Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنگ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر ایران از جمله هرمزگان از مدتها پیش به صدا درآمده و داوطلبان از هر جزب و جناحی برای شرکت در این کارزار سیاسی به صف شده‌اند.

استان هرمزگان دارای ۵ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی شامل سه نفر در شهرستان‌های بندرعباس، بندرخمیر، قشم، حاجی آباد و بوموسی و یک نفر در شرق استان در شهرستان‌های بشاگرد، رودان، سیریک، جاسک و میناب و یک نفر در غرب هرمزگان در شهرستان های بندرلنگه، بستک و پارسیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید گفت تشکیل مجلس شورای ملی در ایران سابقه ای  ۱۰۹ساله دارد که ۱۰ دوره آن مربوط به زمان تشکیل نظام جمهوری اسلامی است و دوم اسفندماه امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره آن خواهیم بود.

در این دوره از انتخابات نام ۱۱۳ نفر از گروههای مختلف در استان هرمزگان به چشم می خورد که هر یک با ادعای احساس وظیفه ،شانس خود را محک زدند و امیدوارند صاحب یکی از کرسی های مجلس دوره یازدهم شوند.

از افراد بیکار تا دانش آموختگان مقطع دکترا در این دوره دیده می شود که برخی سابقه نمایندگی در گذشته و حال را دارند و برخی هم در این سالها به عنوان مشاور و حامی نمایندگان فعال بودند که حالا خود قد علم کرده و در تلاش برای راهیابی به ساختمان بهارستان هستند. 

پیرمردها هم در این رقابت سیاسی وارد عمل شدند و می خواهند پس از فراغت از اشتغال تجربه خود را در اختیار قرار دهند تا به گفته خودشان دردی از مشکلات رفع شود و این تجربه خاک نخورد.  

عده ای بی سرو صدا و برخی هم به صورت گروهی و هواداری در سه حوزه انتخابیه بندرعباس، میناب و بندرلنگه و شماری هم در ستاد انتخابات نام نویسی کرده و برای پر کردن ذهن ها با برخی سایت های خبری به گپ و گفت پرداخته و نمایش قبل از تایید صلاحیت هم به راه انداخته اند.

ثبت نام ۱۱۳ داوطلب شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

ثبت نام داوطلبان برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی از ۱۰ تا ۱۶ آذر امسال انجام و طی این مدت ۱۱۳ نفر در هرمزگان ثبت نام کردند که ۱۲ نفر بیشتر از شمار داوطلبان دوره دهم است.

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، از مجموع ثبت نام کنندگان ۱۸ نفر زن و ۹۵ نفر مرد هستند و از این شمار ۲۲ نفر در حوزه شرق، ۲۸ نفر غرب و ۶۳ نفر در حوزه مرکزی ثبت نام کردند.

براساس آمارهای اعلام شده از مجموع ثبت نام شدگان در این دوره تعداد ۱۳ نفر دارای مدرک دکتری، ۹۲ نفر کارشناسی ارشد ، ۶ نفر دارای مدارک حوزوی و دو نفر کارشناسی هستند.

بیشترین داوطلبان مربوط به حوزه مرکزی شامل ۵۱ مرد و ۱۲ زن، غرب ۲۷ مرد و یک زن ، شرق ۱۷ مرد و پنج زن است که ۱۵ درصد از این شمار در رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال قرار دارند و جزو جوان ترین داوطلبان مجلس محسوب می شوند.

بیشترین آمار ثبت نام شدگان در هرمزگان در رده سنی بین ۳۰ تا ۵۰ سال است و یک درصد از دواطلبان امسال در بازه سنی ۷۱ تا ۷۵ درصد قرار دارند و ۲۵ درصد از آنها در ادوار گذشته نیز سابقه داوطلبی و هشت درصد نیز در دوره‌های قبل سابقه نمایندگی مجلس داشتند.

تعیین صلاحیت داوطلبان در مدت ۱۰ روز

به گفته سعید ناجی رییس ستاد انتخابات هرمزگان؛ هیات‌های اجرایی فعالیت خود را از روز ۱۷ آذرماه به مدت ۱۰ روز جهت تعیین صلاحیت داوطلبان با اخذ استعلام از مراجع چهارگانه و با حضور هیات نظارت آغاز کرده اند و پس از بررسی و ابلاغ نتایج، زمینه برای اعتراض به هیات اجرایی فراهم است و کسانی که صلاحیت‌شان تایید نشده می توانند از طریق ساز و کارهای قانونی اعتراض خود را اعلام کنند.

وی انتخابات را عرصه عدالت و انصاف داست و گفت: همه دست اندرکاران و متولیان برگزاری انتخابات به ویژه اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت باید در مسیر عدالت و انصاف، مبتنی بر قانون گام بر دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تاکید کرد: انتخابات نقطه امید مردم برای ایجاد تغییر در جامعه و از ویژگی‌های برجسته نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی به شکل ویژه به آن توجه شده است.

رعایت اصل بی‌طرفی مهمترین اولویت مجریان برگزاری انتخابات

استاندار هرمزگان نیز در این زمینه اظهارداشت:رعایت اصل بی طرفی و صیانت از آرای مردم از مهمترین اولویت‌ها برای مجریان برگزاری انتخابات است و این مساله همواره مورد تاکید مسوولان است.

فریدون همتی در نشست با روسای کمیته‌های ستاد انتخابات استان اظهار داشت: مهمترین رویداد سیاسی کشور در سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که برگزاری آن با مشارکت حداکثری، در سایه امنیت و سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان داشت: مجریان انتخابات باید با رعایت اصل بی طرفی و قانون مداری تلاش کنند تا هرچه بیشتر زمینه های حضور مردم در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را فراهم کنند زیرا مشارکت گسترده و حداکثری مردم نشانه اقتدار نظام است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم برگزاری مانورهای آمادگی برگزاری انتخابات ، افزود: کمیته‌های زیرمجموعه ستاد انتخابات هرمزگان با مطالعه دقیق قوانین و مقررات مربوط به انتخابات در این خصوص آگاهی کافی را داشته باشند و قوانین را با دقت اجرایی کنند.

همتی، تامین تجهیزات مورد نیاز به ویژه ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای برگزاری انتخابات را از دیگر اولویت های مهم در این حوزه عنوان کرد.

وی یاد آورشد: باید از هم اکنون محل‌های شعبه‌های اخذ رای به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز اقدام شود.

تشکیل کمیته‌های تخصصی رسیدگی به تخلف‌های انتخاباتی در هرمزگان

دادگستری استان هرمزگان به همراه دیگر دستگاه های مسؤول و اعضای ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلف‌های انتخاباتی استان ،ضمن تشکیل کمیته های تخصصی در دل این ستاد به رصد فعالیت های مرتبط با موضوع انتخابات می‌پردازند.

رییس کل دادگستری هرمزگان در نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلف‌های انتخاباتی این استان گفت: تبلیغات پیش از موعد و تنش آفرینی ، برخلاف قانون و از مصادیق مجرمانه است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

علی صالحی بیان داشت: حفظ امنیت برگزاری انتخابات و ایجاد شور و شوق به منظور مشارکت حداکثری مردم مهمترین اهداف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلف‌های انتخاباتی هرمزگان است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه همگان به قانون ، افزود: براساس قانون استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و تخلف انتخاباتی در فضای مجازی نیز پیگیری و مورد بررسی قرار می گیرند.

صالحی، برگزاری انتخاباتی سالم ، قانونمند و بی طرف را ملاک عمل مسوولان نظارتی و اجرایی عنوان کرد و گفت: باید بکوشیم تا شور و نشاط مردم ارتقاء یابد و انتخابات در فضای رقابتی و سالم برگزار شود.

فعالیت هیات بازرسی انتخابات مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

با صدور احکام رییس و اعضای هیات بازرسی انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان توسط رئیس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور این هیات به صورت رسمی فعالیت خود در استان را از اول مهرماه امسال آغاز کرد.

با حکم علی طالبی رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور ،ایرج حیدری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان به سمت رییس هیات بازرسی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان منصوب شد.

رییس هیات بازرسی انتخابات کشور با صدور حکمی دیگر اصغر جهانگیری مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هرمزگان را به سمت دبیر و عضو هیات بازرسی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان منصوب کرد.

طالبی با صدور احکام جداگانه دیگری، موسی دادی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان،خلیل قاسمی رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و محمود رضا امیاری مدیر کل ورزش و جوانان هرمزگان را به سمت اعضای هیات بازرسی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان منصوب کرد.

نگاهی به ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

تعداد کرسی های نمایندگی مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در دوره های اول و دوم تنها سه نماینده بود که این تعداد در مجلس سوم (سال ۶۷) به چهار نفر و در دوره چهارم به پنج کرسی افزایش داده شد.

آمارهای ارائه شده از سوی معاونت سیاسی استانداری هرمزگان در زمینه ۱۰ دوره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان از افزایش همه جانبه داده ها در این استان دارد.

اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درهرمزگان (اسفند ۵۸)
جمعیت واجدین شرایط رای دادن در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر اسفندماه سال ۱۳۵۸ حدود ۲۹۷ هزار و ۶۶۰ نفر بود که ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ نفر از آنان (بیش از۴۲درصد) رای دادند.

در این دوره غلامعباس زائری و عباس عباسی و غلامحسین حقانی به نمایندگی از سوی مردم هرمزگان وارد مجلس شورای ملی شدند که با شهادت حجت الاسلام و المسلمین حقانی (شهدای هفتم تیر) بدست منافقین کوردل، با برگزاری انتخابات میان دوره ای (سال ۶۱) عباس متین جای این شهید والامقام را گرفت.

دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درهرمزگان(فروردین ۶۳)
جمعیت هرمزگان درزمان برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (فروردین ماه سال ۶۳) به حدود ۸۰۰ هزار نفر می رسید که ۳۴۸ هزار نفر آنان واجد شرایط رای دادن بودند که ۲۰۹ هزار و ۱۲۱نفر از آنان با انداختن آرای خود در صندوق ها در انتخابات شرکت کردند.

درصد مشارکت مردم در این دوره بیش از ۶۰ درصد بود و در نتیجه سه نماینده سید مصطفی ذوالقدر(مرحله اول) و عباس متین و غلامعباس زائری(مرحله دوم) به نمایندگی از سوی مردم هرمزگان به مجلس دوم راه یافتند.

سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (فروردین ۶۷)
در این دوره تعداد کرسی های هرمزگان در مجلس شورای اسلامی سهمیه هرمزگان از صندلی های مجلس نمایندگان هرمزگان به چهار صندلی افزایش یافت.

از مجموع ۴۰۴ هزار و ۲۶۵ نفری که واجد شرایط رای دادن بودند ۲۵۱ هزارو ۸۳۴ نفر یعنی بیش از ۶۲ درصد آرای خود را در صندوق های رای گیری انداختند و در نتیجه سید عبدالله حسینی، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی ذوالقدر و غلامعباس زائری در مرحله اول و عباس عباسی نیز هفت ماه بعد درانتخابات میاندوره ای (هفتم آبان۶۷) به جمع سه نماینده دیگر این استان پیوست.

چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (فروردین ۷۱)
جمعیت واجدین شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات هرمزگان ۴۷۱ هزار و ۱۲۹ نفر بود که ۲۸۴ هزارو ۲۶۴ نفر (بالای۶۰درصد) آنان در انتخابات شرکت کردند.

پس ازبرگزاری چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پنج نماینده از هرمزگان راهی خانه ملت شدند.

در این دوره سید عبدالله حسینی از حوزه غرب هرمزگان به مرکزیت بندرلنگه، عباس عباسی از حوزه شرق به مرکزیت میناب و غلامعباس زائری، محمد رضایی سردره و سید علی میرخلیلی به مجلس چهارم راه یافتند.

پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی(اسفند ۷۴)
جمعیت هرمزگان در این سال سال ۱۳۷۴ برای نخستین بارهفت رقمی شد و به بیش ازیک میلیون نفر افزایش یافت.
آمارواجدین شرایط شرکت درانتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در هرمزگان ۵۵۹ هزارنفراعلام شد که از این تعداد ۳۷۲ هزار و ۳۴۵ نفر( بیش از ۶۶ درصد) آرای خود را داخل صندوق های رای گیری انداختند.
دراین دوره چهار نماینده منتخب مردم سید علی میرخلیلی با ۹۴ هزارو ۵۱۲ رای ازمیناب و توابع، سید عبدالله حسینی با ۶۳ هزار و ۷۵۳رای از بندرلنگه، عباس عباسی و محمد رضایی سردره به مجلس پنجم راه یافتند.
ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (خرداد ۷۹)
آمار واجدین شرایط رای دادن دراین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هرمزگان ۶۳۴ هزار و ۲۶ نفر اعلام شده که ۴۵۲ هزارو ۳۰ نفر آنان یعنی اندکی بیش از ۷۱درصد (چهاردرصد بیشتر از متوسط کشور) آرای خود را به داخل صندوق های رای گیری انداخته اند.
در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی با مصوبه مجلس بااضافه شدن یک نفر تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی به سه نفررسید.
با حضور پرشمار مردم حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی ذوالقدر، علی دیربازو احمد حبیبی از حوزه مرکزی، سید عبدالله حسینی ازغرب هرمزگان به مرکزیت بندرلنگه و سید علی میرخلیلی از شرق استان هرمزگان به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند.
هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (اسفند ۸۲)
جمعیت واجدین شرایط رای دادن هرمزگان دراین دوره به بیش از ۷۷۷ هزار نفر یعنی دو و نیم برابر دوره اول رسید که نزدیک به ۴۸۰ هزار نفر آنان ( افزون بر ۶۱ درصد) آرای خود را به نام نمایندگان سه حوزه مرکز، شرق و غرب هرمزگان به داخل صندوق های رای گیری انداختند.
درنتیجه رای گیری شهریار مشیری، محمد آشوری و علی دیرباز از حوزه بندرعباس، قشم، حاجی آباد و بوموسی و همچنین سیدعبدالله حسینی ازغرب هرمزگان وعلی معلمی پور از شرق این استان به خانه ملت راه پیدا کردند.

هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی (۲۴اسفند۸۶)
جمعیت واجدین شرایط برای رای دادن دراین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هرمزگان ۸۹۴ هزارو ۴۹۲ نفراعلام شده بود.
در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه های انتخابیه این استان ۵۳۱ هزارو ۱۸۱ نفر آرای خود را به داخل صندوق های راگیری انداختند.
درنتیجه این انتخابات محمد آشوری تازیانی، حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدرو محمد امین فرج زاده از حوزه بندرعباس، حاجی آباد، قشم، سید علی میرخلیلی از شرق هرمزگان و احمد جباری ازحوزه انتخابیه غرب این استان به مجلس هشتم جمهوری اسلامی راه پیدا کردند.
نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هرمزگان (۱۲اسفند۹۰)
دراین دوره نیز از سه حوزه انتخابیه استان هرمزگان شامل شرق، غرب و مرکز پنج نماینده راهی خانه ملت شدند.
ابوالقاسم جراره بعنوان یکی از جوان ترین نمایندگان ، منصور آرامی و محمد آشوری تازیانی به نمایندگی از مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم ،بوموسی و بندرخمیر و عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی ازحوزه انتخابیه شرق هرمزگان به مرکزیت میناب و همچنین احمد جباری ازغرب این استان به مجلس نهم راه یافتند.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (۷اسفند۹۴)
درحالیکه کمتر ازسه هفته به آغاز تعطیلات نوروز باستانی باقی مانده بود شاهد برگزاری باشکوه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان بودیم که با استقبال ۶۷ درصدی واجدین شرایط شرکت در انتخابات مواجه شد.
استانداری هرمزگان تعداد واجدین شرایط رای دادن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان را یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر اعلام کرد که افزون بر ۷۵۰ هزار نفر از آنان برگه های رای خود را در صندوق های رای گیری انداختند.
در این دوره از انتخابات مردم حوزه های انتخابیه مرکز،شرق و غرب هرمزگان حسین هاشمی تختی، احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی (برای چهارمین دوره) و حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر (برای پنجمین دوره) را با رای مخفی خود برای حضور در مجلس دهم انتخاب کردند.
تشکیل مجلس شورای ملی در ایران سابقه ای ۱۰۹ساله دارد که ۳۶سال (۱۰دوره آن) آن مربوط به زمان تشکیل نظام جمهوری اسلامی است.
از آنجایی که کارشناسان رشته های مختلف از آمار و اطلاعات به عنوان یکی از عوامل مؤثر و ضروری برای افزایش آگاهی و همچنین برنامه ریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی نام برده اند گروه گزارش ایرنا نسبت به تهیه این گزارش اقدام کرد.
بر اساس نتایج آخرین تقسیمات کشوری (پایان سال ۱۳۹۵) استان هرمزگان دارای ۱۳ شهرستان، ۳۴ شهر، ۳۸ بخش، ۸۵ دهستان و دو هزار و ۲۴۴ پارچه آبادی ( ۱۷۳۰ آبادی دارای سکنه ) است.

برچسب‌ها هرمزگان انتخابات مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان انتخابات مجلس شورای اسلامی هرمزگان انتخابات مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۶۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پنجشنبه ششم اردیبهشت در صدا وسیمای خراسان رضوی برگزار می شود .

محسن نصر پور افزود: همچنین برنامه تبلیغات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم به صورت رایگان توسط صداوسیمای خراسان رضوی تهیه و پخش خواهد شد.

وی افزود: هیأت نظارت بر انتخابات و ستاد انتخابات استان هم بر ضبط مناظرات نامزدها و برنامه های تبلیغاتی آنان نظارت خواهد کرد.

در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی  آقایان حسنعلی اخلاقی امیری و کاظم معتمدی فر برای راهیابی به مجلس شورای با هم رقابت می کنند.

دیگر خبرها

  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس