Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سالیان گذشته با توجه به ضعف دولت در حوزه مسکن شاهد این موضوع هستیم که در روستاهای حاشیه‌شهرها روستاییان با فروش زمین‌های کشاورزی خود آن‌ها را به زمین مسکونی تبدیل می‌کنند.در شهر خرم‌آباد دو روستای سراب یاس و پاپی خالدار مصداق روشنی از این معضل هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، هنگامی که نام روستا به گوشمان می‌رسد اولین منظره‌ای که به ذهنمان خطور می‌کند مکانی است پر از باغ و زمین‌های کشاورزی که دامداری‌های متعددی نیز در آن موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما متاسفانه طی سالیان گذشته با توجه به ضعف دولت در حوزه مسکن و رشد بدون ضابطه قیمت مسکن در شهرها  شاهد این موضوع هستیم که در روستا‌هایی که در نزدیکی شهر قرار دارند اهالی روستا زمین‌های کشاورزی خود را به عنوان زمین مسکونی به دیگران می‌فروشند.

فروش زمین‌های کشاورزی و ساخت مسکن در آن‌ها دو ایراد اساسی دارد که اولین آن تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است و در مرحله دوم که آثار مخرب خود را در بازه زمانی طولانی‌تری به نمایش خواهد گذاشت بحث ایجاد محله‌های حاشیه‌نشین در کنار شهرهای بزرگ استان است.

 

برای بررسی این معضل در خرم‌آباد لازم نیست فاصله‌ای طولانی طی کنیم بلکه در شمال و جنوب شهر خرم‌آباد با فاصله‌ای کمتر از پنج دقیقه دو روستای پاپی خالدار و سراب‌یاس وجود دارند که شاهد ساخت‌وسازهای غیر استاندارد در زمین‌های کشاورزی هستند.

اضافه شدن به شهر یا تخریب واحدهای غیر مجاز تنها راهکار حل مشکل روستاهای حاشیه شهر

برای حل این مشکل در دو روستای سراب یاس،پاپی خالدار و سایر روستاهایی که با این معضل گریبان هستند دو راهکار قانونی وجود دارد که در اولین مورد، بایستی پس از ارجاع موارد به کمیسیون ماده 99 و دستور قضایی خانه‌هایی که در مراتع یا زمین‌های کشاورزی ساخته شده تخریب شوند که با توجه به حجم بالای ساخت‌وساز در این دو روستاها این اقدام آثار اجتماعی زیادی دارد.

راهکار دوم برای رفع این مشکل اضافه کردن این روستاها به محدوده شهری است که متاسفانه با توجه به ساخت و سازهای غیر اصولی و رعایت نکردن استاندارهای شهرسازی الحاق این مناطق به شهر مجددا بار مالی بسیار سنگینی به مدیریت شهری خرم‌آباد تحمیل می‌کند.

 

حال با توجه به راهکارهای ذکر شده در بالا به نظر شما اگر دولت طی سالیان گذشته در حوزه تغییر کاربری اراضی نظارت بیشتری می‌کرد آیا امروز شاهد این مشکل لاینحل در لرستان یا اکثر استان‌های کشور بودیم یا خیر.

قیمت ارزان زمین و نزدیک بودن به شهرهای بزرگ عامل اصلی تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی 

در همین راستا مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه قیمت ارزان زمین در روستا‌ها و نزدیک بودن به شهرهای بزرگ عامل اصلی تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی است، اظهار داشت: در استان لرستان دو شهر خرم‌آباد و بروجرد با این معضل به صورت جدی روبرو هستند.

 

  روستا‌های پاپی خالدار، سراب یاس و ده محسن بیشتر شبیه مناطق حاشیه نشین هستند تا روستا

کاووس رمضان زاده با اشاره به اینکه دیگر نمی‌شود کاری برای روستا‌های پاپی خالدار، سراب یاس و ده محسن انجام داد، افزود: نباید بگذاریم این اتفاق در روستاهای دیگری مانند قلعه سنگی و رباط‌نمکی رخ دهد.

دادن برق، آب و گاز به واحدهای متخلفباعث رشد پدیده تغیر کاربری شده است

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به عملکرد دستگاه‌های خدماتی مانند برق، گاز و آب انتقاد کرد، و بیان داشت: اگر به واحدهای متخلف این امکانات داده نشود رشد پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

پس از شنیدن صحبت‌های رمضان‌زاده در انتقاد به عملکرد دستگاه‌های خدماتی به سراغ مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی رفتیم.

 برای برخورد با واحدهای متخلف  نباید اجازه دهیم این واحدها ساخته شوند.

علیرضا کاکاوند مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی در کارگروه برخورد موثر با تخلفات ساخت تصریح کرد: اینکه دستگاه‌های اجرایی می‌گویند برای کاهش رشد تخریب اراضی ملی و کشاورزی نباید به آن‌ها امکانت داد حرف اشتباهی بوده بلکه برای برخورد نباید اجازه دهیم این واحدها ساخته شوند.

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان خاطرنشان کرد: اگر به این واحدها انشعابات قانونی ندهیم آن‌ها به صورت غیرمجاز اقدام به استفاده از این خدمات می‌کنند پس بهتر است برای برخورد با این پدیده مخرب همانند برخورد شهرداری با ساخت و سازهای غیر مجاز برخورد کنیم.

پس از بررسی‌های که انجام دادیم متوجه شدیم که بنیاد مسکن مسئول ساخت‌و ساز در روستاها بوده به همین علت به سراغ مسئولین این نهاد رفتیم.

 

 بخشداری و دهیاری‌ها مسئول نظارت بر اجرای درست طرح هادی در روستاها هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اینکه بایستی در روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه شود، عنوان کرد: این اتفاق برای تمام روستا‌های واحد شرایط استان یا افتاده یا در حال افتادن است.

هادی جعفری با بیان اینکه پس از تهیه طرح هادی بایستی تمام واحدهای مسکونی روستا در محدوده این طرح ساخته شوند، گفت: بخشداری و دهیاری‌ها مسئول نظارت بر اجرای درست طرح هادی در روستا هستند.

شهرداری و جهادکشاورزی با متخلفان برخورد نمی‌کنند

او با عنوان کردن این موضوع که بر اساس قانون شهرداری و جهاد کشاورزی بایستی از حریم شهر و زمین‌های کشاورزی محافظت کنند، اظهار داشت: متاسفانه این دو نهاد در انجام وظیفه خود تا به امروز کوتاهی کرده‌اند و نتیجه آن را می‌شود در روستاهای پاپی خالدار و سراب‌یاس مشاهده کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اینکه در حال بازنگری طرح هادی روستاهای سراب یاس و پاپی خالدار هستیم، ادامه داد: اما این بازنگری به این معنا نبوده که تمام واحدهای که به صورت غیر قانونی در این روستاها ساخته شده را وارد طرح کنیم.

پس از صحبت‌های مطرح شده توسط مسئولین استانی برای بررسی بیشتر این ماجرا به سراغ فرماندار خرم‌آباد رفتیم.

بی توجهی مسئولین در گذشته نسبت به جلوگیری از تغیر کاربری اراضی عامل اصلی این  موضوع است

جعفر طولابی فرماندار مرکز لرستان با بیان اینکه این معضل مختص به لرستان نیست، بیان کرد: اگر بخواهیم عامل اصلی وضعیت کنونی روستاهای حاشیه شهرها را پیدا کنیم حقیقت این است که بی‌توجهی مسئولین در گذشته نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی عامل اصلی این موضوع است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری شاهد اقدامت خوبی در این زمینه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در حال تشکیل پروند برای برخورد با این واحدهای متخلف هستند و تصمیم نهایی در این زمینه به عهده کمیسون ماده 99 استان است.

 بنیاد مسکن به سرعت در این نقشه‌های طرح هادی بازنگری انجام دهد

فرماندار خرم‌آباد خاطرنشان کرد: متاسفانه نقشه‌های طرح هادی که برای روستاها ترسیم شده جوابگوی نیاز امروز این روستا‌ها نیست و بایستی بنیاد مسکن به سرعت در این نقشه‌های طرح هادی بازنگری انجام دهد.

طولابی در بخش پایانی صحبت‌های خود عنوان کرد: بنیاد مسکن و جهادکشاورزی مسئول زمین در روستاها هستند و برای جلوگیری با این معضل اجتماعی بایستی تمام دستگاه‌های اجرایی  به خصوص دستگاه‌های خدماتی با متولیان این امر هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/85016

منبع: فارس

کلیدواژه: روستاها مسکن کشاورزی آب تغییر کاربری لرستان فارس لرستان خبرگزاری فارس جهاد کشاورزی فرماندار خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی ۸ روستای ایران

معاون گردشگری کشور گفت: پرونده ۸ روستای ایران برای ثبت جهانی در حال تدوین است تا پیش از موعد ارسال (۱۸ اردیبهشت‌ماه)، به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال شود.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان اظهار کرد: در سال ۲۰۲۴ ایران امکان ارسال ۸ پرونده به سازمان گردشگری ملل متحد را دارد که پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده چند روستا به‌عنوان کاندیداهای ایران معرفی می‌شوند که می‌توان به روستای ابیانه (اصفهان)، روستای کندلوس (مازندران)، پالنگان (کردستان)، بیشه (لرستان)، میمند (کرمان)، روستای فهرج (یزد)، اصفهک (خراسان جنوبی) و قلعه بالا (سمنان) اشاره کرد. همچنین دو روستای سهیلی (استان هرمزگان – قشم) و روستای قاسم‌آباد (استان گیلان) نیز در فهرست پشتیبانی قرار گرفتند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در حال حاضر ارزیابی و بازدید میدانی از روستاهای معرفی‌شده در این دوره به عمل آمده، کمیته‌های راهبردی توسعه گردشگری روستاها در استان‌ها شکل گرفته و پرونده‌ها با همکاری ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، در معاونت گردشگری در حال تدوین هستند که تا قبل از موعد ارسال (۱۸ اردیبهشت‌ماه)، به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال شوند.

او افزود: طرح ابتکاری ارائه‌شده توسط سازمان گردشگری ملل متحد با عنوان روستاهای نمونه گردشگری با هدف بهره‌برداری از قابلیت‌های موجود در صنعت گردشگری و با هدف ایجاد تحول، توسعه روستایی و افزایش سطح رفاه و آسایش جامعه تدوین شده است.

به گفته شالبافیان، این طرح با هدف حفظ موجودیت و طبیعت روستا، صیانت از تنوع و ارزش‌های فرهنگی آن و ارتقاء سیستم‌های آموزشی در روستاها با هدف افزایش آگاهی روستاییان ارائه شده است.

معاون گردشگری با اشاره به شرایط مورد نیاز برای روستاهای متقاضی، گفت: جمعیتی کمتر از ۱۵ هزار نفر، قرار گرفتن در منطقه‌ای که به لحاظ طبیعی دارای ویژگی‌های خاصی است، فعالیت‌های سنتی از جمله کار کشاورزی، جنگلبانی، نگهداری از دام و ماهیگیری و امرار معاش از این راه، دارا بودن کل جامعه از فرهنگ، سبک زندگی و ارزش‌های مشترک و  نقش موتور محرکه بودن گردشگری در روستاهای موردنظر از جمله شرایط مورد نیاز روستاهای متقاضی است.

او با بیان اینکه پرونده روستاها براساس ۹ شاخص مرتبط و با اهداف توسعه پایدار (SDG) ارزیابی می‌شوند، اظهار کرد: منابع فرهنگی و طبیعی، ترویج و حفظ منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیط زیست، پتانسیل و توسعه گردشگری و ادغام زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و ارتباطات و بهداشت، ایمنی و امنیت از جمله شاخص‌های مرتبط توسعه پایدار است.

شالبافیان اضافه کرد: علاوه‌بر زمینه‌های ارزیابی فوق، برنامه‌ها باید شامل یک فرم توجیهی باشند که در آن باید مواردی را ارائه دهند، به عنوان مثال روستاهای متقاضی باید توضیح دهند که روستا چه انگیزه و ابتکاری برای تبدیل شدن به یک روستای جهانی را دارد.

معاون گردشگری بیان کرد: مزایای انتخاب روستا برای ثبت جهانی این است که به آنها دیپلم و یا لوح امضاشده توسط دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد (UNTOURISM) اعطا می‌شود. همچنین روستاهایی که جایزه دریافت می‌کنند، از دید و اعتبار بین‌المللی، به‌عنوان نمونه برجسته‌ای از یک مقصد گردشگری روستایی توسعه‌یافته شناخته می‌شوند.

شالبافیان یادآور شد: با توجه به شروع این پروژه از سال ۲۰۲۱، در کشور ایران نیز برنامه ارتقاء روستاها بر مبنای شاخص‌های اعلامی توسط سازمان گردشگری ملل متحد در دستور کار قرار گرفت و با ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده، فعرست ۱۳۰ روستا که بیشترین مطابقت را با شاخص‌ها داشتند، شناسایی شد. پس از طرح موضوع در جلسات میز ملی گردشگری روستایی و همفکری با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی در حوزه روستا، هر ساله پرونده تعدادی از روستاها ارسال می‌شود که خوشبختانه در مهرماه ۱۴۰۲، روستای کندوان به‌عنوان نخستین روستای ایران، ثبت جهانی شد و در شبکه روستاهای جهانی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شناسایی ۷ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار
  • زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن
  • ۱۶ هزار قطعه زمین رایگان در روستاهای استان بوشهر واگذار می‌شود
  • آب و راه مناسب؛ آرزوی مردم آقداش و روستاهای همجوارشان!
  • طرح هادی ۹ روستا در ارومیه به بهره‌برداری رسید
  • بهره‌برداری از ۹ طرح هادی روستایی در ارومیه
  • ارسال پرونده ۸ روستای گردشگری ایران برای جهانی شدن
  • حل مشکل روستاهای اوقافی کبودراهنگ در دست پیگیری است
  • آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی ۸ روستای ایران
  • تغییر نام بی سابقه ۳۰ ساختمان دانشگاه مک گیل کانادا توسط دانشجویان ؛ علت این کار چه بود؟