Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:20:07 GMT

سالانه ۸۲ جشنواره تئاتر در کشور برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۵۹۲۵

سالانه ۸۲ جشنواره تئاتر در کشور برگزار می‌شود

شهرام کرمی شامگاه جمعه در جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز اظهار داشت: هر سال ۸۲ جشنواره تئاتر که ۱۱ جشنواره آن بصورت بین المللی در سراسر کشور برگزار می شود و ۱۸ هزار هنرمند نیز در این حوزه  بصورت فعال مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: تئاتر یک هنر اندیشه ساز و فراتر از زندگی بوده و با توجه به اینکه دارای محدودیت اعتباری است و بودجه ای که برای تئاتر در نظر گرفته می‌شود یک دهم سینما است بنابراین حمایت دولتی و تامین اعتبار توسط دولت برای این هنرها ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرمی با بیان اینکه تجاری سازی به ماهیت و اندیشه محوری تئاتر لطمه می‌زند تاکید کرد: مسئولین با جدیت برای مشکل اعتبار جشنواره های بین المللی تئاتر همچون تئاتر کردی تلاش کنند تا زمینه شکوفای این هنرها فراهم شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره‌ها بایستی رویکردشان تغییر کند و  به سمت و سوی اجراهای عمومی پیش بروند، هر چند چند این رویه اتفاق می افتد ولی بایستی بیشتر از این‌ها اجراهای عمومی را برگزار کنیم.

جشنواره تئاتر کُردی فرصتی برای توجه به آیین و فرهنگ‌های سنتی کردستان است

کرمی با بیان اینکه فرهنگ و آیین های سنتی مناطق کردنشین ارزنده و فاخر است گفت: رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره تئاتر کردی سقز فرصتی برای توجه به آیین و فرهنگ آیینی سنتی مناطق کرد نشین است.

وی اضافه کرد: توجه به این فرهنگ‌ها و شیوه‌های ارزنده و فاخر آن خیلی اهمیت دارد، گونه‌های فرهنگی و سنتی متعدد کردی در تمام شهرهای کردنشین وجود دارد و این گونه های منحصر به فرد خیلی زیاد است که بایستی حتما شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه ما از این آداب و رسوم غافل هستیم و بایستی توجه بیشتری به آن شود افزود: امیدواریم این جشنواره آغازگر برگزاری بیشتر جشنواره های دیگر در ارتباط با فرهنگ و هنر کردستان باشد تا این جشنواره ها در آینده در راستای توجه به اهمیت بیشتر و بها دادن به فرهنگ کردی باشد. 

کرمی با اشاره به اینکه هنر نمایش ایرانی با ویژگی های منحصر به فردش در جهان دارای اهمیت است تاکید کرد: مناطق کردنشین پربار از رویدادهای فرهنگی و هنری است بنابراین این ظرفیت و پتانسیل در آینده بیشتر نمایان می شود.

وی یادآور شد: مناطق کردنشین دارای هنری بومی بسیار باارزشی همچون میر نوروزی، بوکه بارانه، هه‌لپرکه با انواع شیوه ها و مراسم سنتی برا به ش هستند بنابراین این پتانسیل بالا را باید مورد توجه قرار داد.

نماینده شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی سقز هم در این مراسم گفت: کردستان مهد و معدن پر بهای اصالت و فرهنگ با نام جشنواره تئاتر کردی می درخشد و جشنواره شانزدهم قطعا بدون همت و تلاش هنرمندان سقزی به انجام نمی‌رسید.

محسن بیگلری با اشاره به اینکه این جشنواره باید فرصتی باشد برای باهم بودن و یکدلی و دوستی، تاکید کرد: هنر تئاتر هنر والای است و این درسی برای همبستگی و اتحاد بیشتر ما است و وفاق و دوستی را به ما می آموزد.

جشنواره تئاتر کُردی فرصتی برای بیان مشکلات جامعه به زبان هنری است

 فرماندار ویژه سقز نیز در این اختتامیه گفت: زبان هنر زبانی نافض و گویا است و هنرمندان با ریزبینی می توانند از فرصت برگزاری جشنواره تئاتر کردی برای بیان مشکلات جامعه استفاده کنند و مسئولین هم این مشکلات را با جدیت فرا بگیرند و بستری را برای شکوفای آن فراهم کنند تا این تعامل سه جانبه مردم، هنرمندان و دولت مردان تحقق یابد.

کامیل کریمیان اظهار داشت: رویدادهای فرهنگی، عید نوروز و آداب و رسوم و پتانسیل های کردستان از طریق این جشنواره ها برای مناطق ایران ارائه می شود و این جشنواره ها باعث می‌شود افرادی که اشنا به این آداب و رسوم نبودند آشنا شوند.

وی برگزاری جشنواره تئاتر کردی سقز را در امتداد برگزاری برنامه های فرهنگی بزرگ همچون کنگره مشاهیر کُرد و جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برشمرد و افزود: این جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی بستر مناسبی برای شناخت از کردستان را به وجود آورد.

کریمیان با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کردی سقز گستره منطقه کردستان را نشان می دهد تاکید کرد: این جشنواره  اتحاد و انسجام ملی را بالا برد و باعث تعامل فرهنگی و نشان دادن تمدن فاخر ایرانی است.

وی با بیان اینکه هنر تئاتر شهرستان الزام به برگزاری دوره به دور این جشنواره نیست گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره، توسعه کیفیت و توجه به ورک شاپ ها، کارگاه های نقد و بررسی است و اگر این کارگاه ها در ایام برگزاری جشنواره انجام شود باعث نیرو سازی و کادر سازی هنرمندان جوان می شود.

فرماندار سقز گفت: در حوزه ساختاری ۲ مشکل اصلی تامین اعتبار پلاتوی نمایش که زیر ساخت اصلی و دغدغه جدی هنرمندان و ساختمان فرهنگی هنری شهرداری سقز است که امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتباراتی را برای تکمیل آن تزریق کنند.

مسابقات نمایش نامه‌نویسی در حاشیه این جشنواره می تواند مفید واقع شود

دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز نیز گفت: در این دوره برای بالا بردن کیفیت جشنواره در دو بخش ویژه و مسابقه شرکت کننده داشتیم، همچنین برای اولین بار از طریق اینترنت نسبت به بلیط‌فروشی نمایش با قابلیت انتخاب صندلی انجام گرفت که بازخوردهای متفاوتی از طرف علاقمندان شد.

علیرضا اسماعیلی با بیان اینکه امسال ۴۸ اثر داخلی ۱۷ خارجی به دبیرخانه جشنواره شانزدهم ارسال شده بود یادآور شد: کشورهای سوریه و آلمان هم خواستند در جشنواره حضور داشته باشند ولی این امکان به دلیل کمبود اعتبار فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات نمایش نامه‌نویسی در حاشیه این جشنواره می تواند مفید واقع شود افزود: جشنواره تئاتر کردی پتانسیل غنای دارد و قطعا می توانیم بهتر از این‌ها باشیم و امیدواریم گروه هایخارجی بیشتری در آینده حضور داشته باشند.

اسماعیلی بلیط فروشی را در راستای هدفمندسازی جشنواره کاری متفاوت و عالی دانست و اظهار داشت: برای اولین بار در  جشنواره های غرب کشور این کار را با موفقیت انجام دادیم که امیدواریم در ادوار دیگر هم ادامه دار باشد.

در شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز، ۱۱ گروه شامل نمایش های ئه‌رکی نیشتمان داهولیک از سنندج، سورانه از بیجار و چناره‌کان از سقز، چاوه‌روان از سقز، ئه‌فسانه به‌بر از مهاباد، گراداف از بانه، سه‌رپیل از سنندج، جن و جنوکه از کرمانشاه، حه‌سار از بوکان و دو اثر خارجی باوک از سلیمانیه اقلیم کردستان و راپورتیک بو ئاکادیمیا از ترکیه حضور داشتند. 

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز روز ۱۹ آذر با نمایش حه‌سار آغاز شد و شامگاه جمعه ۲۲ آذر اختتامیه آن برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره، دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تبریز، رئیس شورای ارزیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندار و مسئولان محلی دیگر حضور داشتند.

برچسب‌ها کردستان تئاتر سقز اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان تئاتر سقز اداره کل هنرهای نمایشی کردستان تئاتر سقز اداره کل هنرهای نمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۵۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه ۵۳۶ اثر از داخل و خارج کشور به هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی آذری ارسال شده، گفت: از این تعداد ۴۱۶ مورد از داخل و ۱۲۰ اثر از خارج کشور است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: آثار خارجی از کشور‌های ترکیه، آلمان، آذربایجان، عراق، هلند، روسیه، ترکمنستان، گرجستان و عراق از ۶۰ نفر که از این تعداد ۵۰ نفر مرد و ۱۰ نفر زن به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری ارسال شده است.

نوروزی افزود: همچنین ۴۱۶ اثر نیز از ۲۱۰ نفر که از این تعداد ۵۸ نفر زن و ۱۵۲ نفر مرد بوده که از استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، قم، مشهد، زنجان، تهران، اردبیل، همدان، کرمانشاه، قزوین، سمنان، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و گیلان به دبیرخانه رسیده است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر خوانی در شهرستان‌های سلماس، چایپاره، نقده، خوی و میاندوآب و برگزاری محافل شعر در آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، تهران، قزوین و کشور ترکیه تا آخر خردادماه ۱۴۰۳ و برگزاری مراسم شعرخوانی در کشور عراق در اربعین حسینی از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره خواهد بود.

وی گفت: مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری ۲۶ اردیبهشت ماه سال‌جاری در شهرستان سلماس برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان «گروه قرآن و عترت»، بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، فرمانداری شهرستان سلماس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و سایر ادارات این شهرستان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری سالانه ۱۰ کنگره شهدا در کشور
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • ارسال بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • تئاتر بچه‌های مسجد فرآیندمحور است/ دنبال چیدن میوه آماده نیستیم