Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@13:28:43 GMT

تکرار وعده اشتغال یک میلیونی برای سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۱۴۰۳

تکرار وعده اشتغال یک میلیونی برای سال ۹۹

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، وعده ایجاد یک میلیون شغل برای اولین بار در سال ۹۶ از سوی رئیس سازمان برنامه ارائه شد. در نشست خبری بهمن ماه همان سال رئیس سازمان برنامه و بودجه از هدفگذاری برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال ۹۷ خبر داد.

این هدفگذاری در حالی انجام شد که در سال ۹۶ برای ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر شغل ایجاد شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بررسی نتایج آمار نیروی کار نشان می دهد که عملکرد دولت در حوزه اشتغالزایی به نسبت جمعیت انباشت بیکار قابل دفاع بود اما هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل برای سال ۹۷ غیرواقعی به نظر می رسید.

دولت ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ۹۷ را در قالب دوازده بخش از جمله مسکن، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، اشتغالزایی خرد، سیاست های فعال بازار کار، صنایع دستی و غیره هدفگذاری کرده بود.

اما در پایان سال ۹۷ آمار اشتغال ایجاد شده، فاصله زیادی با یک میلیون شغل داشت؛ بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران در طول سال۹۷ حدود ۴۶۴ هزار شغل در کشور ایجاد شد که۵۶۹ هزار فرصت شغلی کمتر از هدفگذاری دولت بود.

در عین حال دولت در سال ۹۷ و هنگام تدوین لایحه بودجه ۹۸ نیز، ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۹۸ را هدفگذاری کرد که با توجه به کاهش نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد سرمایه گذاری در سال گذشته و وابستگی سیاست های بازار کار به متغیرهای کلان اقتصادی بعید به نظر می رسید این میزان اشتغالزایی امسال محقق شود.

 

 

تعداد اشتغال ایجاد شده

هدفگذاری

۱۳۹۶

۷۹۰.۵۶۱

  ۹۰۰ هزار شغل 

۱۳۹۷

۴۶۳.۹۲۸

یک میلیون و ۳۳ هزار شغل

۱۳۹۸

فعلا مشخص نیست

یک میلیون شغل

۱۳۹۹

فعلا مشخص نیست

یک میلیون شغل (علیرغم منفی شدن شاخص های کلان اقتصادی)

 

علیرغم اینکه وعده ایجاد یک میلیون شغل طی سالهای گذشته صرفا بر روی کاغذ بوده و محقق نشده است ، رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته در نشست خبری خود از پیش بینی و هدف گذاری برای ایجاد یک میلیون شغل در سال ۹۹ خبر داد. به گفته نوبخت، «ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و ایجاد رشد ۲ درصدی اقتصاد و خروج از رکود دو هدف راهبردی دولت است.»

با این حال، به گفته کارشناسان سیاست های بازار کار بلافاصله پس از دوران رکود یا رونق اقتصادی منتج به اشتغال نمی شود، بلکه با یک تاخیر فاز آثار متغیرهای کلان اقتصادی بر بازار کار نیز مشهود خواهد بود. بنابراین با علم به این که در سال جاری رشد اقتصادی ایران منفی شد، ایجاد یک میلیون شغل برای سال آینده یک هدفگذاری منطبق بر واقعیت نیست و عملکرد سال های گذشته نیز مؤید آن است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سرمایه گذاری رشد اقتصادی ایران محمدباقر نوبخت بودجه 99 کل کشور سازمان برنامه و بودجه اشتغال زایی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۱۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود

ایسنا/فارس استاندار فارس پیشنهاد داد که در راستای شعار سال، تعاونی خیرین استان فارس با همکاری اداره تعاون و در جهت توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با بیان اینکه استان فارس همواره در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز و شروع کننده بوده و به‌عنوان الگو مطرح شده است، خواستار تسهیل در فرآیندهای اداری و قانونی شد و گفت: خیرین در راستای کار خیر، هرگاه با مانعی مواجه شدند حتما ما را در جریان بگذارند تا شخصا در کمتر از ۲۴ ساعت جهت رفع مانع اقدامات لازم را انجام دهم.

محمدهادی ایمانیه، جلوگیری از موازی کاری را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد و خواستار ایجاد شبکه‌ای واحد برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین شد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد تعاونی خیرین را مطرح کرد و گفت: این تعاونی با همکاری اداره تعاون و خیرین، می‌‍تواند شبکه‌‍‌ای را در زمینه توسعه اشتغال و تولید ایجاد کند که در راستای شعار سال گام بردارد.

ایمانیه در پایان صحبت‌های خود خواستار اطلاع رسانی گسترده برای ساماندهی کودکان کار، متکدی و بازمانده از تحصیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت
  • سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود
  • تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • یک وعده دیگر اقتصادی دولت رئیسی، هوا شد؛ واردات خودرو کارکرده، پَر
  • یک وعده دیگر اقتصادی دولت رئیسی، هوا شد/ واردات خودرو کارکرده، پر!
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا