Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سوره جمعه شصت و دومین سوره جزء بیست و هشتم و از سوره‌های مدنی قرآن است. این سوره به سبب بیان حکم نماز جمعه، جمعه نامیده شده است.خداوند در این سوره به اهمیت نماز جمعه می‌پردازد و به مسلمانان دستور می‌دهد هنگام برپایی نماز جمعه از خرید و فروش دوری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیه پنجم درباره حمل‌کنندگان تورات و آیه نهم این سوره در بیان حکم نماز جمعه از آیات مشهور این سوره است.

بر اساس روایات؛ خداوند به تلاوت‌کننده سوره جمعه به ازای هر کسی که به نماز جمعه می‌آید یا نمی‌آید. 10 حسنه پاداش می‌دهد یا اگر کسی این سوره را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهان بین دو جمعه او خواهد بود.قرائت سوره جمعه و منافقون در نماز صبح و ظهر و عصر روز جمعه مستحب است.

سوره جمعه وسوسه شیطان و ترس را از انسان دور می‌کند.

فایل صوتی تلاوت سوره جمعه با صدای محمد عبدالکریم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی متن سوره جمعه همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

یُسَبِّحُ لِلَّـهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْ‌ضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿١﴾

آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، خدایى را که پادشاه پاک ارجمند فرزانه است، تسبیح مى‌گویند. (۱)

هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَ‌سُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿٢﴾

اوست آن کس که در میان بى‌سوادان فرستاده‌اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند (۲)

وَ آخَرِ‌ینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٣﴾

و نیز بر جماعتهایى دیگر از ایشان که هنوز به آن‌ها نپیوسته‌اند و اوست ارجمند سنجیده‌کار (۳)

ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّـهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ ۚ وَ  اللَّـهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٤﴾

این فضل خداست آن را به هر که بخواهد عطا مى‌کند و خدا داراى فضل بسیار است (۴)

مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَ‌اةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارً‌ا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّـهِ ۚ وَ اللَّـهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿٥﴾

مثل کسانى که عمل به تورات بر آنان بار شد و بدان مکلف گردیدند آنگاه آن را به کار نبستند همچون مثل خرى است که کتابهایى را برپشت مى‌کشد وه چه زشت است و صف آن قومى که آیات خدا را به دروغ گرفتند و خدا مردم ستمگر را راه نمى‌نماید (۵)

قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّـهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ﴿٦﴾

بگو: اى کسانى که یهودى شده‌اید اگر پندارید که شما دوستان خدایید نه مردم دیگر پس اگر راست مى‌گویید درخواست مرگ کنید(۶)

وَ لَا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ ۚ وَ اللَّـهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ ﴿٧﴾

و لى هرگز آن را به سبب آنچه از پیش به دست خویش کرده‌اند آرزو نخواهند کرد، و خدا به حال ستمگران داناست (۷)

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّـهِ وَ ذَرُ‌وا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩﴾

بگو: آن مرگى که از آن مى‌گریزید قطعا به سر وقت شما مى‌آید؛ آنگاه به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانیده خواهید شد، و به آنچه در روى زمین مى‌کردید آگاهتان خواهد کرد (۸)

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّ‌ونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ۖ ثُمَّ تُرَ‌دُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٨﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید اگر بدانید این براى شما بهتر است (۹)

فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُ‌وا فِی الْأَرْ‌ضِ وَ ابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّـهِ وَ اذْکُرُ‌وا اللَّـهَ کَثِیرً‌ا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٠﴾

و چون نماز گزارده شد در [روى زمین پراکنده گردید و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید باشد که شما رستگار گردید (۱۰)

وَ  إِذَا رَ‌أَوْا تِجَارَ‌ةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَ تَرَ‌کُوکَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ اللَّـهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّـهْوِ وَ  مِنَ التِّجَارَ‌ةِ ۚ وَ اللَّـهُ خَیْرُ الرَّ‌ازِقِینَ ﴿١١﴾

و چون داد و ستد یا سرگرمیى ببینند، به سوى آن روى‌آور مى‌شوند و تو را در حالى که ایستاده‌اى ترک مى‌کنند بگو: آنچه نزد خداست از سرگرمى و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترین روزى دهندگان است (۱۱)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده کنگره آمریکا : نباید به اسرائیل برای کشتار بی‌گناهان کمک کنیم

آنتونی بومن نماینده دموکرات کنگره آمریکا از ایالت نیویورک روز یکشنبه (به وقت محلی) با انتقاد از تصویب طرح تامین مالی رژیم صهیونیستی در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: نباید با دادن میلیاردها دلار به (رژیم) اسرائیل، به تل‌آویو برای کشتار بی‌گناهان کمک کنیم.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بومن با بیان اینکه ما نباید تسلیحات بیشتری به رژیم صهیونیستی ارسال کنیم، اظهار کرد: ما باید در خصوص درگیری‌ها در خاورمیانه رویکردی را در پیش بگیریم که به تقویت صلح و جلوگیری از تشدید تنش‌ها بینجامد.

 مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا برنامه کمک‌های خارجی ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا را تصویب کرد. این کمک‌ها، ‌شامل حدود ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین، ۱۴ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی و مقدار کمتری برای تایوان و دیگر متحدان آمریکا در اقیانوس آرام خواهد بود.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که نمایندگان جمهوری‌خواه این کشور در مورد تصویب بسته حمایتی از (رژیم) اسرائیل و اوکراین در کنگره دچار اختلاف شدند چون به‌رغم همراهی بسیاری از آنها با دموکرات‌ها برای تخصیص بودجه به کی‌یف و تل آویو، ‌همچنان نداهای مخالفت با این طرح از سوی راست‌گراها شنیده می‌شود.

در همین حال، وزارت بهداشت فلسطین در یکصد و نود و هشتمین روز از جنگ علیه ساکنان نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) به این منطقه به ۳۴ هزار و ۹۷ نفر افزایش یافت.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد
  • نماز جمعه ‌به هیچ عنوان نباید وارد فضای ‌جناحی و گروهی شود
  • فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان
  • نماینده کنگره آمریکا: نباید به اسرائیل برای کشتار بی‌گناهان کمک کنیم
  • نماینده کنگره آمریکا : نباید به اسرائیل برای کشتار بی‌گناهان کمک کنیم
  • نماز جمعه فلسطینی‌ها در مسجد ویران شده شهر رفح
  • تأکید بر ارتباط ستاد نماز جمعه و جامعه علمی و نخبگانی