Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تلاش محققان دستورالعمل‌های چاپ سه بعدی اشیاء در آن‌ها ذخیره شده و قابل بازیابی هستند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، ادامه حیات و دستور‌های مورد نیاز برای زندگی به شکل DNA هستند، اما این موضوع درباره اشیاء بی جان اینگونه نیست و برای چاپ سه‌بعدی نیاز به یک سری دستورالعمل است؛ اگر همان شی چندسال بعد بخواهد چاپ شود باید اطلاعات اصلی دیجیتالی در دسترس باشد، زیرا خود شیء اطلاعات را ذخیره نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان ETH زوریخ با همکاری دیگر کشور‌ها وسیله‌ای برای ذخیره اطلاعات گسترده تقریبا در هر شیء ارائه کردند. رابرت گراس استاد گروه شیمی وعلوم زیستی کاربردی گفت: با این روش ما می‌توانیم دستورالعمل سه‌بعدی را در یک شیء قرار دهیم تا پس از گذشت دهه‌ها یا حتی قرن‌ها بتوان دستورالعمل را مستقیما از خود شیء دریافت کرد.
تحولات سال‌های گذشته این پیشرفت را ممکن کرده است. یکی از آن‌ها روش Grass برای علامت گذاری محصولات با بارکد DNA است که در دانه‌های شیشه‌ای کوچک تعبیه شده است. این دانه‌ها در صنعت به عنوان ردیاب برای آزمایش‌های زمین شناسی یا بعنوان نشانگر محصولات غذایی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین آن‌ها را با استفاده از یک بارکد نسبتا کوتاه متشکل از یک کد ۱۰۰ بیتی از نمونه تقلبی متمایز می‌کند. این فناوری اکنون توسط Haelixa اسپین آف ETH تجاری شده است.   ذخیره داده‌های با حجم بالا در DNA ممکن شده است. همکار گراس، دانشمند علوم کامپیوتری یک روش تئوری ارائه داده است که ذخیره اطلاعات تا ۲۱۵۰۰۰ ترابایت را در یک گرم DNA ممکن می‌سازد. خود گراس قادر است تا یک آلبوم موسیقی کامل با حجم ۱۵ مگابایت را در DNA ذخیره کند.
برای نمونه محققان با استفاده از چاپ ۳بعدی خرگوشی پلاستیکی چاپ کردن که حاوی دستورالعمل‌های چاپ آن (اطلاعاتی در حدود ۱۰۰ کیلو بایت) است. محققان با افزودن دانه‌های شیشه‌ای ریز حاوی DNA، این خرگوش را تولید کرده اند. گراس می‌گوید: درست مثل خرگوش‌های واقعی، خرگوش ما نیز طرح خود را دارد.
درست مانند زیست‌شناسی این روش جدید اطلاعات را چندین دهه حفظ می‌کند (ویژگی که دانشمندان با بازیابی دستورالعمل‌های چاپ، بخش کوچکی از خرگوش را چاپ و از این اطلاعات برای چاپ بقیه آن استفاده کرده‌اند.) آن‌ها قادرند تا این فرآیند را پنج مرتبه تکرار کنند و در واقع نوه ی- نوه ی- نوه ی- نوه خرگوش اولیه را ایجاد کرده‌اند.
همه شکل‌های ذخیره شده یک هندسه مشخص دارند، سخت‌افزار شبیه به سخت‌افزار، سی‌دی شبیه به سی‌دی و شما نمی‌توانید بدون تغییر اطلاعات شکل را تغییر دهید.
پنهان کردن اطلاعات
از دیگر کاربرد‌های این فناوری می‌توان به پنهان کردن اطلاعات در اشیاء روزمره اشاره کرد. برای نشان دادن این موضوع، دانشمندان به تاریخ روی آوردند. در میان اسناد معدودی که گواه زندگی گتوی ورشو (بزرگترین گتو در اروپا) در طول جنگ جهانی دوم بوده، بایگانی مخفی وجود داشت که توسط یک مورخ یهودی و ساکن گتو جمع آوری شده بود و از نیرو‌های هیتلر در یک قوطی شیر پنهان شده بود.
گراس و همکارانش از این فناوری برای ذخیره فیلم کوتاه (۱.۴ مگابایت) در مورد این بایگانی در دانه‌های شیشه‌ای استفاده کردند، سپس آن‌ها را در لنز‌های شیشه‌ای معمولی ریختند. از نظر تئوری، پنهان کردن دانه‌های شیشه باید در هر اجزای پلاستیکی که در طول مراحل تولید به حرارت زیاد نمی‌رسند صورت بگیرد مانند اپوکسیدها، پلی استر، پلی اورتان و سیلیکون.
همچنین این فناوری می‌تواند برای نشان دادن دارو‌ها یا مواد ساختمانی مانند چسب یا رنگ مورد استفاده قرار گیرد. گراس توضیح می‌دهد که اطلاعات در مورد کیفیت آن‌ها می‌تواند به طور مستقیم در دارو یا خود مواد ذخیره شود. این بدان معناست که ناظران محصولات پزشکی می‌توانند نتایج تست کنترل کیفیت تولید را مستقیماً از محصول بخوانند. در حال حاضر، این روش هنوز هم نسبتاً گران است. گراس می‌گوید، ترجمه یک فایل چاپ ۳بعدی مانند اطلاعات ذخیره شده در DNA خرگوش پلاستیکی حدود ۲۰۰۰ فرانک سوئیس هزینه دارد. مقدار زیادی از آن به تولید مولکول‌های DNA مربوط می‌شود. با این حال، هرچه اندازه اشیاء بزرگتر باشد، هزینه واحد پایین‌تر خواهد بود.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چاپ سه بعدی ذخیره اطلاعات دستاورد جدید محققان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۵۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز ۶۰ میلیون تومان / فیلم

