامزدان و طرفداران باید محترم شمرده شود، همه هم باید به قانون تمکین کنند.

امام جمعه قم گفت: سومین نکته در انتخابات، انتخاب بهتر است، باید بدانیم که مجلس آینده دولت آینده را انتخاب خواهد کرد، دولت آینده در صورتی می‌تواند قوی باشد که مجلسی نیرومند، شجاع، اخلاقی، ارزشی، معنوی و انقلابی روی کار بیاید.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: باید مجلسی تشکیل شود که درست نظارت کند، از آسیب‌های اخلاقی و مالی دور باشد و در صحنه حاضر باشد.

وی ادامه داد: انتخابات غربی‌ها به زر و زور وابسته بوده و عربستان معنای انتخابات را نمی‌فهمد، بسیاری از بازماندگان رژیم منحوس گذشته هم مانند کفتار چشم به این انتخابات دوخته‌اند، این وقیحان درباره انتخابات ایران سخن می‌گویند و این درحالی است که این افراد نمی‌دانند انتخابات را چگونه باید بنویسند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی تا کنون 40 انتخابات قوی برگزار کرده و به فضل خدا همه خواهند دید که ملت ایران در این راه عقب نخواهند نشست و دشمنان را ناامید خواهند کرد.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: شیخ زکزاکی مجاهدی است که شش فرزند خود را برای عظمت اسلام و مردم نیجریه از دست داد، در حال حاضر این شیخ مظلوم و مجاهد به زندان انداخته شده و ما ملت ایران از دولت نیجریه می‌خواهیم که منطقی عمل کرده و مردی را که این مقدار طرفدار دارد را مورد آزار قرار ندهد.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم انتخابات مجلس نماز جمعه قم آیت الله اعرافی حوزه های علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۰۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه‌ مجازی به یکی از تأثیرگذارترین ابزارها در زندگی افراد تبدیل‌شده است که بر جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. در رشته‌های علوم پزشکی با توجه به پیشرفت‌های فراوان، استفاده از شبکه‌ مجازی در حال افزایش است؛ اما شبکه‌ مجازی می‌تواند سبب اتلاف­ وقت دانشجویان و کاهش ساعت مطالعه شود که بر دانش و مهارت عملی دانشجویان تأثیر منفی دارد.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگرانی در دانشگاه علوم پزشکی (تهران، مشهد، گناباد، تربت جام) مطالعه‌ای انجام داده‌اند تا تأثیر استفاده از شبکه‌ مجازی بر دانش و مهارت عملی دانشجویان اتاق عمل را ارزیابی کنند.

این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان ترم ۶ و ۸ اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران سال ۱۳۹۹ به روش سرشماری انجام شده است. دانشجویان در پایان ترم تحصیلی به‌منظور بررسی دانش تئوری به آزمون جامعی که شامل ۴۰ سوال بود و به‌منظور بررسی میزان استفاده از شبکه‌ی مجازی، به پرسش‌نامه­‌ پژوهشگرساخته پاسخ دادند. همچنین، مهارت عملی دانشجویان توسط نمره کارآموزی آنان سنجیده شد. در نهایت، از آزمون کولموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش نرمال بودن داده‌ها استفاده‌شده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS انجام شد.

از یافته‌ها نتیجه‌گیری شد که میان دانش تئوری و مهارت عملی ارتباط معناداری وجود دارد و دانشجویان با دانش تئوری بالاتر، مهارت عملی بهتری در بیمارستان‌ها داشته‌اند

 بر اساس یافته‌های این پژوهش، بین میزان استفاده از شبکه مجازی و دانش تئوری رابطه معنی‌دار منفی وجود دارد. بدین‌صورت‌که با افزایش استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، بین دانش تئوری و مهارت عملی ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد. ازطرفی بین میزان استفاده از شبکه­‌ مجازی و مهارت عملی دانشجویان رابطهی معنی‌داری مشاهده نشد.

نتایج این پژوهش، تفسیری بر ویژگی‌های شبکه مجازی است؛ به این معنی که در کنار داشتن اثرات مثبت آموزشی، می‌تواند سبب تضعیف دانش تئوری دانشجویان شود که این امر ضرورت فرهنگ‌سازی مناسب و آموزش استفاده بهینه از شبکه مجازی را نشان می‌دهد.

از نتایج دیگر این پژوهش، می‌توان به ارتباط دانش تئوری و عملی دانشجویان اشاره کرد؛ چراکه از یافته‌ها نتیجه‌گیری شد که میان دانش تئوری و مهارت عملی ارتباط معناداری وجود دارد و دانشجویان با دانش تئوری بالاتر، مهارت عملی بهتری در بیمارستان‌ها داشته‌اند.

از محدودیت‌های این پژوهش می‌توان به کم بودن جامعه آماری اشاره کرد. همچنین این پژوهش بر روی دانشجویان دوره کارشناسی رشته اتاق عمل انجام گرفت؛ بنابراین، قابلیت تعمیم‌دهی به همه مقاطع تحصیلی را ندارد.

در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، استفاده از شبکه‌ مجازی سبب تضعیف دانش تئوری دانشجویان می‌شود. بدین‌صورت­‌که، با افزایش نمره‌ پرسش‌­نامه­ پژوهشگرساخته (میزان استفاده از شبکه‌ مجازی)، نمره­‌ آزمون جامع کاهش‌ می‌یابد. از نتایج دیگر پژوهش می‌توان به ارتباط معنادار مثبت میان دانش تئوری و مهارت عملی اشاره کرد که با افزایش نمره‌ آزمون جامع، نمره‌­ به‌دست‌آمده در کارآموزی نیز افزایش می‌یابد.

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «ارزیابی اثر استفاده از شبکه‌ی مجازی بر دانش و مهارت عملی دانشجویان اتاق عمل» تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • فیلم|انسداد مرزهای شرقی کشور تا سه سال آینده
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود
  • سقف حمایت‌های بنیاد ملی علم به ۴ و نیم میلیارد تومان افزایش یافت
  • سقف حمایت‌های بنیاد ملی علم افزایش یافت