Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز عبدالله خانعلی* :

احتمالاً همه شهروندان ایرانی چه مردم عادی چه کارمندان چه کسبه چه نیروهای لشگری و کشوری با پلاک بزرگ پشت وسائط نقلیه عمومی برخورد داشته‌اند.

در سال‌های بسیار دور، مسئولان پلیس راهور ناجا به دلیل این‌که گل و لای مصالح ساختمانی ریخته شده بر روی پلاک، بعضاً مانع از خوانده شدن پلاک کامیون‌های حامل مصالح ساختمانی می‌شد از این ناوگان ایراد می‌گرفتند و مرتباً رانندگان این ناوگان را جریمه می‌کردند، تا این‌که پیشنهاد نصب پلاک بزرگ در پشت و قسمت بالای این ناوگان توسط این نهاد مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامی که هر چند که این حرکت توسط یک نهاد قانونی به‌نام پلیس راهور ناجا که خود مسئول صدور پلاک انتظامی است شروع شد و هنوز هم ادامه دارد، اما به زعم اینجانب مغایر با موازین قانونی است.

ظاهراً این اقدام و منافع جانبی آن به مذاق مسئولان بسیار شیرین آمد، چرا که آن‌ را بدون هیچ توجیه قانونی به کلیه ناوگان عمومی ریز و درشت تعمیم دادند.

نکته بسیار جالب و مهم‌تر اینکه از سال 1380 به این سو خود پلیس راهور ناجا برای نیمه یدک‌های (تریلی‌های) استانداردی که در شرکت‌های تولیدی صنعتی مانند ماموت، مایان کوگل، مارال، اروم تریلر، رخش و غیره ساخته و تولید می‌شوند  پس از بازدید و تایید، پلاک مستقل انتظامی صادر می‌کند اما پلیس راهور ناجا پلاکی را که ارگان خودشان برای این نیمه یدک‌ها صادر کرده‌اند را نیز قبول نداشته و به رسمیت نمی‌شناسد و همین نیمه یدک‌ها را هم در صورت نداشتن پلاک بزرگ کشنده جریمه کرده و مجبور به نصب پلاک بزرگ کامیون کشنده بر روی آن‌ها به‌جای پلاک خودشان نموده و در غیر این‌صورت جریمه‌های سنگینی برای آنها صادر می‌کند.

با توجه به این موارد، رانندگان ناوگان عمومی جاده‌ای و شهری هم برای فرار از این برخورد پرسنل پلیس راهور ناجا و جریمه، پلاک سومی در اشکال و ابعاد گوناگون و بر روی ابزار مختلف از جمله کاغذ رادیولوژی می‌نویسند و بر روی وسائط نقلیه خود نصب می‌کنند، که نمای بسیار زشتی دارد.

حال در اینجا پرسشی اساسی مطرح می شود؟

اگر اجبار رانندگان به نصب پلاک سوم و بزرگ در پشت ناوگان عمومی قانونی است، چرا مسئولان پلیس راهور ناجا که خود تنها مرجع صادر کننده پلاک هستند، پلاک استاندارد، قانونی و با سایز مورد نظر خود را صادر و در هنگام پلاک کردن ناوگان بر روی ناوگان عمومی نصب یا تحویل مالک ناوگان کشنده نمی‌دهند؟

کاری که تا قبل از سال 1380 و قبل از اولین سری پلاک‌های لیزری 2 رنگ انجام می دادند یعنی به یک کامیون کشنده سه عدد پلاک می‌دادند، 2 عدد پلاک برای جلو و عقب کامیون کشنده و یکی هم برای پشت تریلی، چون در آن زمان تمام تریلی‌ها دست‌ساز و غیر استاندارد بودند.

آیا عدم تحویل پلاک سوم، پلاکی متحد‌الشکل توسط پلیس راهور ناجا، منطبق نبودن رفتار ایشان با موازین قانون تلقی نمی‌شود؟

از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مصرانه خواهشمندم به این موضوع مورد اعتراض رانندگان ناوگان عمومی ورود کرده و تکلیف رانندگان ناوگان عمومی را روشن نمایند.

اگر این رفتار و جریمه‌های مرتبط با این موضوع قانونی است لطفاً پلاک سوم مستقل و قانونی تک سایز به مالکان خودروها تحویل گردد، در غیر این‌صورت خواستار جمع‌آوری این پلاک‌ها و عدم جریمه توسط پلیس به‌واسطه نداشتن آنها هستیم.

* رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ناوگان عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات جدید صدور گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳

پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین و تصمیمات جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی و موضوعات دیگر اعلام کرده است.

به گزارش دیجیاتو، قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی و سایر تصمیمات جدید پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر هستند:

عدم نیاز به کارت پایان خدمت

افزایش سن دریافت گواهینامه از ۲۳ به ۲۵ سال در پایه یک

محدودیت رانندگی رانندگان جدید در سه ماه اول از ۱۲ شب تا ۵ صبح

الزام همراهی رانندگان جدید در سفر‌های برون‌شهری با راننده مجرب در سه ماه اول پس از دریافت گواهینامه

رتبه‌بندی گواهینامه‌ها. براساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند.

افزایش قابل‌توجه جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۳

برون‌سپاری برخی خدمات پلیس راهور به بخش خصوصی

استفاده از دوربین‌های هوشمند در ثبت تخلفات

تشدید برخورد با تخلفات رانندگی حادثه‌ساز

ارائه برخی آموزش‌های رانندگی به‌صورت آنلاین

در مطالب قبلی بخش خودروی دیجیاتو، به موضوع جریمه‌های رانندگی و افزایش آن‌ها در سال ۱۴۰۳ پرداختیم. اکنون به موضوع رده‌بندی گواهینامه‌های رانندگی خواهیم پرداخت. طرح رده‌بندی گواهینامه‌های رانندگی از سوی فرماندهان سابق پلیس راهور به دولت پیشنهاد شده است.

براساس این طرح، گواهینامه‌ها به سه رنگ طلایی، نقره‌ای و سفید درمی‌آیند. در مرحله اول، تمامی گواهینامه‌ها سفیدرنگ و در رده پایه قرار دارند. درصورتی‌که راننده برای مدتی طولانی مرتکب تخلفات رانندگی نشود، گواهینامه او به رنگ نقره‌ای درمی‌آید. اگر راننده به رفتار قانون‌مدار خود ادامه دهد، گواهینامه او به رنگ طلایی در خواهد آمد. رنگی‌شدن گواهینامه مزایایی همچون تخفیفات ۱۰ درصدی بیمه‌ای، تخفیفات عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری و کاهش هزینه معاینه فنی را برای رانندگان به‌همراه دارد.

دیگر خبرها

  • ضرورت رفع نقص پل های عابر مکانیزه در تهران
  • واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده
  • مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی سیستان وبلوچستان
  • کشف ۱۵ دستگاه موتور سنگین قاچاق در تهران
  • کشف ۱۵ دستگاه موتورسنگین قاچاق + فیلم
  • مراجعه بیش ۷ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی مازندران
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار در تهران فوت شدند
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار فوت شدند
  • جزییات جدید صدور گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳
  • وضعیت ترافیکی شهر تهران در دومین روز از اردیبهشت ماه ۱۴۰۳