Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل یک روانشناس گفت: ازدواج نوعی بلوغ اجتماعی و بر مبنای پیوند عاطفی است که مفهومی فراتر از احساسات زودگذر است.

علی مهران پور در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: بلوغ جنسی پدیده‌ای فیزیولوژیکی و بیولوژیکی است که تغییرات به شکل کاملا جسمانی روی می‌دهد هر چند که این تغییرات بر روی مسایل روحی و روانی افراد نیز تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس از ازدواج به عنوان یک مفهوم بسیار گسترده و پیچیده یاد کرد و گفت: ازدواج یک پیوند عاطفی است که نیاز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی دارد و در حقیقت نوعی بلوغ اجتماعی است که می‌تواند زمینه‌ساز عواطف و همچنین تقویت بلوغ جنسی را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این تغییرات می‌تواند گرایش جنسی را نسبت به جنس مخالف تقویت کند اما به یقین این اتفاق نمی‌تواند جای عواطف و مفاهیم عالی ازدواج را پر کند.مهران پور به آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری اشاره کرد و افزود: نمودی از این آسیب را می‌توان در محروم شدن از تحصیل، فاصله گرفتن از دوستان، محدودیت در روابط و سختی تحمل مسئولیت‌های زندگی مشترک بدون آموزش اولیه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: این عدم بلوغ روانی و عدم درک درست از مسئولیت‌پذیری شرایطی را به وجود می‌آورد که دختران شامل این ازدواج‌ها منزوی شده و خشونت، اضطراب و افسردگی به دلیل پذیرش زودهنگام مسئولیت در آنها نمودی واقعی می‌یابد.

مهران پور در مورد ازدواج به هنگام و در سنین بالا نیز بیان کرد: در این ازدواج‌ها نیز تفکر صریح در مورد عقاید و اهداف، داشتن معیارهای روشن و واضح در انتخاب همسر، بلوغ عاطفی و پختگی تصمیم‌گیری و دور بودن از تصمیمات هیجانی را می‌توان به عنوان یک مزیت معرفی کرد.

این کارشناس نمونه‌های منفی در ازدواج سنین بالا را سخت‌گیری در انتخاب همسر و فشارهای فرهنگی به ویژه برای دختران‌ دانست و بیان کرد: این رفتارها می‌تواند همراه با استرس و اضطراب باشد و در کنار آن اشتغال ذهنی و نگرانی‌های درونی در ازدواج و دغدغه‌هایی در مورد تولید مثل در گروه جنسی دختران را منجر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ازدواج کودک همسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکدل مستقیم به رختکن رفت!

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال پیکان در دیدار امروز مقابل هوادار تهران غافلگیر شد و دو گل زودهنگام دریافت کرد تا رضا عنایتی دست به یک تغییر زودهنگام بزند و حامد پاکدل را از جمع نفرات اصلی خارج کند.

حامد پاکدل که در ترکیب اولیه خودروسازان حضور داشت، در دقیقه 25 و پس از اینکه تیمش با نتیجه دو بر صفر عقب افتاد، جای خود را به علی‌اکبر رنجبر داد تا رضا عنایتی با این تغییر تاکتیک نتیجه را جبران کند.

مهاجم با تجربه پیکان هم پس از تعویض و خروج از گوشه‌ی زمین، روی نیمکت ننشست و به سمت رختکن ورزشگاه پاس قوامین تهران رفت تا این چنین ناراحتی او مشخص شود.

حامد پاکدل در حالی امروز تعویض زودهنگامی مقابل هوادار داشت که پیش از این در 22 بازی لیگ برتر موفق به زدن پنج گل حساس برای خودروسازان شده بود.

دیگر خبرها

  • ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی کذب و عملیات روانی است
  • سخنگوی سپاه : ادعای آسیب‌ دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است
  • ادعای آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است
  • سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است
  • سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا درحمله ایران را تکذیب کرد
  • ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است
  • پاکدل مستقیم به رختکن رفت!
  • از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم و چگونه باید آن را درمان کنیم ؟
  • قهرمانی زودهنگام تیم نفت تهران در لیگ برتر شطرنج آقایان
  • امروز دشمن با عملیات روانی در پی ترمیم گنبد آسیب دیده خود است