به گزارش خبرآنلاین، پروژه Invisibility Shield 2.0 در سایت تأمین مالی کیک‌استارتر با استقبال بالایی مواجه شده و امیدوار است که سپر نامرئی‌کننده خود را با قیمتی مناسب به بازار عرضه کند.

البته دستاورد این شرکت هنوز به نامرئی‌سازی ایده‌آل (مشابه فیلم هری پاتر) نرسیده، اما ترفند به‌کاررفته در آن به‌اندازه کافی قانع‌کننده هست که اگر فردی مستقیماً آن را از روبه‌رو ببیند، در نگاه اول آن را تشخیص ندهد؛ هرچند که با کمی دقت می‌تواند متوجه طرح تاری در چشم‌انداز روبه‌روی خود شود.

اما این شنل چگونه کار می‌کند؟ در سپر نامرئی‌کننده از پدیده «همگرایی عدسی‌وار» استفاده می‌شود که در آن، مجموعه‌ای از چند عدسی به کار رفته، به‌طوری‌که وقتی زاویه دید را اندکی تغییر می‌دهیم، بخش‌های مختلفی از تصویر زیرین آشکار شود. عدسی‌ها در سپر نامرئی‌کننده به شکلی آرایش یافته‌اند که نور پس‌زمینه (اقیانوس، دیوار آجری، چشم‌انداز شهری و ...) به سوی بیننده روبه‌رو خم شود. البته این عدسی‌ها وظیفه دیگری هم دارند، این‌که نور جسمی را که در فاصله نزدیک پشت سپر پنهان شده، از رفتن به سوی بیننده منحرف کنند.بدین ترتیب تا زمانی که بیننده در موقعیت مناسبی مقابل سپر نامرئی قرار داشته باشد، پرتوهایی که از پس‌زمینه به سوی بیننده هدایت می‌شوند، عملاً تمام پرتوهایی را که از جسم پنهان‌شده می‌تابد، سد می‌کنند. مخترعان می‌گویند که سپر نامرئی‌کننده در پس‌زمینه‌های یکنواخت و در شرایط کم‌نور یا ابری بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد.

شایان‌ذکر است که اثر نامرئی‌کنندگی از هر دو طرف سپر عمل می‌کند؛ بنابراین اگر پشت سپر مخفی شده‌اید و می‌خواهید چیزی را در سوی دیگر ببینید، باید سر خود را از پشت سپر خارج کنید؛ بدین ترتیب موقعیت خودتان را هم لو خواهید داد.

سپر نامرئی از پلی‌کربنات درجه‌یک ساخته شده، کاملاً ضدآب و بازیافت‌پذیر است و به هیچ منبع انرژی خارجی نیاز ندارد. از این اختراع می‌توان برای انجام حقه‌های شعبده‌بازی، شوخی‌های پیشرفته، نادیده ماندن در هنگام بازی‌هایی مانند پینت‌بال و شاید مفیدتر از همه برای پنهان ماندن از چشم جانوران جهت بررسی رفتار طبیعی‌شان در حیات‌وحش استفاده کرد.

ابعاد سپر نامرئی نسبتاً بزرگ است و اصلاً شباهتی به شنل نازک هری‌پاتر ندارد که به‌راحتی بتوان آن را جمع کرد یا روی بدن انداخت. بزرگ‌ترین نمونه ساخته‌شده که مگاشیلد نام گرفته، ۱۸۳ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۲۲ سانتی‌متر پهنا دارد و برپا کردن آن با کمک چند نفر در طول ۱۵ دقیقه امکان‌پذیر است. قیمت پیش‌خرید مگاشیلد حدود ۸۶۰ دلار (بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان) اعلام شده است.

کوچک‌ترین سپر نیز با ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر برای پنهان کردن اشیای کوچک مناسب است و با قیمت ۶۷ دلار (حدود ۴٫۵ میلیون تومان) پیش‌فروش می‌شود. در فیلم زیر، جزئیات بصری بیشتری از ساختار و عملکرد سپر نامرئی‌کننده می‌بینید.

منبع: ScienceAlert

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898757 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه
  • در شش ماه گذشته در یک جنگ دو مرتبه شکست اطلاعاتی خوردیم + فیلم
  • پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز ۶۰ میلیون تومان / فیلم
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی
  • ژنرال حلیوا رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل کیست و چرا استعفا داد؟
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • هوش مصنوعی اپل برای زندگی روزمره از راه می رسد