Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شنبه بیست‌وسوم آذر اظهار داشت: جنوب کرمان با پیشرفت ۸۰ درصدی طرح‌های واگذار شده به جوامع محلی رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده و این در حالی است که برخی استان‌ها در این حوزه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مساحت منابع طبیعی جنوب کرمان سه میلیون و ۸۵۸ هزار هکتار است، تصریح کرد: لازمه نگهداری این عرصه‌ها داشتن دانش منطبق با هر منطقه و ابزارها و نیروی انسانی است و بخش دولتی به تنهایی توان مدیریت و حفظ این مقدار عرصه را ندارد.

وی به اهمیت دانش بومی هر منطقه تاکید کرد و افزود: این دانش برگرفته از کارکرد مردم بومی و اجداد آنها طی سال‌های گذشته بوده و با توجه به اینکه بخش آکادمیک و دولتی دانش بومی لازم را ندارد، مجبوریم برای حفظ عرصه‌های طبیعی به سمت مردم برویم زیرا بهره‌بردار و تاثیرگذار اصلی این عرصه‌ها همان مردم بومی و محلی منطقه هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: در این منطقه ۱۳ تشکل و تعاونی، تایید صلاحت شده که به بیشتر آن‌ها کار و طرح واگذار شده است.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت جوامع محلی در حفظ و احیای منابع طبیعی لازمه پایداری منابع طبیعی است، گفت: منابع طبیعی پایه حیات و توسعه پایدار است لذا حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع باید اولویت همه باشد.

احمدی مردمی‌ شدن اقتصاد در روستاها، ارتقای مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی آن‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط‌ ‌زیست کشور را از اهداف دفتر آموزش و ترویج این اداره کل عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

وی سپردن عرصه‌های منابع طبیعی به افراد بومی و ساکنان محلی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: حفظ و حراست از منابع طبیعی باید به بهره‌برداران سپرده شود و بدون رضایتمندی مردم، عرصه‌های طبیعی پایدار نخواهد بود.

شهریورماه امسال ۳۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۱۶۵ میلیارد ریال در جنوب کرمان به بهره‌برداری رسید و بیش از پنج هزار و ۱۰۰ خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان را تحت پوشش دارد.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار جنوب و فاریاب تشکیل شده است.

کد خبر 469879 برچسب‌ها منابع طبیعی روستا استان‌ کرمان اقتصاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روستا منابع طبیعی روستا استان کرمان اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، گیاهان دارویی، مرتع داری و بیابان، زراعت و باغبانی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکی، آفات و بیماری‌های گیاهان، اقتصادی و اجتماعی است.
گودرزی افزود: افزایش بهره وری و راندمان در نهاده‌های بخش کشاورزی، افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی و انتقال این دستاورد‌ها به بهره برداران را از اهداف و مولفه‌های اصلی این مرکز دانست که از طریق دستورالعمل و مقاله‌های تروریجی و روز مزرعه انتقال می‌یابد.
او حضور محققان در مزرعه و حضور در مراکز خدمات کشاورزی و آموزش بهره برداران را از برنامه‌های مرکز تحقیقات کشاورزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۳۰ هزار نفر روز آموزش‌های مهارتی بخش کشاورزی را فرا گرفتند و در این راستا رتبه سوم کشور را کسب کردیم.
مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با پنج ایستگاه تحقیقاتی، ۹ آزمایشگاه تخصصی، دو پردیس تحقیقاتی و کشاورزی، هفت مجموعه بزرگ شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر و پسته) و ۳۴ پژوهشگر بستر لازم را برای انجام طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

دیگر خبرها

  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • استان یزد، رتبه نخست ضریب بیمه در کشور
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه