Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از کشف نانو ذرات مؤثر بر تومورهای مغزی و زخم‌های دیابتی خبر داد.

‎دکتر مجتبی خاکساریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اختراعاتم درزمینهٔ تومورهای مغزی و زخم دیابتی بوده که نتایج آن در ژورنال‌های معتبر (Q۱) به چاپ رسیده و تعدادی از مقالات نیز درزمینهٔ درد و بهبود سرطان منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‎وی پژوهش را مجموعه فعالیت‌های هوشمند و خلاقانه علمی دانست که به صورت سیستماتیک و با هدف حل یک معضل انجام می‌شود، بیان کرد: یک محقق موضوعی را از زوایای مختلف بررسی می‌کند و سپس با طرح سؤال، روشی منظم برای پاسخگویی به آن انتخاب می‌کند.

خاکساریان افزود: از سیاست‌گذاران کلان کشور انتظار می‌رود که به مقالات علمی به ویژه مقالات علمی باکیفیت و فناوری اهمیت ویژه‌ای دهند چراکه به لحاظ کمی وضعیت تولید دانش در کشورمان مطلوب است اما سیستم امتیازدهی و ارتقا محور سبب شده که جمع کثیری از محققین به تولید مقالات با کیفیت پایین بیشتر توجه کنند تا راحت‌تر از جایگاه علمی بهتری نسبت به سایرین محققین برخوردار شوند و متأسفانه هنوز نگاه به مقالات کمی نسبت به کیفی غالب‌تر است.

‎این پژوهشگر برتر لرستانی اضافه کرد: چه از نظر امتیازدهی و چه به لحاظ طبقه‌بندی باید توجه خاصی روی مقالات کیفی صورت گیرد و سطح‌بندی و امتیازدهی بیشتر بر روی کارهای کیفی انجام شود.

‎این عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: همچنین تحقیقاتی که ضعیف‌تر هستند نیز نباید حذف نشود و برای جذب حداکثری و ایجاد پویایی در فضای پژوهش باید به آن‌ها پرداخته شوند تا افرادی که انگیزه کمتری دارند درگیر فعالیت‌های تحقیقاتی شوند.

‎خاکساریان تصریح کرد: از طرفی دیگر باید به بحث فناوری، اختراعات و تولید محصولات فناورانه در سیستم امتیازدهی و ارتقا محوری توجه خاصی شود یعنی تمرکز و افزایش امتیازات در این حوزه بیشتر صورت گیرد چراکه فعالیت‌های فناورانه، توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی را به دنبال دارد.

‎وی با اشاره به اثرات پژوهشی در جامعه، عنوان کرد: تمام کشورهایی که از رشد اقتصادی و تکنولوژی خوبی برخوردارند از نظر مقالات علمی در وضعیت خوبی قرار دارند، به‌عنوان‌مثال این مهم در کشورهایی نظیر چین، ترکیه و عربستان دیده می‌شود.

‎عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در کشوری همچون چین خلاقیت و نوآوری کمتر دیده می‌شود اما تولید دانش و فناوری و رشد اقتصادی به‌طور موازی و صعودی در آن در حال پیشرفت است، بیان کرد: شاید رویکرد خیلی درستی نباشد که با توان اقتصادی تحقیقات را توسعه دهند چراکه تحقیقات توسعه اقتصادی را پایه‌گذاری می‌کند، در کشوری نظیر عربستان هم با توان اقتصادی سعی در تولید مقالات بیشتر دارد و این مهم زمینه را برای تعامل با محققین سرآمد دنیا فراهم کرده و تأثیرات مثبتی بر بستر فناوری خواهد گذاشت.

‎خاکساریان با اشاره به اینکه وقتی مقالات و تیم علمی کشوری بکار گرفته شود خودبه‌خود آن مقالات بستر فناوری را فراهم می‌کنند، اظهار کرد: در یک کلام پژوهش و تحقیق هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و جامعه‌ای که قصد و هدفش پیشرفت است باید سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات و فناوری را جدی بگیرد.

‎این پژوهشگر برتر لرستانی بیان کرد: باید به سمت انجام تحقیقات باکیفیت گام برداریم و در حاشیه این تحقیقات، تحقیقات باکیفیت پایین هم نادیده نگیریم چراکه جذب حداکثری نیروی انسانی از ابزار مهم تحقیق است.

‎وی اضافه کرد: اگر به تحقیق به عنوان سیستم نگاه کنیم، نیروی انسانی یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های آن است و البته این بدان معنا نیست که بحث نرم‌افزاری یعنی دسترسی به منابع و مقالات علمی و یا سخت‌افزاری یعنی وسایل تحقیق و ابزار را نادیده بگیرم.

‎عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ضعفی که در تحقیق و تیم‌های تحقیقاتی کشور دیده می‌شود این است که افراد به صورت انفرادی کار می‌کنند درحالی‌که حرکت باید به این سمت باشد که در سمینارها، انجمن‌ها و کنگره‌ها پروژه‌های بزرگ تعریف و مشکلات اساسی به پروژه‌های کوچک تقسیم شود تا پژوهشگران بتوانند قسمت‌های مختلف این پازل را حل کنند.

‎خاکساریان یادآور شد: امیدوارم که با تلاش همه پژوهشگران، کشورمان را به سمت تعالی و پیشرفت سوق دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نانو ذرات دانشگاه علوم پزشکی لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوند اعضای بانوی مرگ مغزی بجنوردی به ۵ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ مهری فرشاد مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:  گفت: زنده یاد ام البنین حق بین، بیمار مرگ مغزی که در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد بستری بود، پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.
وی ادامه داد: یک کلیه این بانوی مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه به مردی ۳۸ ساله ساکن نیشابور، کبد زنده یاد، به بانوی ۶۰ ساله ساکن تربت حیدریه که سال‌ها از نارسایی اعضای حیاتی در رنج بودند، اهدا و پیوند شد.
فرشاد، عنوان کرد: همچنین قرنیه‌های این مرحوم برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد. 

دیگر خبرها

  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • روش جدید تراشه‌ها در مغز؛ با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند!
  • پیوند اعضای بانوی مرگ مغزی بجنوردی به ۵ بیمار
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»